Kitais metais vyksiančioje 53-ojoje Venecijos bienalėje Lietuvos šiuolaikiniam menui atstovaus pasaulyje jau pripažintas menininkas Žilvinas Kempinas, pristatysiantis instaliaciją „Tūba“.
Iš keturių pateiktų šį projektą atrinko LR Kultūros ministerijos ekspertų komisija, sudaryta iš įvairių sričių nepriklausomų šiuolaikinio meno profesionalų, kritikų, kuratorių ir menininkų. Projektui įgyvendinti numatoma skirti 500 tūkst. litų.
Vertindama projektus komisija atsižvelgė ne tik į idėjas ir meninę kokybę, bet ir į galimybes juos kokybiškai įgyvendinti. Komisijos teigimu, 2009 m. Venecijos bienalės projektų konkursui šiais metais buvo pateikti tikrai puikūs projektai, todėl buvo sunku priimti sprendimą ir projektai buvo svarstomi pusantro mėnesio. VšĮ „Menų vartai“ projektas buvo geriausiai parengtas ir nesukeliantis abejonių, kad bus puikiai įgyvendintas.
Ž. Kempinas šiuo metu yra vienas sparčiausiai kylančių tarptautiniu mastu žinomų Lietuvos menininkų. 2007 m. žurnalas Art Review Magazine pristatė kūrėją kaip vieną iš 25 ateities menininkų, kuriuos būtina žinoti. Tais pačiais metais jis pelnė ir Calderio rezidencijos apdovanojimą. Nuo 2002 m. menininkas gyvena Niujorke ir yra surengęs parodų Spencer Brownstone galerijoje, pristatė savo instaliacijas Palais de Tokyo, Paryžiuje ir Šiuolaikinio meno centre Vilniuje.
Žilvinas Kempinas gimė 1969 m. Plungėje, šiuo metu gyvena ir dirba Niujorke (JAV).
IŠSILAVINIMAS:
1998-02 m. Hunter College, City University of New York, tarpdisciplininės studijos
1987-93 m. Vilniaus dailės akademija, Tapybos katedra, Vilnius
SVARBIAUSIOS PERSONALINĖS PARODOS:
2009 m. Kunsthalle, Viena, Austrija
2008 m. Galerie des Franciscains & Le Grand Café, Saint-Nazaire, Prancūzija
2007 m. Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
„Baltas triukšmas“, Spencer Brownstone Gallery, Niujorkas, JAV
2006 m. Palais de Tokyo, Paris „Kolonos / Kurjeris“, Paryžius, Prancūzija
Spencer Brownstone Gallery, Niujorkas, JAV
2004 m. „Skraidanti juosta“, Spencer Brownstone Gallery, Niujorkas, JAV
„Ramybė ir 186 000 mylių per sekundę“, instaliacija, P.S.1 Šiuolaikinio meno centras, Long Island City, Niujorkas, JAV
1996 m. „Naujieji Karaliaus Nebuchadnezzaro metai“, Vilnius
„Potretai – iškasenos“, Jutempus Galerija, Vilnius
1994 m. „Tapyba iš natūros“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
SVARBIAUSIOS GRUPINĖS PARODOS:
2008 m. „SFMoMA, Naujų darbų serijos“, San Franciskas, JAV
„MANIFESTA7“, Bolzano, Italija
„Kėliniai“, Musée des Beaux Arts et d'Archéologie, Valence, Prancūzija
„+ Realybės“, École Régionale des Beaux-Arts, Nantes, Prancūzija
„MANIF D’ART 4“, Kvebeko šiuolaikinio meno bienalė, Kvebekas, Kanada
2007 m. „Surinktos vizijos“ – modernūs ir šiuolaikiniai kūriniai iš JPMorgan Chase Art Collection, Pera Muziejus, Stambulas, Turkija
Calder Foundation, Prancūzijos ambasados kultūros skyriaus meno rūmai, Niujorkas, JAV
„Vidinė kelionė“, FRAC-Languedoc-Roussillon, Montpiljeris, Prancūzija
„Stereovizija: nuo 2D iki 3D“, Pietų Floridos universiteto šiuolaikinio meno muziejus, Tampa, Florida, JAV
„Paskutinis suvedžiojimas – miela grožio kapituliacija“, Carrie Secrist Gallery, Čikaga, JAV
2006 m. „Hapax“, APERTO Gallery, Montpiljeris, Prancūzija
„Marcelis po truputi! (Marcelio Duchampo imitacija)“, CRAC LR Art Center, Sète, Prancūzija
2005 m. „Raudona, Balta, Mėlyna“, Spencer Brownstone Gallery, Niujorkas, JAV
„Piešiniai / Darbai ant popieriaus“, Spencer Brownstone Gallery, Niujorkas, JAV
2002 m. „Magistrantų kūrinių paroda“, Time Square gallery, Niujorkas, JAV
1999 m. „Prahos kvadrienalė“, Praha, Čekija
„Lietuvos menas 1989 –1999“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
1998 m. „Po tapybos“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
1997 m. „Išnanšos“, Reykjavik Savivaldybės meno muziejus, Islandija
1996 m. „Šventas melas“ (spaudos projektas), Vilnius
1995 m. „Banginio pilvas“ (instaliacija), Vilnius
Recent Documents, Balzekas muziejus, Čikaga, JAV
1994 m.
1993 m. „Menas Lietuvoje“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
„Dėl grožio“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
„Kultūra“, galerija „Arka“, Vilnius
1992 m. „Gerieji demonai“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
„Advento puokštė“, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
SVARBIAUSIOS REZIDENCIJOS IR APDOVANOJIMAI:
2007/08 m. Calder Prizas ir Atelier Calder Residency apdovanojimas
1998 m. Geriausios teatros scenografijos apdovanojimas, Vilnius
1994 m. Westerly Trust stipendija, Londonas
Academie Schloss Solitude stipendija, Štutgartas, Vokietija
SCENOGRAFIJOS DARBAI:
1997 m. „P.S. Byla O.K.“, Lietuvos nacionalinis dramos teatras, režisierius Oskaras Koršunovas
1995 m. „Skrajojantis olandas“, Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, dirigentas Gintaras Rinkevičius, režisierius Oskaras Koršunovas
1994 m. „Sveika, Sonia, jau Naujieji“ Lietuvos nacionalinis dramos teatras, režisierius Oskaras Koršunovas
„Senutė 2“, Lietuvos nacionalinis dramos teatras, režisierius Oskaras Koršunovas
APIE PROJEKTĄ „TŪBA“
„Tūba“ – tai juodai-balta instaliacija, sudaryta iš elementarių geometrinių figūrų – stačiakampio, kvadrato, apskritimo, tiesių, vartojant įprastas statybines medžiagas (medienos plokštę, medį, vinis, medvaržčius, industrinius dažus, ir pan.), taip pat video juostą, kaip skulptūrinę medžiagą.
„Tūba“ nieko nereprezentuoja, nemėgdžioja, nesimbolizuoja, nepasakoja, tačiau veikia kaip grynai jutiminis instrumentas - žmonių judėjimas, jų atspindžiai ir naujas erdvės pojūtis užbaigia šią radikaliai tuščiavidurę kompoziciją.
Įėjus į ekspozicijos salę, pirmiausia matomas ilgas, juodas, permatomas, cilindro formos objektas, besitęsiantis per visą salės ilgį. Menkiausias žiūrovo priartėjimas ar nutolimas sukelia intensyvų optinį-erdvinį juodų linijų virpėjimą cilindro paviršiuje. Pažvelgus iš vidaus, buvęs monumentalus objektas tarsi išsisklaido erdvėje, ir žvilgsnis slysta pro juodas linijas į salės interjero detales, lubas ir visą aplinkinę erdvę, kuri iki tol buvo nepastebėta. Einant „Tūbos“ vidumi, akys nepajėgia tiksliai nustatyti atstumo iki lanku supančių plonų juodų horizontalių, ir tai sukelia neįprastą erdvės pojūtį.
Instaliacijoje iškeliamas paradoksalus neatitikimas tarp stipraus vizualaus poveikio ir elementarių priemonių, kuriomis jis buvo sukeltas. Fantastinį erdvės iliuzioniškumą demaskuoja gerai pažįstamos industrinės ir buitinės medžiagos, kurios panaudojamos matematiško tikslumo sistemoje.
Pavadinimas „Tūba” yra pabrėžtinai nepoetiškas, utilitarinis-industrinis, su nuoroda į formos paprastumą, siekiant išvengti nepageidautinų literatūrinių interpretacijų. Tai itin būdinga naujajai geometrinės abstrakcijos kūrėjų kartai, kurioje dvasingumas keičiamas iliuzijų griovimu, sąmoningu minties plokštumu bei lengva ironija.