• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nors po pirmųjų poros metų, praleistų prie automobilio vairo, kiekvienas ima automatiškai atlikti visus reikiamus veiksmus, tai dar nereiškia, kad žmogus moka vairuoti. Kaip ir bet kokios srities specialistui, norinčiam gerai atlikti savo darbą, vairuotojui reikalingi įgūdžių tobulinimo kursai. Lietuvoje kol kas kiekvienas vairuotojas individualiai sprendžia, ar reikalingos jam žinios apie tai, kaip išvengti pavojingų situacijų, ir įgūdžiai, kaip blogiausiu atveju išsisukti patiriant mažiausią žalą. Nors saugaus eismo komisija kartais prabyla apie naujų vairuotojų įgūdžių tobulinimo būtinybę, kol kas nėra parengti jokie realūs galimo projekto pamatai.

REKLAMA
REKLAMA

Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)

REKLAMA

Visgi poreikis suprasti, kaip, ką ir kada reikia daryti norint būti profesionaliu vairuoju, automobilininkų gretose egzistuoja, todėl pamažu šalyje randasi ir vis daugiau ekstremalaus vairavimo pamokas siūlančių mokyklų. Kol kas tai yra privačios paslaugos, kurias reikia „parduoti“, todėl siekiant pritraukti klientus daugelyje skelbimų rašoma „ekstremalaus vairavimo kursai“. Visgi kaip pažymi patys vairavimo instruktoriai, tai daugiau reklaminis triukas. Iš tiesų, daugelis mokyklų greta minėto paslaugos apibūdinimo visuomet priduria, kad tai visų pirma yra saugaus vairavimo mokymas ir įgūdžių tobulinimas.

REKLAMA
REKLAMA

Keleivis už vairo

Ilgamečio šalies ralio lenktynininko, „Girdauskas Rally School“ vairavimo instruktoriaus Sauliaus Girdausko teigimu, kol kas labai trūksta valdžios institucijų indėlio į vairavimo įgūdžių tobulinimo veiklos plėtrą. Anot pašnekovo, kol kas mokymai vyksta tik profesionalių lenktynininkų, kurie vykdo privačiai paruoštas programas, iniciatyva. „Pradedami rėmėjų pradėjome dar tuomet, kai įsikūrė mūsų klubas. Vėliau pastebėjome, kad šalyje tokioms paslaugoms atrado realus poreikis. Kompanijos, kurios nori patobulinti savo darbuotojų kolektyvo vairavimo įgūdžius, manau, vėliau sutaupo mokėdami mažesnes draudimo įmokas ir neleisdami pinigų automobilių remontui“, ‒ kalbėjo žinomas lenktynininkas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)

Lietuvos automobilių sporto federacijos žiedinių lenktynių komiteto pirmininko ir „BMW vairavimo akademijos“ instruktoriaus Dariaus Grinbergo teigimu, 99,9 proc. nesuvokia, kas yra vairavimas. Anot pašnekovo, tik pabaigę papildomus vairavimo kursus žmonės supranta, kad anksčiau savo automobiliuose jie buvo ne vairuotojai, o keleiviai prie vairo. „Mes parodome ir išmokome to, kad žmonės galėtų suvaldyti automobilį bet kurioje situacijoje. Automobilis pats avarijos niekada nepadaro, incidentus sukelia ir į nepatogias situacijas pakliūna vairuotojai ‒ tik nuo jų juk viskas ir priklauso. Ar sausa, ar slidu, ar šalia – nesvarbu, kokios būtų oro sąlygos ar kelio danga, viską lemia vairuotojo elgesys“, ‒ kalbėjo jis pridurdamas, kad sėdint prie vairo visų pirma reikia vairuoti, o ne užsiimti pašaline veikla.

REKLAMA

„Saugaus vairavimo mokyklos“ instruktorius, lenktynininkas Rokas Markevičius sutiko, kad avarijos dažniausiai įvyksta ne todėl, kad fiziškai neįmanoma manevruoti, tačiau dėl to, kad kilus panikai žmogus nesugeba atlikti veiksmų, kuriuos leidžia jo rankomis valdomas automobilis.

Įgūdžių tobulinimas – turintiems patirties

Vairavimo instruktoriai tvirtino, kad automobilio kontrolės pavojingose situacijose įgūdžių tobulinimas turėtų išlikti kaip papildoma programa, kadangi tiems, kurie dar tik pratinasi prie automobilio būtų pernelyg daug informacijos. Specialistų teigimu, iš pradžių vairuotojai turi įgusti valdyti automobilį, važiuoti saugiai, nepapulti į pavojingas situacijas. Neprievartinis variantas, kuomet po metų ar dvejų stažo vairuotojas pats atvyksta patobulinti įgūdžių, kol kas mūsų šalyje ne itin veiksmingas.

REKLAMA

Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)

Kalbinti vairavimo instruktoriai sakė, kad besimokantiems vairuoti svarbu gauti teisingus. Kuomet pasitobulinti vairavimo įgūdžių žmonės ateina tiesiai iš eilinių vairavimo mokyklų, anot D. Grinbergo, pačiuose pagrinduose matoma daug spragų. „Kai kurie vairą laikyti būna išmokyti taip, kaip reikėjo prieš 50 metų, kuomet norint jį pasukti reikėjo daug jėgų. Arba niekas jiems nepaaiškina, kam reikalinga ABS sistema. Iš tiesų, teisingus pradmenis turi ne visi, tačiau gilinantis toliau metodiką ‒ ką daryti, kai slysta priekiniais ar galiniais ratais varomas automobilis ir pan., vairuotojas pirmosiose savo pamokose to neišmoksta ‒ jam tiesiog būtų per daug informacijos“, ‒ komentavo jis pridurdamas, kad geriausia praktika būtų teisingi pradmenys mokyklose, vėliau ribojamas greitis eisme, o galiausiai – įgūdžių tobulinimas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Teorinės žinios būtinos

Teorijos kursas, anot D. Grinbergo, dažnai vairuotojams sukelia didesnį šoką nei praktika. Nors dėstomi elementarūs dalykai ‒ automobilio konstrukcijos ir fizikos pagrindai, daliai klientų tai yra visiškai nauja informacija. „Dvi dienos radikaliai pakeičia suvokimą apie vairavimą, tačiau per tiek laiko neįmanoma išugdyti refleksų, kurie būtų šimtu procentų efektyvūs ir užtikrintų vairuotojo saugumą. Mes suteikiame pradžią, o suvokęs tikro automobilio valdymo principus jau gali pats sau padėti“, ‒ tikino jis.

REKLAMA

Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)

Teorinės žinios, anot R. Markevičiaus, yra naudingos kaip priemonė, kuri leidžia atskirais atvejais tarsi „užprogramuoti“ žmonės tam, kad jie nepakliūtų į pavojingas situacijas, išmoktų jas prognozuoti. „Tada vairuotojas daug rečiau papuls į ekstremalias situacijas ir galbūt jam netgi neprireiks tų įgūdžių, kuriuos jis įgijo praktinių užsiėmimų metu“, ‒ kalbėjo vairavimo instruktorius.

REKLAMA

Didelė dalis vairuotojų, kuriems tenka kartą lankytis įgūdžių tobulinimo kursuose, vėliau į juos grįžta. Kaip pažymėjo vairavimo instruktoriai, nors vairuotojų atliekami pratimai pernelyg nesikeičia, visuomet galima atrasti, ką žmonėms dar pasakyti ir ko išmokyti.

Padeda vairuotojams suprasti savo galimybes

Įsitikinti, kokios yra automobilio valdymo galimybės, vairuotojai gali stebėdami, kaip pratimus atlieka profesionalai, vėliau ir patiems tenka viską išbandyti. Kaip pažymėjo D. Grinbergas, vairavimo įgūdžių tobulinimo kursus siūlančių mokyklų Lietuvoje vis dar stinga. Anot pašnekovo, kalbant apie vairavimą daugeliu atvejų „ekstremalu“ turėtų būti pakeistas žodžiu „efektyvu“, kadangi turima omenyje automobilio kontrolė, o ne jos praradimas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)

Kaip pažymėjo S. Girdauskas, žmonės, kurie randa lėšų ir laiko tokiems kursams, visuomet išvažiuoja patenkinti jiems suteiktomis paslaugomis. Pradedama vėlgi nuo pačių pagrindų – laikysenos, sėdėsenos, vairo perėmimo, vėliau imamasi ir slalomo, greito važiavimo, slydimo pratimų. „Kuomet žmogus perpranta visus tuos pratimus, vėliau važiuojant kelyje jam iškilus pavojingai situacijai jam yra lengviau sustabdyti automobilį, išvengti kliūties“, ‒ tikino jis.

REKLAMA

R. Markevičius sutiko, kad per pusdienį daug išmokyti vairuotojo nepavyksta, tačiau klientai pamato, kokios yra jų ir automobilių galimybės. Anot pašnekovo, esminiai įgūdžiai yra užslėpti viduje, tik jie patys to nežino. „Iš tiesų daug ką vairuotojai moka, tačiau nesugeba to panaudoti ekstremaliose situacijose. Norint išmokyti žmogų gerai valdyti slystantį automobilį, efektyviai stabdyti reikia daug laiko, o atskleisti tai, ką jie jau moka užtenka ir gerokai mažiau valandų“, ‒ komentavo instruktorius.

REKLAMA

Vairavimo instruktoriai – psichologiškai pasiruošę

Kaip pažymėjo D. Grinbergas, vairavimas nėra natūrali žmogaus būsena arba veiksmas, kurį jis galėtų atlikti apie tai nemastydamas, todėl sėdint prie vairo reikia galvoti apie savo veiksmus.  Vairavimo instruktoriams kaip tikriems pedagogams privalomas ne tik vairavimo technikos išmanymas, bet ir rimtas psichologinis pasirengimas. Nors į mokymus žmonės ateina pasiryžę išmokti kažko naujo, todėl dirbti su jais lengva, specialistai pažymi, kad su kiekvienu vairuotoju tenka dirbti individualiai.

REKLAMA
REKLAMA

Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)

„Kiekvienam žmogui tą pačią informaciją pateikti reikia skirtingai. Įgūdžiai pasiekiami praktikuojantis – kuo daugiau vairuotojų apmokai, tuo geriau geriau mokini kiekvieną sekantį. Vėliau jau žinai, kokią informaciją žmogus priims, kokios – ne, kaip reikėtų ją pabandyti pateikti kitaip, kad lengviau įsisavintų“, ‒ patirtimi dalinosi R. Markevičius.

Kalbėdamas apie į vairavimo įgūdžių tobulinimo kursus atvykstančius klientus R. Markevičius pastebėjo, kad daugiau šią paslaugą renkasi jaunimas, taip pat bendroje proporcijoje vaikinų šiek tiek daugiau, tačiau merginos taip pat tuo domisi vis aktyviau. „Jei vaikinai atvažiuoja daugiau papramogaut, tai merginos atvyksta besidomėdamos saugumu. Galima pasakyti, kad vaikinus labiau domina, tai kas ekstremalu, o merginas – tai, kas saugu. Skirstant pagal lytį proporcija pasiskirstytų santykiu 60:40 vaikinų naudai, taigi merginų taip pat daug“, ‒ komentavo instruktorius.

Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)Ekstremalaus vairavimo kursai „Saugaus vairavimo mokykloje“ (nuotr. Organizatorių)

Anot S. Girdausko, bendravimu ir bandymu užkrėsti geru pavyzdžiu dažnai galima pasiekti daugiau, nei baudžiant. „Kuomet žmogus pats nori kažko išmokti, tarkime, randa laiko ir žiemą atvykti į užsiėmimus, važiuojant slidžia kelio danga, galime jį paskatinti, taip pasiektume daug daugiau nei tiesiog bausdami. Dabar vairavimas tapo būtinybe, kuomet žmogus gavęs vairavimo pažymėjimą tiesiog sugeba iš taško „A“ nuvažiuoti iki taško „B“ nepadarydamas avarijos, tačiau ne visuomet“, ‒ kalbėjo jis.

REKLAMA

Nėra specializuotų centrų

Vairavimo įgūdžių tobulinimas privaloma tvarka įvestas tokiose šalyse, kaip Šveicarija, Austrija, Suomija. Vokietijoje žmonės patys eina į vairavimo centrus, kurie įrengti kiekviename didesniame mieste. Lietuvoje teikiamos paslaugos yra įvairaus lygio ir apimties, natūralu, kad ir kainos labai skirtingos. Pavyzdžiui, dvi dienas trunkantys „BMW vairavimo akademijos“ kursai kainuoja 1600 litų plius PVM ‒ į sumą įtraukta automobilio panauda, išlaidos degalams, padangoms, draudimui, bet ir maitinimas su poilsiu. „Girdauskas Rally School“ siūlomos „1:1“ programos, skirtos asmenims, norintiems individualiai patobulinti vairavimo įgūdžius kaina yra 800 litų už 1,5 val. trukmės kursus. „Saugaus vairavimo mokykloje“ už trijų valandų kursą tektų sumokėti 200 litų, o už penkių – 400 litų.

Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)Vairavimo įgūdžių tobulinimo kursai „Girdauskas Rally School“ mokykloje (nuotr. Organizatorių)

Viena iš didžiausių problemų kalbant apie vairavimo įgūdžių tobulinimo kursus Lietuvoje yra užsiėmimams pritaikytų centrų trūkumas. Anot S. Girdausko, norisi, kad pagaliau atsirastų politinė valia ir valdžios atstovai į šią sritį imtų žiūrėti rimčiau. „Norėtųsi, kad ir pas mus atsirastų bazės, kuriose būtų galima treniruotis profesionaliau: su palaistomais keliais, besisukančiomis platformomis. Saugaus eismo komisija dirba ir nuveikta yra išties daug, tačiau mes daugiau pratę prie lozungų, tarkime, „karas keliuose“. Kovojama, kad nebūtų korupcijos, klijuojami lipdukai, taip pat gaudomi neblaivūs, nedrausmingi vairuotojai, tačiau tai yra pasekmių tvarkymas, o ne priežasties šalinimas“, ‒ teigė lenktynininkas.

REKLAMA

Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)Saugaus vairavimo kursai „BMW vairavimo akademijoje“ (nuotr. Organizatorių)

Anot R. Markevičiaus, vietos, kurioje būtų galima organizuoti profesionalius vairavimo įgūdžių tobulinimo kursus Lietuvoje trūksta. „Tam reikia erdvės, geros dangos, todėl dauguma mūsų susiduria su problema, kad neturime vietos, kurioje tai būtų galima tinkamai daryti. Norėtųsi daugiau asfalto ploto, galbūt minimalios pagalbinės įrangos, skirtos pratimams atlikti“, ‒ konstatavo instruktorius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų