Janina VANSAUSKIENĖ
10 milijonų litų sukišta, kad žmonės liktų be autobuso
„Beliko atjungti elektrą ir patys išmirsime“, – taip sako Gedminių kaimo (Pakruojo r.) gyventoja Bronislava Užkuraitienė, gyvenanti prie europinėmis ir valstybės lėšomis asfaltuoto kelio Žeimiai–Pamūšis–Pašvitinys. Šiuo keliu nuo balandžio1-osios nebekursuoja maršrutinis autobusas Šiauliai – Pašvitinys. Todėl prie jo gyvenantiems žmonėms kelionė rajono autobusu iki Pakruojo, o nuo ten persėdus į autobusą iki Šiaulių dabar atsieina vos ne kaip iki Vilniaus. Ir trunka beveik tris valandas. Ilgiausio Pakruojo rajone žvyrkelio asfaltavimui išleista beveik 10 milijonų litų Europos Sąjungos ir valstybės biudžeto lėšų.
Žinia pribloškė
Gedminių kaimo gyventoja Bronislava Užkuraitienė prieš Velykas po procedūrų vienoje Šiaulių gydymo įstaigoje autobusų stotyje išgirdo pribloškiančią žinią: nuo balandžio 1-osios nebekursuos „Busturo“ autobusas Šiauliai – Pašvitinys.
Moteris nelaukta žinia pasidalijo su kita pas gydytojus Šiauliuose nuolat besilankančia seniūnijos gyventoja Zina Nemeikštiene.
Mikniūnuose gyvenančiai moteriai pasiekti medikus Šiauliuose šis autobusas irgi buvo vienintelė galimybė.
Žinia, kad Pašvitinio seniūnijos pakraštys lieka be autobuso daugeliui seniūnijos žmonių sujaukė įprastą gyvenimą.
„Jei nebūčiau priėjusi pasiklausti, kaip šiuo maršrutu autobusas kursuos švenčių dienomis, kad tas autobusas nebekursuos, būtume sužinoję tik jo nebesulaukę autobuso stotelėje“, – apie didžiausią pastaruoju metu seniūnijos žmonių rūpestį „Šiaulių kraštui“ kalbėjo B. Užkuraitienė.
Iki Šiaulių – kaip iki Vilniaus
B. Užkuraitienė į vieną Šiaulių gydymo įstaigą „Busturo“ autobusu Pašvitinys–Šiauliai važinėjo tris kartus per savaitę. Sunkiai sergančiai 68-erių moteriai yra būtinos sudėtingos medicininės procedūros.
„Mums tas maršrutas gyvybiškai reikalingas“, – kalbėjo moteris. – Dauguma prie šio kelio esančių kaimų gyventojų yra prisirašę prie Šiaulių miesto gydymo įstaigų.“
„Kelionė ir pas gydytojus – jau nebe pagal kaimiečio kišenę. Kam čia mes berūpim“, – graudinosi ir B. Užkuraitienės kaimynė 83 metų Birutė Vinčerauskienė, gyvenanti su neįgaliu sūnumi.
Apsilankymus pas gydytojus žmonės derindavo pagal šio autobuso tvarkaraštį.
Gedminių gyventojai už autobuso bilietą į Šiaulius sumokėdavo apie 9 litus, 32 kilometrų kelionė trukdavo beveik valandą. Autobusas kursavo trečiadieniais, penktadieniais, šeštadieniais ir sekmadieniais.
Dabar jiems tenka ieškoti aplinkiniuose kaimuose automobilį turintį ir nedirbantį žmogų arba bandyti Šiaulius pasiekti rajoniniu autobusu, kuris važiuoja aplinkinių kaimų keliukais rinkdamas mokinius.
B. Užkuraitienė sako, kad jai tokia kelionė iki Pakruojo truktų apie porą valandų, bilietas kainuoja 17 litų. Pakruojo autobusų stotyje turėtų laukti kito autobuso į Šiaulius ir už bilietą sumokėti apie 8 litus.
Dar toliau į rajono pakraštį nutolusiems pamūšiečiams rajoninio autobuso bilietas iki Pakruojo kainuoja apie 20 litų.
„Asta, sėskim ir pravažiuokim“
„Kam tas europinis kelias, jei nėra juo važiuojančio autobuso“, – svarsto Gedminių kaimo žmonės. B. Užkuraitienė prisimena praėjusią žiemą, kai Asta Jasiūnienė, rengdamasi tapti rajono mere dalyvavo bendruomenės susirinkime.
„Sakiau: Asta, sėdam ir pravažiuojam tuo rajoniniu autobusu žvyrkeliais per visus kaimelius iki Pakruojo. Įsitikinsi, kokia kelionė“, – prisimena B. Užkuraitienė, jau tuomet apie keleivinių tvarkaraščių pakeitimus, panaikinus kaimo mokyklas, pašto skyrius nerimavo kaimo žmonės.
Tačiau A. Jasiūnienė išbandyti naujojo maršruto nesiryžo, o tik, pasak moteriškės, nusijuokė: „Tau, Užkuraitien, vis kas nors negerai“.
Per kelias dienas – 400 parašų
„Per vėlai sužinojom. Man pirmiausia paskambino gyventoja iš Vainiūnų. Sako, seniūne, darom ką nors“, – „Šiaulių kraštui“ kalbėjo Pašvitinio seniūnė Rima Krištopaitienė. – Tuojau ėmėme rinkti parašus, kreipsiuosi į Savivaldybę“, – redakcijai sakė Rima Krištopaitienė, savivaldybės Administracijai jau įteikusi apie 400 seniūnijos gyventojų parašų su prašymu atkurti autobuso iki Šiaulių maršrutą.
Seniūnės žodžiais, žmonėms iš atokiausių seniūnijos pakraščių susisiekimas iš tiesų yra sudėtingas ne tik su Šiauliais, bet ir su Pakruoju.
„Iš Pamūšio bedarbiui atvažiuoti registruotis į Darbo biržą ir grįžti namo kainuoja 40 litų. Žmonės samdo automobilį, kooperuojasi, kad būtų pigiau,"– apie kaimiečių susisiekimo su rajono centru galimybes kalbėjo seniūnė.
Merė autobusais nevažinėja
„Busturas“ turėjo tartis ir su mumis dėl nuostolingų maršrutų kompensavimo galimybių, bet jokių pasiūlymų negavome. Kad nuėmė maršrutą – ir mums naujiena“, – sakė Pakruojo merė, prisiminusi kažkada girdėtą Šiaulių rajono mero užuominą apie parengtą galimybių studiją kompensuoti nuostolingus maršrutus tik savo rajono teritorijoje.
Paklausta, kodėl rajono autobusais tokios brangios kelionės, merė paaiškino: „O ką darysi, kad tokie maršrutai, kad Pamūšis toli nuo Pakruojo. Ar žinot, kodėl aš gyvenu Pamūšy? Kad iki Joniškio yra 20 kilometrų, o važiuojant pro Gaižūnus – tik 16. Aš ten kerpuosi, apsiperku. Iki Šiaulių – 25, o važiuojant per Lygumus į Pakruojį – irgi tiek pat",– apie savo kasdienes keliones pasakojo A.Jasiūnienė.
Pakruojo rajono merė savo kelionėms Pakruojo autobusais nesinaudoja, nes jų maršrutai pritaikyti mokiniams į mokyklas suvežti, o ne kaimo žmonių patogesniam susisiekimui.
Merė važinėja nuosavu automobiliu.
Valdžią – prie vieno stalo
UAB „Busturas“ laikinai generalinio direktoriaus pareigas einantis Vilius Laužikas „Šiaulių kraštui“ atskleidė, kad jau gavo Pakruojo savivaldybės raštą su prašymu „paieškoti galimybių“ atkurti minėto autobuso maršrutą.
„Laiškas – ne tuo adresu“, – redakcijai teigė V. Laužikas. – Pagal teisinius aktus, šiuo atveju pirmu smuiku groja Šiaulių rajono savivaldybė. Jų suteiktu leidimu aptarnavome maršrutą Šiauliai –Pašvitinys. Dabar šio leidimo galiojimą Savivaldybė nutraukė, – situaciją paaiškino „Busturo“ laikinasis vadovas.
„Susodinkite prie vieno stalo Šiaulių ir Pakruojo rajono administracijos direktorius su skaičiais, kiek kiekviena savivaldybė kompensuoja viena kitos keleivių lengvatas ir maršrutų nuostolius ir lai derasi. Man atrodo, kad tie skirtumai nebus dideli, reikia tik kalbėtis“, – paprastą išeitį siūlė V. Laužikas.
Jis sako, jog autobusų vairuotojai trauko pečiais: „Kai buvo žvyrkelis važinėjome, kai europinis kelias – nebe“.
Statistika
Žvyrkeliui asfaltuoti – beveik 10 milijonų
Žvyrkelis Žeimiai–Pamūšis–Pašvitinys asfaltuotas įgyvendinant Žvyrkelių asfaltavimo programą. Darbai baigti 2009 metais, jų vertė 9 559 168 litai. Europos Sąjungos parama – 5 741 331 litas, likusi suma – Valstybės biudžeto lėšos.
Lietuvos automobilių kelių direkcijos inf.