Pasigilinus į dabartinį pradinukų ugdymo procesą ir pasaulinius statistikos duomenis matyti, kad gabesnieji Lietuvos vaikai, atėję į pradines klases, nesulaukia reikiamo mokytojų dėmesio. Paprastas pavyzdys, ką per kalbos pamokas veikia tas pirmokas, kuris jau moka (geriau ar blogiau) skaityti. Dažniausiai mokytojas jam duoda savarankiškai skaityti tekstelius iš vėlesnių elementoriaus dalių, o pagrindines jėgas pedagogas skiria darbui su nemokančiais skaityti. Kiek pasistūmėja gabusis vaikas, sakykime, per pirmąjį mokymosi pusmetį? Tai problema, kuri nėra išspręsta metodiškai, apie ją nėra rimčiau galvoję esamų vadovėlių autoriai. Mūsų vadovėlyje „Vaivorykštė“ taikoma metodika leis visai klasei per kalbos pamokas gali dirbti su tuo pačiu vadovėliu, kalbėti apie tuos pačius dalykus.
Žvilgsnis į pasaulį vaiko akimis
Naujose pradinio ugdymo programose į supantį pasaulį kviečiama pažvelgti vaiko akimis. Ši programų nuostata labai ambicinga, nes ragina įsigilinti į vaiko pasaulį, skatina kalbėtis su vaiku jam suprantama kalba ir apie jam rūpimus dalykus. Jei tokią nuostatą pavyktų įgyvendinti rengiant vadovėlius, vaikui būtų daug įdomiau mokytis. Atpažindamas vadovėliuose savąsias problemas, vaikas su kur kas didesne motyvacija mokytųsi skaityti jam ir jo pasauliui artimus tekstus bei norėtų pasisakyti svarstomais ir jam pačiam aktualiais klausimais. Mūsų vadovėlyje keliamas tikslas suartinti tai, ko mokomasi, su tuo, kas vaiką supa jo aplinkoje: namuose, kieme ar klasės kolektyve. Vadovėlyje nevengiame kelti ir aštresnių socialinių ar psichologinių problemų ir bandyti jas spręsti.
Integruotas mokymas
Dalykinė integracija pradinio ugdymo procese laikoma modernaus mokymo principu, kuriuo remiantis į žmogų supantį pasaulį žvelgiama, kaip į nedalomą visumą. Švietimo ministerijos raginimai kurti integruotą mokymo sistemą pradinėse klasėse nebuvo labai rezultatyvūs. Iki šiol turimuose vadovėliuose dalykinės integracijos bandymai buvo fragmentiški, trūko sisteminio požiūrio. Mes siūlome tematiškai integruotą vadovėlį, kuriame jungiama skirtingų disciplinų medžiaga. Kiekvienas mėnuo turi bendrą, abstrakčią temą, o kiekviena savaitė turi su ta tema susijusią konkretesnę potemę. Pavyzdžiui, sausio mėnesį kalbame apie laiko slinktį, laiko ratą, o pirmoji savaitė skirta laikrodžiui, laiko matavimams, tvarkaraščiams ir panašiems dalykams. Ši savaitės tema pristatoma per pasaulio pažinimo pamokas aptariant laiko matavimą, laikrodžius ir pan.; per kalbos pamokas tai tampa pagrindine skaitomų tekstelių tema, o atliekant kūrybines užduotis aptariama vaiko dienotvarkė; per matematikos pamokas mokoma skaičiuoti laiką; per dailės pamokas kuriami bei dekoruojami laikrodžiai; per muzikos ir šokio pamokas ypatingas dėmesys skiriamas ritmui, o per etikos – svarstomos punktualumo, vėlavimo problemos. Taigi per visų disciplinų pamokas galima jungti artimą medžiagą, o svarstomus dalykus aptarti iš skirtingų pozicijų.
Mūsų siūloma tematinė integracija nėra visa apimanti, nes didesniam dalykiniam jungimui priešinasi skirtingų disciplinų programos, be to, gilesnei integracijai nėra pasiruošusi ir mūsų pradinė mokykla. Juk daugelyje mokyklų net ir pirmoje klasėje keičiasi atskirų disciplinų mokytojai (kartais būna net penki ar šeši skirtingi mokytojai), o integruoto mokymo principas reikalautų vieno universalaus mokytojo.
Vienam mėnesiui – viena knyga
Mūsų siūlomą vadovėlį „Vaivorykštė“ sudaro devynios dalys: kiekvienam mėnesiui – viena knyga, kurioje jungiama visų septynių disciplinų medžiaga. Kiekvienai pamokai skiriamas vienas knygos atvertimas. Knygas papildo kompaktiniai diskai su garso įrašais muzikos ir šokio pamokoms. Greta vadovėlio bus pasiūlytas kiekvienam mėnesiui skirtas pratybų sąsiuvinis (jame jungiama kalbos, matematikos ir pasaulio pažinimo medžiaga), mokytojo knyga. Kiekvienas mėnuo turės su jo tema susijusią skaitymo knygelę.
Vadovėlį „Vaivorykštė“ sudarančios disciplinos ir jų autoriai: gimtoji kalba – R. Stasaitienė, L. Grabauskienė, dr. S. Žukas; matematika – doc. D. Kiseliova, prof. A. Kiseliovas; pasaulio pažinimas – doc. D. Kiseliova, prof. A. Kiseliovas, L. Ubavičienė, dailė ir technologijos – M. Jelinskaitė; muzika – R. Dikčienė, D. Pilibavičienė; šokis – dr. B. Banevičiūtė; etika – G. Milašius, dr. S. Žukas.
Vadovėlis apie mane ir mano draugus
Tematiškai integruotas vadovėlis sunkiai įsivaizduojamas be specialiai jam kuriamų tekstų. Dalį šių tekstų jungia pasikartojantys personažai: vienos klasės mokiniai, jų tėvai ir seneliai, kiemo draugai. Su šiais veikėjais dažniausiai susitinkame per kalbos, etikos, rečiau – pasaulio pažinimo pamokas. Pagrindiniai veikėjai nėra idealizuojami, siekiama, kad jie būtų artimi šiuolaikiniam pirmokui. Norima, kad vaikai galėtų su jais tapatintis ir remdamiesi savuoju gyvenimo patyrimu svarstytų vadovėlio personažams iškylančias problemas. Antroje klasėje teksteliai ilgės, tas pats siužetas bus išdėliotas per kelias pamokas.
Kviečiame susipažinti su mūsų vadovėliu ir jį išbandyti!