Sniego motociklai – puiki transporto priemonė pasivažinėti gamtoje, nes jie gali važiuoti bet kur.
Sniego motociklai yra patogi ir greita transporto priemonė žiemą. Jie gali būti naudojami, kai sniego danga yra 2 mm storio. Toks transportas itin paplitęs šiauriniuose regionuose. Juos itin mėgsta žiemos sporto entuziastai. Pastaruoju metu sniego motociklus vis dažniau pradeda naudoti specialiosios tarnybos, kai reikia atlikti gelbėjimo darbus sunkiai pasiekiamose vietovėse ar gaudyti valstybės sienų pažeidėjus.
Sniego motociklas nėra pigi transporto priemonė. Naujas toks agregatas gali kainuoti nuo 25000 litų. Todėl sniego motociklu važinėti asfaltuotu keliu nepatartina, nes motociklo slidėse įtaisyti peiliai. Važinėjant asfaltu peiliai labai greitai susidėvi ir juos reikia keisti, kitaip transporto priemonę bus sunku valdyti.
Pastaruoju metu sniego motociklai paplitę kaimo turizmo sodybose. Jais važinėti – tikra pramoga poilsiaujant.
Džiugina ne visus
Pasirodo, kad sniego motociklai gali džiuginti ne visus. Škotijoje esančios Halifakso provincijos valdžia buvo sugalvojusi padidinti mokesčius už nekilnojamąjį turtą. Tačiau vietos gyventojai užginčijo šį sprendimą ir įrodė, kad pro jų namus nuolat važinėjama sniego motociklais. Dėl jų keliamo triukšmo neva krenta nekilnojamojo turto vertė, tad mokesčių didinimas esąs nepagrįstas.
Tiesa, žmonės pareiškė pasiruošę mokėti ir didesnius mokesčius, tačiau prieš tai valdžia turėtų uždrausti šalia jų namų važinėti sniego motociklais ir rūpestingiau kontroliuoti, kaip laikomasi įstatymų, draudžiančių triukšmauti naktimis.
Pasigamino pats
Po sudėtingo trejų metų darbo šilutiškis Feliksas Kairys sugebėjo pasigaminti aeroroges. Tai ne vienintelė jo sėkminga konstrukcija. Kiek anksčiau buvo sukonstruotas labai vykęs traktorius, turintis modernių padargų komplektą. Šį kartą išsipildė svajonė pagaminti kur kas greitesnį aparatą. Jis buvo išbandytas ant užliejamų pievų ledo ir lengvai pasiekė 100 km per vieną valandą greitį.
Pasiekti didesnio greičio nebandyta, nes aparatas neskirtas ledui, o ir ledo plotas nebuvo didelis. Be to, aerorogės neturi tokių stabdžių, kurie leistų veiksmingai jas stabdyti. Aerorogės pagamintos iš įvairių aviacinių atliekų, gautų aerodrome. Kabinai panaudota sklandytuvo „Blanik“ kabina, amortizatoriai paimti iš lėktuvo „Zet“, slidės – lėktuvo Jak-12 ir sklandytuvo „Blanik“. Propelerį suka 2 litrų VW variklis. Aparatas atrodo išties įspūdingai.
Specialiai Antarktidai
Nors klimatas dar neatšilo taip, kad Antarktida būtų prieinama (arba bent jau „pričiuožiama“) visais metų laikais, tačiau kompanijos ima mąstyti, kaip iš tokios situacijos bus galima užsidirbti. Pavyzdžiui, „Lotus“ kompanija sukūrė naujos koncepcijos sniego roges, skirtas būtent Antarktidos tyrimams.
Modelis pavadintas CIV (Concept Ice Vehicle – ledinio transporto koncepcinis modelis). Nors modelis ir koncepcinis, tačiau didelių technologinių stebuklų jame nėra. Biokuru varomas variklis suka propelerį ir taip sukuria judėti reikalingą trauką.
Vienintelis didesnis technologinis patobulinimas – įrengtas radaras, kuris nustato ledo storį ir gali laiku įspėti vairuotoją apie properšas. Tiesa, pačios rogės yra gana lengvos, kad įveiktų ir sudėtingus kelio ruožus.
Gamintojai numatė, ką daryti, jei tektų ilgiau apsistoti ant ledo ir pakiltų stiprus vėjas. Jie sukonstravo patikimą rogių pritvirtinimą prie ledo. Rogių apačioje yra kablys, sugebantis tvirtai įsikabinti į ledą.
CIV kūrėjų nuomone, tokios rogės būtų tinkamiausios žvalgybai – jos galėtų rodyti kelią sunkesniems aparatams, vežantiems maistą, įrangą ar žmones.
Greičiausias sniegomobilis
Eksperimentiniam sniegomobiliui „Trax STI“ kurti kompanija „Vermont Sports Car“ panaudojo sportinį „Subaru Impreza STI“. Jame padangos pakeistos važiuoti sniegu pritaikytais vikšrais, sustiprinta važiuoklė, o 2,5 litro 4 cilindrų variklis pasiekia 400 AG galią.
Transporto priemonei pagamintos specialios prikabinamosios rogės, jose telpa keturi snieglenktynininkai su visa savo įranga.
„Trax STI“ jungia du dalykus: lenktyninio automobilio vairavimą sniegu ir slidinėjimą snieglentėmis. Tiesa, sniegomobilio greičio rekordo konstruktoriai dar nebandė siekti, nors patys beveik įsitikinę, kad jų transporto priemonė yra greičiausia pasaulyje.
Donatas BRAZDEIKIS