Prieš mažiau nei 20 metų kostiumus perkantys klientai matavimosi kabinose nesidrovėdavo užsirūkyti, atsiskaitant prie kasos išsitraukdavo į „pundelį“ susuktus ir gumute surištus dolerius, o už gerą aptarnavimą pardavėjui konsultantui atsidėkodavo itin maloningai: „Jei kas lįs, sakyk, kad pažįsti mane“.
Dabar visa tai atrodo sunkiai tikėtina, tačiau pirmosios Lietuvoje specializuotos vyriškų drabužių parduotuvės „Baltman“, atidarytos 1993 m. Kaune, darbuotojų toks pirkėjų elgesys nestebino.
IŠ TRENINGŲ – Į KOSTIUMUS
„Lietuvai atgavus nepriklausomybę, visuomenė išgyveno virsmą – laisvėjo mintys, keitėsi požiūriai, gyvenimo būdas, vėrėsi valstybinės sienos, atsirado naujos galimybės. Visa tai įtakojo ir žmonių apsirengimo stilių“, – sako „Baltman“ tinklą valdančios bendrovės „Batika Lietuva“ direktorė Viktorija Krolytė.
Ypač didelių pokyčių, susijusių su vyriškos aprangos stiliumi įnešė besikeitusi lietuviško verslo samprata. Iki tol Lietuvos miestuose klestėjo „perku – parduodu“ verslo modelis. Buvo įprasta nemažai verslo reikalų tvarkyti vilkinti madingiausiu kostiumu – sportiniu „treningu“. Kiek vėliau, keičiantis verslo pobūdžiui, keitėsi ir dalykinės aprangos stilius, samprata bei poreikiai. Pamažu vyrai „lipo“ iš treningų, kedų ir šlepečių, juos keitė dalykiniais kostiumais.
Tada „Baltman“, pirmajam specializuotam vyriškų drabužių prekės ženklui Lietuvoje, teko ne tik pardavėjo, bet ir edukacinis vaidmuo. Kokį kostiumą rinktis, kaip jį vilkėti, ką prie jo derinti? Senieji parduotuvių darbuotojai liudija, kad tuo metu vyrai kur kas labiau klausė konsultantų patarimų, aklai pasitikėjo dizaineriais ir noriai pirko naujus kostiumus.
SIŪLYTI KOKYBĘ – NEUŽTENKA
Įžengus į 21 amžių, Lietuvos rinkoje dalykinės aprangos pasiūla išsiplėtė taip, kad siūlyti tiesiog stilingus ir kokybiškus kostiumus ėmė neužtekti. Norint išlikti ir konkuruoti reikėjo pasiūlyti pirkėjui pridėtinę vertę.
„Kai kokybės ėmė neužtekti, vyrams pasiūlėme naujausias technologijas. Asortimente atsirado kostiumai, kurie apdoroti nanotechnologijomis taip, kad nesiglamžo ir nesitepa net apliejus vynu ar aliejumi. Šio audinio privalumais įsitikinti galima čia pat parduotuvėje – kostiumus laistant vandeniu iš laistytuvo, – sako dvidešimtmetį mininčio „Baltman“ atstovė. – Kiek vėliau pristatėme kostiumus, išsiskiriančius termodinaminėmis savybėmis – reaguodami į besikeičiančią oro ir kūno temperatūrą, jie atitinkamai šildo ar vėsina.“
Pasak V. Krolytės, išgirdę apie tokias kostimo savybes, klientai klausdavo, ar jiems dar ilgai teks laukti neperšaunamų kostiumų.
PASIKEITĖ VYRŲ SKONIS
Per pastaruosius du dešimtmečius gerokai pasikeitė Lietuvos vyrų skonis ir supratimas apie aprangą. Pirkėjas tapo išprusęs, apkeliavęs nemažai pasaulio, žinantis prekės ženklus ir labai reiklus. Be to, sumažėjo vartotojų lojalumas prekių ženklams.
„Šiandien pirkėjas yra kur kas pragmatiškesnis, labiau skaičiuojantis, mažiau prisirišantis emocionaliai. Jei lygintume apsipirkimą prieš keliolika metų ir dabar, pamatytume ryškų skirtumą – anksčiau apsipirkimas buvo tarsi maža šventė, žmonės pirko ir pinigus išleisdavo su didesniu malonumu. Dabar viskas daroma pragmatiškiau, vartotojiškiau“, – pastebi V. Krolytė.
Nepasikeitė per 20 metų tik viena – vyrai pirkti drabužių ateina su „asmeninėmis konsultantėmis“ – draugėmis ar žmonomis. „Pastebėjome, kad tie vyrai, kurie drabužius sau nusiperka savarankiškai, kur kas dažniau grįžta norėdami juos grąžinti“, – sako V. Krolytė.
PASIŪLĖ KOSTIUMĄ SUSIKURTI PATIEMS
Senieji „Baltman“ parduotuvių konsultantai prisimena, jog vos atgavus nepriklausomybę, perkantys drabužius lietuviai buvo susikaustę, pageidaudavo tik „saugių“ spalvų (juoda ir pilka), jiems patikdavo atsikartojantys modeliai, nes norėjo būti „kaip visi“. To tikrai negalima pasakyti apie šiandienos klientą, kuris ieško būdų išsiskirti. Vyrai noriai renkasi ryškias spalvas.
„Norėdami patenkinti vyrų norą išsiskirti, šiandien siūlome klientams susikurti individualius kostiumus. Vyrai gali išsirinkti pageidaujamą audinį iš kelių šimtų audinių pavyzdžių, o mes jiems pasiūsime kostiumą“, – sako „Baltika Lietuva“ direktorė.