3D pionierius Lietuvoje: kai „griovėme“ Trakų pilį, į mus žiūrėjo kaip į kosmonautus

Inovatyvių multimedijų projektų pradininkas Lietuvoje Adomas Bulavas atvirauja, kad prieš šešerius metus sukurto verslo pirmieji žingsniai Tėvynėje buvo ne patys lengviausi, nes tautiečiai į 3D pionierius, pristačius pirmus darbus, žiūrėjo kaip į iš kosmoso nusileidusius ateivius. Jaunas verslininkas pasakoja, kad įspūdingi papildytos realybės projektus Lietuvoje kurti yra tas pats, kas atidaryti „Lamborghini“ saloną, taigi, norinti išgyventi, tenka dairytis į užsienio šalis, kurios inovacijų laukia išskėstomis rankomis.

22

Naujausias nuo 2010 m. veikiančios jaunų lietuvių įkurtos inovatyvių medijų kompanijos „PM Screen“ darbas – papildytos realybės projektas, kurio metu pramogų centro „Ozas“ lankytojai galės virtualiai susitikti su prieš 60 milijonų metų gyvenusiais plėšriais dinozaurais ir net su jais nusifotografuoti.

„Du velociraptorius atgabenome konteineryje ir ruošiamės jų pasirodymui, tačiau plėšrūs gyvūnai į laisvę ištrūko anksčiau nei planuota, palikdami savo išsiveržimo pėdsakus“, – su šypsena pasakoja A. Bulavas.

REKLAMA

Plačiau apie šį įspūdingą projektą, apie 3D papildytos realybės kūrimo procesą, sunkumus, su kuriais susiduria šios Lietuvoje neįprasto neįprastos sferos kūrėjai – tv3.lt portal interviu su „PM Screen“ steigėju, inovatyvių multimedijų projektų pionieriumi Lietuvoje A. Bulavu.

(22 nuotr.)
FOTOGALERIJA. „PM Screen“ veikla ir produkcija

- Kaip apibūdintumėte savais žodžiais naujausią projektą su dinozaurais?

Tai yra papildytos realybės technologijos sprendimas, skirtas tiek prekybos centrams, tiek renginiams ar parodoms. Būtent šiame projekte pasirinkome priešistorinius dinozaurus, kurie tiesiogiai transliuojamame vaizde atsiduria šalia interakcijoje dalyvaujančio vartotojo.

- Koks efektas sukuriamas žmogui, kuris išbando šį „produktą“?

Mes stebime naujausias tendencijas tai, ką žmonės mėgsta, o dabar žmonės fotografuotis ir dalintis savo nuotraukomis socialiniuose tinkluose.

Mūsų idėja, trumpai tariant, buvo vartotojui leisti susitikti realiame mastelyje prieš 50-60 milijonų metų gyvenusį priešistorinį dinozaurą, su juo nusifotografuoti, atsisiųsti nuotrauką į elektroninį paštą ir pasidalinti ja su savo draugais. Visam šiam sprendimui sukūrėme programinė įrangą, leidžiančią vos keliu mygtuku paspaudimu gauti unikalias nuotraukas į savo elektroninį paštą. Pirmosiomis dienomis nuotraukų kiekis viršijo 12 gigabaitų.

- Kaip kūrėte dinozaurus ir ką jie veiks papildytoje realybėje?

Visų pirma, daug ir ilgai studijavome „Jūros periodo parko“ filmus, pasirinkome būtent velociraptorius, nes jie buvo charakteringiausi dinozaurai. Moksliškai žiūrint, velociraptoriai buvo vieni iš protingiausių gyvūnų per visą dinozaurų laikotarpį. Tai nėra vien tik meninis performansas (liet. vaidinimas – tv3.lt).

Į šį projektą 10 žmonių komanda įdėjo labai daug meilės. Norėjome atkurti ypač detalų 3D velociraptoriaus modelį. Išstudijavome, kaip dirbo dinorauzo raumenys, judėjo kūnas, uodega. Modeliuojant pilną anatominę struktūrą, norėjome žinoti, kaip tiksliai turėjo judėti šie gyvūnai. Sukūrėme sudėtingą kaulų, raumenų, odos, akių ir net kvėpavimo sistemą, visos, net smulkiausios, detalės mums buvo svarbios. Žinoma, kaip ir kine, naudojome šiokius tokius apgaulės triukus, nes, patikėkite, jeigu būtumėme padarę idealią kopiją taip, kaip tie dinozaurai atrodė, iš tikrųjų būtų buvę šiek tiek juokingi (juokiasi).

REKLAMA

Prie šio projekto prisijungė ir paleontologas iš Vilniaus universiteto Andrejus Spiridonovas. Buvo labai įdomu suprasti, kaip iš tikrųjų dirbo dinozauro uodegos kaulų struktūra ar kokioje padėtyje buvo rankų laikysena. Taip pat pasitelkėme i pastiprinimą ir mūsų gerus bičiulius iš kitos Atlanto pusės, kurie turi patirties dirbant prie garsiausių Holyvudo filmų, kuriant specialiuosius efektus.

Žinoma, nepamiršome ir vieno iš svarbiausiu momentų, tai yra garso, kurį skleidė šie paslaptingi gyvūnai. Peržiūrėjome ir išstudijavome kiekvieną „making of“ (kūrimo procesas – tv3.lt) vaizdo medžiagą, kaip buvo kuriami garsai „Jūros periodo parko“ filmuose. Tikrai įdomu, kuomet buvo įrašinėjami kiaulių, beždžionių, dramblių ar delfinų garsai. Taip iki šiol moksliškai nėra patvirtinta, kad būtent tokius garsus skleidė dinozaurai, tašiau ši sukurta prielaida tikrai sužavėjo ir mūsų ausis.

Taip pat, kad sustiprinti efektą, pajungėme ir prekybos centro dekoratorių komandą. Niekas geriau nei tikras, vos telpantis pro prekybos centro duris geležinis narvas ir vielinė aukštos įtampos tvora negali perteikti kažkada gyvenusių mūsų planetoje gyvūnų jėgos. Atsimenu komentarą prekybos centro vadovų, kai pamatė, kad geležinis, apie 100 kilogramų sveriantis narvas iš tikrųjų atkeliavo. Jie sakė, kad „mes negalime patikėti, kad tai vyksta”. Buvo tikrai linksmas ir labai kūrybingas projektas.

- Kodėl pasirinkote būtent dinozaurus?

Nėra, ką slėpti, kad žmonėms tie paslaptingi pasauliai, kaip ir kosmosas, yra žavingi, tai yra tai, prie ko norėtum prisiliesti, bet to padaryti neįmanoma. Bet savotiška fantazija ar sapnas pavirsta realybe, mes padarome taip, kad tas rodos „nerealus“ pasaulis atsiduria tarp mūsų. O dinozaurų pasaulis juk yra vienas iš tų, prie kurio prisiliesti norėtų tikrai daug kas, tiek mažas vaikas, tiek vyresnio amžiaus žmogus.

- Su kokiais dar projektais Jums teko dirbti?

Panašų projektą esame įgyvendinę Omane, „Grand Mall“ prekybos centre. Naudodami tą pačią technologiją sukūrėme instaliaciją su skraidančiais šikšnosparniais, vaikščiojančiais astronautais ir tiesiog akyse prekybos centro patalpose augančiais augalais. Kadangi ten žalia augmenija, skirtingai negu mums, yra kaip stebuklas, tai sulaukėme daug dėmesio. Lietuvoje esame dirbę turbūt su visais didžiausiais projektais, tokiais kaip „Eurobasket 2011“, Moby, David Guetta, „SEL 20“ turo koncertais ir taip toliau. Juokaudami sakome, kad savo misiją čia jau atlikome.

REKLAMA

Taip pat darėme 3D projekcijas ir pasaulio ledo ritulio čempionato atidarymo ceremonijos metu. Tai buvo vienas iš sudėtingesnių mūsų 5gyvendintų projektų, nes naudojome ypač daug galingos įrangos ir tai buvo atsakingas momentas, nes vyko palydovinė tiesioginė transliacija.

Paskutiniu metu esame įgyvendinę didelio masto projektų Omane. Vienas iš jų buvo pilnas pavilijono sprendimas parodoje „COMEX“ su 360 laipsniu interaktyviomis projekcijomis, hologramomis ir vaizdo sienomis. Taip pat žengiame pirmuosius žingsnius ir JAV rinkoje. Paskutiniu metu esame pastatą daugiau nei 500 holograminių ekranų per visas Jungtines Amerikos Valstijas. Lietuvos rinkoje mes jau beveik nedirbame. Čia vyksta daugiau pavieniai projektai, eksperimentai, testuojamės ir stengiamės sukurti kažką panašaus į produktą pasaulinei rinkai, tai yra JAV, Jungtinių Arabų Emyratų ir Europos auditorijoms.

- Kodėl būtent šios rinkos? Kodėl nesiorientuojate į Lietuvos rinką?

Jeigu dirbtume vien Lietuvos rinkoje, tai būtų tas pats, kas atidarytume „Lamborghini“ saloną ir pardavinėtumėme Baltijos šalyse tokius automobilius, stebėdamiesi, kodėl mūsų verslas nesėkmingas. Realiai galimybės ir turimos komandos patirtis yra tikrai pasaulinio lygio ir kodėl turėtume apsistoti čia?

- Pamatę tokias instaliacijas, kurias demonstruojate, matyt, daug kas nepasakytų, jog šie projektai yra lietuvių darbas. Nuo ko patys pradėjote šią veiklą?

Šou versle atsidūrėme iš architektų ir fizikų pasaulio – šias specialybes studijavome. Viskas buvo nauja ir norėjome nuversti kalnus, sulaužyti stereotipus. Tada ir prasidėjo visa instaliacijų istorija Lietuvoje nuo Trakų pilies „griuvimo“. Iki šiol pamenu, kai bandydavome išaiškinti, kas tai yra 3D projekcijos ir visi žiūrėdavo į mus kaip į kokius kosmonautus, klausdami „pakartokite, kaip Jūs čia tą pilį planuojate griauti?“. Linksmi laikai buvo. Mūsų komanda daug keliauja, yra pamatę nemažai pasaulio. Iš tikrųjų turint ne lietuvišką, o globalų požiūrį į darbą, tai galima ir Lietuvoje sukurti tokius ir dar didesnius dalykus. Viskas priklauso nuo požiūrio į darbą ir noro pasiekti tikslą, nieko nėra neįmanomo.

REKLAMA

Kodėl pasukome į užsienio rinkas? Mes pradžioje būtent ir atsidūrėme tokioje situacijoje, kai „Lamborghini“ pardavinėjome Lietuvoje. Komanda augo, o projektai nepadenginėjo mūsų realių kaštų, investuojant savo laiką ir pinigus supratome , kad teks arba aukoti kokybę arba skubiai kelti sparnus ir pradėti dirbti globaliai.

- Kokie ateities planai?

Dalyvaujame pagrindinėse pasaulinėse parodose, nuolat stebime naujausias technologijas, tendencijas, eksperimentuojame, vyksta intensyvūs plėtros, ruošiamės didelės apimties projektams. Vienas iš jų yra 15x6 metro dydžio LED „bokšto“ projektas. Omane statomo naujo prekybos centro interjere pastatysime didžiulį, pilnai interaktyvų, ypač didelį „bokštą“ ir tai bus vienas iš nedaugelio tokio tipo projektų visame pasaulyje. Prie šio projekto dirbs apie 50 žmonių komanda.


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų