Socialiniuose tinkluose buvo rašoma, kad kovo 6 dieną viešajame transporte įvyko nemalonus incidentas – diskriminaciją prieš asmenį su negalia, kuris į viešąjį transportą galėjo patekti tik neabejingos keleivės dėka.
Vairuotoja nenorėjo įleisti į troleibusą
N. Rekašiūtė socialiniuose tinkluose rašė, kad lietuviškai nekalbanti troleibuso vairuotoja nenorėjo įleisti moters su neįgaliojo vežimėliu į viešąjį transportą ir tik vienos pilietiškos keleivės dėka „žmogui su negalia pavyko grįžti namo iš poliklinikos“.
„Ką tik septintame troleibuse buvau konflikto liudininkė (jau su kita keleive parašėme į judu programėlės emailą ir viską pranešėme).
Vairuotoja nenorėjo įleisti moters su neįgaliojo vežimėliu į troleibusą ir tik vienos moters pastangomis, konfrontuojant, buvo pasiekta tai, kad raktas atsirado ir moteris įvažiavo vežimėliu į troleibusą. Vadinasi, pilietiško žmogaus dėka, kuris žinojo apie rakto egzistavimą, žmogui su negalia pavyko grįžti namo iš poliklinikos.
Tai yra siaubinga diskriminacija neįgaliųjų atžvilgiu, man pilvą susuko iš gėdos vidury baltos dienos 2024 metais Lietuvos sostinėje, gerovės valstybėje, **, pamatyt tai, ką žmonės su negalia patiria kasdien. Žinutė neįgaliesiems aiški – sėdėkit namie ir netrukdykit gyventi. Rašau ant karštųjų, norėčiau daugiau keiktis, bet sustoju.
Vairuotoja nekalba lietuviškai. Ji rusakalbė, tai man paprašius moteriai sudaryt galimybę išvažiuot iš troleibuso Justiniškių stotelėje, sakė, kad „nipanimaju“.
Šitoj šaly aš labiausiai bijočiau susirgti ar jei man reiktų pagalbos. Atrodo, kažkiek reikalingas esi tik kol visiškai pats gali savim pasirūpint“, – dalinosi N. Rekašiūtė.
Tokios istorijos vis kartojasi
Įrašu persidalinusi neįgaliojo vežimėliu judanti Seimo narė M. Ošmianskienė rašė:
„Sėdėk namie ir netrukdyk, – deja, bet apie viešojo transporto vairuotojų diskriminuojantį elgesį tenka išgirsti vėl ir vėl. Ir tam yra keletas priežasčių:
pirmiausia, be abejo, tai mūsų mentalitetas ir mokymų vairuotojams trūkumas – čia didelis darbas ir lūkestis tiek NRD, tiek ir savivaldybėms bei joms pavaldžioms įstaigoms;
neatsakingų, kompetencijos neturinčių asmenų „konsultacijos“ privedė prie to, kad neturime elektra valdomų tiltelių ir nuovažas reikia atlenkinėti vairuotojui ranka. Šiandien Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie SADM turi reikiamų kompetencijų turinčius konsultantus, kurie konsultuoja įvairiais klausimais, naudokitės profesionalais;
silpna žmonių su negalia teisių gynimo sistema, kaip jau minėjau, už vartotojų teisių pažeidimus baudos yra atgrasančios ir bene 10 kartų didesnės, nei už žmonių su negalia – vartotojų teisių pažeidimus. Ties šiuo klausimu dirbu ir tikiuosi pajudėsime pavasario sesijoje.
Be to, kaip gerai Agnieška priminė, šių metų kovo 1 d. įsigalioja susisiekimo ministro Marius Skuodis įsakymas kuriame atsiranda prievolė sustoti arti šaligatvio, kad būtų patogu įlipti tiek asmenims su negalia, tiek senjorams, tiek ir mamoms/tėčiams su vaikų vežimėliais, bei prievolė padėti asmenims su negalia patekti į transporto priemonę:
- Asmenys su negalia kartu su vežimėliais, skirtais asmenims su negalia, taip pat vaikai kartu su vaikų vežimėliais turi būti vežami autobusais, išskyrus atvejus, kai vežimėlis, skirtas asmeniui su negalia, ar vaiko vežimėlis netelpa į autobuso saloną ar bagažinę. Vežimėlio, skirto asmeniui su negalia, ir vaiko vežimėlio vežimas neapmokestinamas.
- Asmuo su negalia turi teisę važiuoti autobusais su šunimi pagalbininku tik turėdamas dokumentą, patvirtinantį šuns pagalbininko akreditaciją, ir dokumentus, kuriuose nurodoma šuns sveikatos būklė ir skiepų žymos. Šuo pagalbininkas vežamas nemokamai ir neturi užimti sėdimos vietos.“
- Veždamas keleivius reguliariais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais ekipažas turi pasiūlyti keleiviams, įsigijusiems bilietus, kuriuose nenurodytos sėdimos vietos, užleisti savo vietas asmenims su negalia, jei jos įrengtos patogesnėje įlipti ir išlipti autobuso vietoje ir jei keleiviui, užleidusiam savo vietą, yra laisva vieta atsisėsti.
Įsigalioja nuo 2024 m. kovo 18 d
Vairuotojas privalo sustoti kaip įmanoma arčiau šaligatvio, kelkraščio, kad keleiviams būtų patogiau įlipti į transporto priemonę ar išlipti iš jos. Jei viešojo transporto stotelėje laukia asmuo su negalia vežimėlyje, skirtame asmeniui su negalia, vairuotojas ar kitas ekipažo narys privalo pasirūpinti šio keleivio patekimu į autobusą – panaudoti transporto priemonėje įrengtas pagalbines priemones: pandusą, platformą, keltuvą ar kitą priemonę.“
Situacija sprendžiama
Naujienų portalui tv3.lt susisiekus su JUDU Komunikacijos skyriaus komunikacijos specialiste Greta Vasiliauskaite, ji patvirtino, kad situacija žinoma ir imtasi atitinkamų veiksmų.
„Apgailestaujame dėl šio įvykio ir nuoširdžiai atsiprašome keleivės bei visų situacijoje dalyvavusių žmonių už patirtus išgyvenimus, kuriuos sukėlė šis įvykis.
Įvykio liudininkų aprašytas vairuotojos elgesys yra netoleruotinas. Bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ patikino, kad dės visas pastangas ir priims reikiamus sprendimus, kad tokie atvejai ateityje nepasikartotų.
Mūsų žiniomis, bendrovėje jau pradėtas vidinis tyrimas, siekiant išsiaiškinti visas šio įvykio aplinkybes. Papildomai artimiausiu metu bendrovė kalbėsis su visais darbuotojais, kad jie tinkamai suprastų atsakomybę prieš klientus.
Šioje situacijoje vairuotoja nesuprato, ko jos buvo prašoma – ji yra karo pabėgėlė iš Ukrainos, kuri dar nekalba lietuviškai. Galime patikinti, kad keleivių vežimo paslaugą teikiantis vežėjas – UAB „Vilniaus viešasis transportas“, yra įsipareigojęs ir rūpinasi, kad ukrainiečiai lietuvių kalbos žinias įgytų per metus.
Esame dėkingi pilietiškiems gyventojams už jų reakciją bei suteiktą pagalbą keleivei“, – rašoma komentare.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!