Lenkdama daugelį ES valstybių akcizų didinimo tempais Lietuvos vyriausybė tikėjosi užkamšyti ne vieną skylę biudžete, bet jų atsirado dar daugiau – biudžetas prarado net tuos pinigėlius, kuriuos surinkdavo anksčiau, kai akcizai dar nebuvo padidinti. Verslininkai skundžiasi, kad ir iš šių klaidų nepasimokyta, nes Vilniaus mūruose lindinti valdžia negirdi nei jų pastabų, nei patarimų.
Artistai sudegusio teatro
Kauno rajone šešias nedideles parduotuves valdantis verslininkas Arturas Mackevičius į posėdį Seimo Sveikatos reikalų komitete atsivežė jau šiek tiek nublukusias užuolaidas, po kuriomis dar 1995-aisiais privalėjo iki 11 valandos nuo žmonių akių slėpti parduotuvės lentynas su gėrimais. „Dabar vėl norima reguliuoti gėrimų pardavimo laiką.
Tai aš ir pademonstravau tas užuolaidas, pasidžiaugiau, kad buvau toliaregis ir jų neišmečiau. Kai kurie žmonės pradėjo juoktis, tad gavau velnių nuo parlamentaro Antano Matulo. Jis užsipuolė mane, kad aš seku pasakas, tačiau aš tikrai pateikiau realius argumentus, juk kaimo vietovėse turiu parduotuvėles ir savo akimis regiu, kokiais gėrimais žmonės nuodijasi.
Bet kai kurie politikai įsitikinę, kad iš Vilniaus bokštų jie geriau mato“, – stebisi A.Mackevičius. Taigi prieš 15 metų kaimo parduotuvėse, atėjus 11 valandai, kai pardavėja tas užuolaidas atitraukdavo, žmonės juokais pradėdavo ploti. Tik ri teatrai be aktorių. A.Mackevičius sako, kad dabar politikai vėl lipa ant to paties grėblio. Tiesa, jau kiti politikai, tad kiti ir dantis išsidaužys.
Gamintojai vegetuoja
Alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių asociacijos narės 2009 m. atleido per 400 darbuotojų (t. y. daugiau nei penktadalį), AB „Alita“ ir AB „Anykščių vynas“ sutrumpino darbo savaitę iki keturių darbo dienų, todėl 20 proc. sumažėjo darbo užmokestis likusiems darbuotojams, mažiau surinkta gyventojų pajamų mokesčio, sumažėjo įmokos „Sodrai“.
AB „Stumbras“ rinkodaros direktorius Algirdas Čiburys jau 2009 m. apgailestavo, kad labai stipriai padidinus akcizą alkoholiui legali gamyba žlugdoma, o šešėlinė skatinama. „Žinome, kad nelegalūs gamintojai nespėja gaminti pilstuko, žmonės eilėse laukia jau ne dienas, o savaites. O mums tenka mažinti darbo vietų skaičių, stabdyti gamybą“, – sakė A.Čiburys.
Mokesčių įplaukė mažiau nei planuota
Lietuvoje akcizais apmokestinami etilo alkoholis ir alkoholiniai gėrimai, apdorotas tabakas, energiniai produktai ir elektros energija. Akcizų tarifai 2008–2009 m. buvo padidinti beveik visiems akcizų objektams, bet sumažėjus prekių realizacijai akcizų pajamų planai neįvykdyti. Štai 2008 m. akcizų pajamų surinkta 166,3 mln. Lt mažiau, o 2009 m. – 10,7 mln. Lt mažiau nei planuota.
Tiesa, pastarasis skaičius netikras. VL duomenimis, supratusi, kad įvykdyti metų pradžioje prisiimtų įsipareigojimų nepavyks, Vyriausybė tyliai pasistengė sunaikinti tikruosius duomenis, t. y. kelis kartus koregavo ir sumažino akcizų pajamų planą net 723 mln. Lt. Ne geresni rezultatai prognozuojami ir baigiantis 2010-iesiems.
Iš viso 2007 m. iš akcizų pajamų valstybės biudžetas gavo 2,8036 mlrd. Lt, 2008 m. – 3,354 mlrd. Lt, o 2009 m. jau sumažėjo iki 3,258 mlrd. Lt, nors akcizų dydžiai buvo gerokai padidinti. Kodėl taip atsitiko? Todėl, kad vartotojai mažiau perka. Reikia dar pasvarstyti – ar verta džiaugtis, kad, pavyzdžiui, 2009 m. 35 proc. sumažėjo stiprių alkoholinių gėrimų realizacija, energinių produktų didmeninė realizacija 2009 m. sumažėjo 21 proc., o cigarečių mažiau pirkta net 28 proc.
Valstybės kontrolieriai mano, kad žmonės iš tikrųjų neatsisakė nei alkoholinių gėrimų, nei rūkalų, nei benzino, bet daugiau pirko kontrabandos keliais atgabentų prekių.
Lupama daugiau nei reikalauja
Briuselis Tik vienas iš 26 Lietuvoje taikomų akcizų tarifų yra mažesnis nei nustatyta ES reglamentuose, 13 akcizų didesni 21–152 proc., o likusieji 12 akcizų sutampa su ES nustatytais arba neženkliai didesni. Pavyzdžiui, akcizai gamtinėms dujoms, naudojamoms automobilių varikliams ir etilo alkoholiui, yra didesni net 2,4–2,5 karto nei reikalauja ES.
O mes vis piktinamės ir nesuprantame, kodėl Lietuvoje degalai yra brangesni nei kaimyninėse šalyse. Kaltinti turėtume ne tik lenkus iš AB „Orlen Lietuva“, bet ir mūsų Vyriausybę, nes net 36 proc. benzino ir 27 proc. dyzelino kainos sudaro akcizo mokestis. O akcizas degtinei sudaro net 45 proc. jos kainos. Be kita ko, Lietuvoje vidutinis darbo užmokestis yra vienas mažiausių ES (25 vieta), o pagal akcizų dydį tarp 27 šalių Lietuva užima nenormaliai aukštą 16 vietą.
Nustatydama akcizus Vyriausybė tikina atsižvelgusi į padėtį Latvijoje ir Lenkijoje, nors tai neigia LPK Ekonomikos ir finansų departamento direktorius Sigitas Besagirskas. Valstybės kontrolė padarė išvadą, kad nebuvo atsižvelgta į kainų skirtumus Baltarusijoje ir Rusijoje (Kaliningrado sritis). Juk kaip tik iš šių šalių į Lietuvą vežami kontrabandiniai degalai, degtinė ir rūkalai.
Šįmet akcizai stipriesiems alkoholiniams gėrimams Rusijoje ir Baltarusijoje yra atitinkamai 2,5 ir 2,7 karto mažesni, akcizai cigaretėms 9,4–40 kartų, o akcizas benzinui 1,4– 4,4 karto mažesni nei Lietuvoje. Taigi pralaimime ne keliolika procentų, bet net kelis ar keliasdešimt kartų. Štai kodėl tokia gaji kontrabanda. Be to, Rytų šalyse gerokai mažesnės ir minėtų produktų kainos. Pavyzdžiui, litras A95 benzino Rusijoje kainuoja 2 kartus, o Baltarusijoje – 1,5 karto pigiau nei Lietuvoje. Degtinė Lietuvoje brangesnė 2,5–2,8 karto, cigaretės su fi ltru – nuo 1,3 iki 8,4 karto.
Vežėjai degalus pirko ne Lietuvoje
Asociacijos „Linava“ krovininio transporto skyriaus vadovas Gintautas Ramaslauskas VL sakė: „Reaguojame labai paprastai – degalus perkame kitose rinkose. Niekas negali priversti degalus pirkti Lietuvoje. Jeigu kainos mažesnės Lenkijoje, perkame Lenkijoje. Gaila, kad valstybė patiria nuostolių“, – sako G.Ramaslauskas. Tik patyrus milijoninius nuostolius Vyriausybė 2009 m. vasarą sumažino akcizą dyzelinui nuo 1 140 Lt iki 947 Lt už 1 000 litrų.
VSAT 2009 m. skaičiavimais, į Lietuvą kiekvieną dieną vilkikų talpyklose per Panemunės ir Ramoniškių postus galėjo būti įvežama apie 40 t dyzelino, per metus – daugiau kaip 14 tūkst. t. VSAT pareigūnai pažymi, kad 2009 m. padaugėjo Lietuvoje registruotų sieną kertančių vilkikų be krovinio. Muitinės departamento pateiktais duomenimis, krovininiais automobiliais ir autobusais, kurių bakų talpa viršija 200 l, į Lietuvą iš Rusijos ir Baltarusijos standartinėse degalų talpyklose per metus galėjo įvežti apie 221,25 mln. l degalų, kai per metus iš viso buvo realizuota 931,5 mln. l dyzelino. Nuo 2011 m. pradžios akcizas dyzelinui vėl bus didinamas. Finansų ministerijai niežti pirštai padidinti ir kitus akcizus.
Į mūsų pastabas Vyriausybė neatsižvelgė
Lietuvos pramoninkų konfederacija:
Mes buvome pasirengę kompromisams dar iki vadinamosios naktinės reformos. Siūlėme didinti PVM iki 23 proc., bet nedidinti kitų mokesčių. Deja, į mūsų pastabas nebuvo atsižvelgta. Didinant akcizus siūlėme įvertinti padėtį kaimyninėse šalyse – mokesčių našta tai pačiai prekei negali būti didesnė, nes kitu atveju bus įvežama pigesnių, o valstybė patirs nuostolių.
Ir šis pasiūlymas neįvertintas. Štai pernai buvo sumažintas akcizas dyzelinui. Po kelių mėnesių Finansų ministerija skundėsi, kad net sumažinus akcizą lėšų nebuvo surinkta daugiau, esą akcizo mažinimas didelio efekto nepadarė. Tačiau kodėl neapskaičiuota, kiek naudos patyrė įmonės, kiek išsaugota ar sukurta naujų darbo vietų, kiek išsaugota rinkų. Taigi reikia skaičiuoti ne tik įplaukas į biudžetą, bet įvertinti ir verslo aplinką.
Visų ribojimo rezervų dar neišnaudojome
Antanas Matulas, Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas
Mano žiniomis, Lietuvoje galiojantys akcizai alkoholiui tikrai ne didesni nei galiojantys ES. Akcizų padidinimas davė naudos, nes pagerėjo gyventojų sveikatos rodikliai – sumažėjo apsinuodijimų, psichozių, ligų. Esu įsitikinęs, kad mes dar turime rezervų, pavyzdžiui, reikia visiškai atsisakyti reklamos. Tikiuosi, kad prekyba alkoholiniais gėrimais bus uždrausta kioskuose. Reikalausime, kad aktyviau dirbtų seniūnai ir policija.