• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Įsivaizduokite: šalčiausią žiemos vakarą nedideliame kvartale dingsta elektra, bet gyventojai nė akimi nemirkteli. Jie netgi neskuba problemos spręsti, nes namus maitina elektromobilio elektros energija. Tai – visiškai realus netolimos ateities scenarijus: netrukus elektromobiliai tarnaus ne tik kaip transporto priemonės, bet ir kaip energijos saugyklos, galinčios pagelbėti kritiniais atvejais ir subalansuoti elektros energijos išlaidas.

Įsivaizduokite: šalčiausią žiemos vakarą nedideliame kvartale dingsta elektra, bet gyventojai nė akimi nemirkteli. Jie netgi neskuba problemos spręsti, nes namus maitina elektromobilio elektros energija. Tai – visiškai realus netolimos ateities scenarijus: netrukus elektromobiliai tarnaus ne tik kaip transporto priemonės, bet ir kaip energijos saugyklos, galinčios pagelbėti kritiniais atvejais ir subalansuoti elektros energijos išlaidas.

REKLAMA

Elektromobiliai išmoko atiduoti energiją

Iki šiol esame pratę manyti, kad elektromobilių baterijos tik priima energiją ir ją išnaudoja važiavimui. Vis dėlto atsiranda modelių, galinčių ne tik priimti, bet ir atiduoti baterijoje sukauptą elektros energiją.

Pavyzdžiui, „Kia EV6“, „Kia Niro“, „Hyundai Ioniq 5“ ir „Ioniq 6“, elektriniuose „Genesis“ ir keliuose kinų gamintojų modeliuose pritaikyta V2L (angl. Vehicle to Load) technologija, kuri leidžia atiduoti energiją iš baterijos į išorę. Tiesa, V2L sistema nepasižymi didele galia, tad prie automobilio galima prijungti tik nuo buitinio kištukinio lizdo maitinamus prietaisus. Tarkime, kavos aparatą, kompiuterį, elektrinę žoliapjovę ar kitą buities įrenginį.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau technologijoms žengiant į priekį gamintojai ėmė kalbėti apie gerokai platesnį dvikryptį įkrovimą: V2H (angl. Vehicle to House) leis iš transporto priemonės baterijos maitinti namus, o V2G (angl. Vehicle to Grid) – iš automobilio tiekti energiją į elektros tinklą.

REKLAMA

„Dabar elektros kaina svyruoja gana stipriai, tad energiją labiau vertiname. Atsirado poreikis ją balansuoti. Tam galime išnaudoti ir elektromobilius su didelėmis baterijomis. Seniau elektromobiliai mažomis baterijomis to negalėjo padaryti, nes turėjo likti energijos rezervas, bet kodėl neįdarbinti toli nuvažiuojančių modelių, kurie per dieną įprastai nurieda tik keliasdešimt kilometrų ir veikia vos porą valandų“, – apie dvikrypčio įkrovimo atsiradimą kalba „Vilnius TECH“ universiteto Transporto inžinerijos fakulteto profesorius dr. Vidas Žuraulis.

REKLAMA
REKLAMA

Tarp pirmųjų technologijos kregždžių – 2024-aisiais pasirodysiantis didelis šeimyninis „Kia EV9“ modelis, turintis 800V elektros sistemą ir net 96 kWh panaudojamos talpos bateriją, kuri į išorę galės atiduoti iki 11,5 kW galios (48 A) ir per specialią stotelę, pavyzdžiui, tiekti ją namų poreikiams.

Elektrą į tinklą taip pat gali atiduoti tik Šiaurės Amerikos rinkoje prieinamas „Ford F-150 Lightning“. Artimiausiu metu dar jaunas amerikiečių elektromobilių gamintojas „Rivian“ turėtų pagerinti V2H ir V2G funkcionalumą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kuo šios technologijos gali būti naudingos?

Dvikryptis įkrovimas atveria naujas elektromobilių naudojimo galimybes: jie gali tarnauti ne tik kaip transportas, bet ir kaip energijos saugojimo priemonė.

„Toks mašinos funkcionalumas leidžia balansuoti kainą. Teoriškai – įsikrauti, kai elektra yra pigi, ir atiduoti elektrą į namus tuomet, kai ji – brangi. Arba pasiimti energiją iš elektromobilio tada, kai ji namuose dėl kažkokių priežasčių dingsta“, – paaiškina „Inbalance Grid“ bendraįkūrėjis Aurimas Pauga.

REKLAMA

„Saulės elektrinės energiją gamina tada, kai šviečia saulė, bet dažnai tuo metu mums jos tiek daug nereikia, todėl ją galima saugoti iki nakties, kol ji mums bus reikalinga. Kol kas saugojimas nėra brangus, bet jis brangs. Išeitis – įsirengti bateriją, kuri kaups elektrą dieną ir galės ją atiduoti naktį. Baterija taip pat nebus pigi. V2H ir V2G funkcionalumu pasižymintys elektromobiliai ateityje taps dar viena alternatyva“, – mintimis dalijasi įmonės „Įkrautas“ verslo plėtros vadovas Karolis Kieras.

REKLAMA

Išmanias įkrovimo stoteles pardavinėjančios ir įrenginėjančios įmonės atstovas skaičiuoja, kad didelę bateriją turintis elektromobilis vidutinį lietuvišką namą elektros energija galėtų išmaitinti ne vieną dieną, ir dar liktų rezervo kasdienėms kelionėms.

Pavyzdžiui, „Kia EV9“ deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas viena įkrova siekia kiek daugiau nei 500 km. Vidutiniškai europiečiai per dieną nukeliauja 50 km, tad vidutinėms dienos kelionėms būtų išnaudojama vos 10 proc. 96 kWh talpos baterijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jei dideli namai su daugybe elektros prietaisų, geoterminiu šildymu, kuris suryja nemažai elektros energijos, per mėnesį suvartoja pusantro tūkstančio kilovatvalandžių, šalčiausiu metų laiku jie per parą pareikalaus apie 50 kWh. Tai – tik pusė EV9 baterijos. Šiltaisiais mėnesiais „Kia“ elektromobilis namus galėtų aprūpinti elektra netgi ne vieną parą.

Aišku, šioms funkcijoms reikės ir specialios, išmanios įkrovimo stotelės.

Yra pilkoji zona, bet privalumai nenuginčijami

Kiekviena nauja technologija specialistams kelia ir tam tikrų klaustukų. Dvikrypčio įkrovimo pilkoji zona yra elektromobilio ilgaamžiškumas. Baterijos labiausiai dėvisi nuo dažno spartaus įkrovimo tiesioginės srovės stotelėse (DC), dėl to jas rekomenduojama krauti lėtuoju būdu naudojant kintamosios srovės (AC) stoteles namuose ar kur kitur per naktį, o greitąjį įkrovimą pasilikti tik kelionėms. Kraunant lėtuoju būdu užtikrinamas ilgaamžiškumas – jis taip pat matuojamas įkrovimo ciklais.

REKLAMA

„Man įdomu, kaip automobilių gamintojai traktuos tokius įkrovimo ir iškrovimo ciklus. Kai automobilis nuolat įsikrauna ir išsikrauna, tai yra traktuojama kaip vienas ar du ciklai. Arba kai jis įsikrauna nukritus elektros kainai, nutraukia įkrovimą, kai ji brangsta ir vėl jį tęsia, kai elektra atpinga. Čia vienas ciklas ar du? Iškrovimo ciklai – taip pat atviras klausimas. Ar dėl elektromobilio baterijos, kaip energijos pasaugojimo priemonės, nesutrumpės baterijos gyvenimo trukmė?“ – klausimus užduoda K. Kieras.

Nepaisant kylančių klausimų, specialistai sutinka, jog V2H ir V2G technologijos yra vertos dėmesio, nes jos tik praturtins elektromobilių naudojimo galimybes. Net ir saugant savo transporto priemonę būsimiems antriesiems šeimininkams, tokia sistema galės garantuoti saugumą nenumatytais atvejais. Pavyzdžiui, kai namuose dings elektra. Pakaks vienos netinkamu laiku nutikusios bėdos, kad elektromobilio dvikryptis įkrovimas pasiteisintų.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų