Julijana Chazlauskytė
"Tete-a-tete" kazino vadovas Samoilas Kacas džiaugiasi, kad praėjusiais metais jo vadovaujama bendrovė pirmoji Lietuvos riboto lošimo automatų sektoriuje buvo įvertinta tarptautiniu vadybos kokybės sertifikatu. Optimizmo suteikia ir atsigaunanti Lietuvos ekonomika – 2012 m. bendrovei pavyko pakartoti iki krizinių 2008-ųjų pasiektus finansinius rezultatus.
Buvo tikrai nelengva
Nepaisant to, praėję metai laisvalaikio ir lošimų verslui nebuvo lengvi – sumažėjęs Lietuvos gyventojų skaičius ir jų gaunamos pajamos padarė didelę įtaką finansiniams rezultatams. Be to, "Tete-a-Tete" kazino personalo vadovo Valdo Dzedaravičiaus teigimu, praūžusi finansų krizė atnešė dvigubą žalą – sumažėjo žmonių perkamoji galia, o valstybė prieš ketverius metus kone dvigubai padidino mokesčius kazino ir lošimų automatų salonams, rezultatas – bendrovė buvo priversta atleisti net 20 proc. savo darbuotojų, dirbti likusiems teko tenkintis penktadaliu mažesniu atlyginimu.
"Tenka tik apgailestauti, kad ligi šiol Lietuvoje vis dar nėra nustatyti lošimų ir loterijų reguliavimo politikos principai, nėra aiškios ir suprantamos lošimų diferenciacijos, nenustatytas skirtingų lošimo rūšių vietų plėtros ribos, o reguliuojančios institucijos neprisiima atsakomybės už chaosą, kuris vyrauja rinkoje", – teigė įmonės direktorius S.Kacas.
Pasak "Tete-a-tete" kazino vadovo, būtent tai ir lėmė, kad loterijų ir lažybų verslo įmonės papildomai apmokestintos nebuvo ir todėl įgijo konkurencinį pranašumą. Dėl to ir atsitiesti ribotų lošimo automatų verslui truko gerokai ilgiau, ir tik praėjusiais metais bendrovei "Tete-a-tete" kazino pavyko pakartoti 2008 m. finansinius rezultatus, tačiau bendrovės darbuotojų skaičius ikikrizinio skaičiaus nepasiekė.
2012 m. Lietuvos BVP, palyginti su 2011-aisiais, padidėjo 3,6 proc. Ekonomika atsigauna, tai pajuto ir bendrovė "Tete-a-tete" kazino – jos pajamos per praėjusius metus augo beveik 14 proc. Antra vertus, 50 proc. didesni lošimo mokesčiai valstybei, nuolat didėjantys komunaliniai, nuomos mokesčiai ir augantis darbo užmokesčio fondas plėtros planus gerokai sulėtino.
"Augant verslo sąnaudoms, riboto lošimo automatų verslas priverstas dirbti itin efektyviai. Dėl to tenka keisti bendroves strategiją, stabdyti plėtros planus, prarandamos iniciatyvos plėtoti gamybos, techninės įrangos aptarnavimo padalinius, kurie galėtų didinti prekių pagamintu Lietuvoje eksportą į Europą", – sakė 61 riboto lošimo automatų salonų tinklą Lietuvoje valdančios bendrovės plėtros vadovas Dalius Gimžauskas.
Nors praėjusiais metais buvo atidaryti trys nauji salonai, tačiau tai padaryta iš senų rezervų – naujų technologijų įsigijimas labai pristabdytas.
Britų patirtis pasiklydo
Tarp šio sprendimo priežasčių S.Kacas įvardija ir 2012 m. Seimo koridoriuose pasiklydusį ir pritarimo laukiantį Seimo valdybos darbo grupės parengtą naująjį Azartinių lošimų įstatymo projektą, kuris, pašnekovo manymu, galėtų rinkai suteikti daug daugiau skaidrumo, žmonėms būtų sukurta tūkstančiai naujų darbo vietų, valstybė gautų daug daugiau pajamų.
Šis įstatymo projektas buvo kuriamas pačiu skaidriausiu būdu – jį rengusi Seimo valdybos darbo grupė ne tik išanalizavo įvairių lošimo bendrovių veiklą, bendravo su ekspertais ir reguliuojančiomis institucijomis, bet ir konsultacinio vizito tikslais vyko į Didžiąją Britaniją. Ten buvo susitikta su atsakingais valstybės pareigūnais, kurie vykdo lošimų rinkos politiką ir jos priežiūrą.
Gilių tradicijų šalis Didžioji Britanija žinoma kaip seniausia ir didžiausia Europoje mišri lošimų rinka, kurioje saugiai ir socialiai atsakingai veikia didelė įvairovė skirtingų lošimų ir loterijų rūšių, o rinkos reguliavimą specialistai dažnai pateikia kaip pavyzdinį.
Nepaisant to, kad lošimo paslaugomis Didžiojoje Britanijoje naudojasi net 73 proc. suaugusiųjų gyventojų, probleminio lošimo paplitimas yra mažiausias, lyginant su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis. Šioje šalyje lošimų veikla iš naujo buvo reglamentuota 2007 m. įsigaliojus naujajam Azartinių lošimų įstatymui, kuris leido atlikti reguliavimo ir administravimo institucinę reformą. Nepriklausoma ir kolegiali Didžiosios Britanijos azartinių lošimų komisija šiandien užtikrina, kad viešosios politikos sprendimai, reglamentuojantys lošimų ir loterijų sektorių, būtų grindžiami faktiniais duomenimis ir įrodymais apie lošimų paplitimą bei galimas socialines rizikas.
"Didžioji Britanija parodė susidomėjimą tęsti bendradarbiavimą su Lietuva kuriant naująjį Lietuvos Respublikos lošimų įstatymą, buvo numatyta skirti teisinę ir ekspertinę pagalbą, tačiau visos geros iniciatyvos kažkodėl užstrigo", – pažymėjo S.Kacas.
Visų rinkos dalyvių nustebimui parengtas progresyvus įstatymas, sukurtas pagal Didžiosios Britanijos pavyzdį, numatantis adekvačias ir proporcingas lošimų reguliavimo priemones ir jų ekonominį efektą, užkliuvo Finansų ministerijos valdininkams.
Kokie valdininkų ir politikų interesai trukdo nuskaidrinti rinką? Kodėl parengtas ir perėjęs pateikimo stadiją Seimo valdybos darbo grupės įstatymo projektas taip ir nepasiekė finišo? Kodėl nesistengiama, kad legaliai ir mokesčius mokantys lošimų organizatoriai galėtų užpildyti Lietuvoje baltas dėmes, kuriose klesti šešėlis? Kodėl, užuot kovoję su tradiciniais legaliais lošimais, valstybės pareigūnai nesiima riboti nevaldomų nuotolinių lošimų? Klausimų daugiau nei atsakymų.
"Susidaro įspūdis, kad kažkam patogiau griauti egzistuojančią lošimų rinką, o jeigu jau to nepavyksta padaryti, verčiau nedaryti nieko, nei sukurti ką nors pozityvaus ir naudingo valstybei", – apibendrina S.Kacas.
Atsakingo lošimų verslo pavyzdys
Įsigilinti į mišrią loterijų ir lošimų rinką nėra paprasta: Lietuvoje nuo seno veiklą vykdo loterijos, kazino, kuriuose eksploatuojami stalai ir neribotų parametrų A kategorijos lošimo automatai, be to, rinkoje veikia ribotų parametrų B kategorijos automatų salonai ir lažybų punktai.
Tiesa, šiuo metu Seime savo eilės laukiantis įstatymo projektas turėtų sureguliuoti ir žirgų totalizatoriaus, komercinio pokerio bei interneto lošimų organizatorių veiklą.
Pasak "Tete-a-Tete" kazino personalo vadovo V.Dzedaravičiaus, riboto lošimo, arba kitaip – B kategorijos, lošimo automatai yra skirti ne tik laisvalaikiui praleisti, bet ir apsaugoti vartotojus nuo per didelio išlaidavimo. Daugiau nei prieš dešimt metų įstatymiškai buvo nustatyti automatų lošimo parametrai – didžiausia statymo suma – vos 1 litas, maksimali išlošimo suma – tik 200 kartų didesnė, o vieno lošimo trukmė ne trumpesnė nei trys sekundės.
"Riboto lošimo automatai iš vienos pusės apsaugo žaidėjo išlaidas, nes paslaugos kaina yra fiksuota, tačiau kartu riboja ir lošimų organizatoriaus pajamas", – aiškino V.Dzedaravičius.
Jo teigimu, dėl daugiau nei prieš dešimt metų nustatyto automatų parametrų ribojimo arba, kitaip tariant, pajamų ribojimo, šio verslo sąnaudų didesnis augimas ar mokesčių didinimas riboto lošimo automatų verslui gali būti pražūtingas, nes padidėję kaštai pereina ne vartotojui, o verslui.
Kita vertus, riboto laimėjimo automatai yra saugesni ir rizikos, ir galimos priklausomybės prasme, todėl Vakarų valstybėse yra paplitę ir gana populiarūs: Italijoje, Ispanijoje Didžiojoje Britanijoje ir kitose valstybėse juos leidžiama eksploatuoti net degalinėse, aludėse, baruose ar kitose laisvalaikio leidimo vietose.
"Toks verslas suteikia daugiau atrakcijos, didina pramogų įvairovę, pritraukia daugiau žmonių ir prisideda prie bendros laisvalaikio pramogų infrastruktūros", – sakė "Tete-a-tete" kazino plėtros vadovas D.Gimžauskas. Vis dėlto lošiant, kaip ir bet kur kitur, reikia turėti saiką ir atsakomybės.
Kaip socialinės atsakomybės pavyzdį jis pateikia Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos, vienijančios Lietuvos B kategorijos lošimų automatų verslo įmones, 2012 m. pradžioje savarankiškai įdiegtą B kategorijos automatų atsakingo lošimo kodeksą.
Šis kodeksas sėkmingai veikia – į lošimo automatų salonus neįleidžiami raštiškai to paprašę asmenys. Jeigu klientas pasijunta turįs nevaldomų polinkių, o pasak D.Gimžausko, tokie atvejai yra labiau išimtis nei taisyklė, lošimo automatų salonuose jiems suteikiama informacija, kur ieškoti kvalifikuoto specialisto ar psichologo pagalbos.
Olandai liko nusivylę
Lietuviai pramogauja nedaug, specialistų skaičiavimais, statistinis tautietis laisvalaikio lošimams ir žaidimams B kategorijos automatais skiria kone dešimt kartų mažiau lėšų nei vidutinis europietis.
Jei naujosios kadencijos Seimas įstatymiškai sudarytų galimybę plėtoti ribotų lošimo automatų verslą, bendrovė "Tete-a-tete" kazino akcininkai įgyvendintų verslo planą – investuotų į gamybos įmonę kelias dešimtis milijonų litų. Eksportui lošimo automatus gaminsianti gamykla galėtų tapti perspektyviu Kauno rajono investiciniu projektu.
Deja, S.Kacas pripažįsta, kad kol neįtvirtinti Lietuvos valstybės lošimų ir loterijų reguliavimo politikos principai ir nėra aiškūs bei skaidrūs kiti svarbus faktoriai, tol įgyvendinti stambius investicinius planus čia gali ryžtis tik visiški avantiūristai.
"Mūsų partneriai iš Olandijos, nesulaukę tinkamų poslinkių Lietuvoje, pasitraukė iš planuoto Kauno projekto, o savo lėšas investavo Italijoje, kur sąlygos lošimų automatų verslui kur kas palankesnės", – apgailestavo S.Kacas.
Iš verslo partnerių jis sakosi išgirdęs skaudžios kritikos, esą Lietuvoje mišri lošimų rinka neveikia, dominuoja privačios monopolijos ir azartiškiausi lošimai, trūksta ekonominio požiūrio į verslą, į visas lošimo rūšis žiūrima su išankstine neigiama nuostata, o lošimų reguliavimo politiką dažniau formuoja žiniasklaida nei atsakingi valstybės pareigūnai ar kompetentingi mokslo žmones. Pasak olandų, tokia situacija galima tik korumpuotoje ir neišsivysčiusioje valstybėje.
Ambicingi planai – nepamiršti
Vis dėlto ambicingų verslo planų dėti į stalčių kol kas nesiryžtama – bendrovei priklauso stipri intelektinė ir materialinė bazė: Kauno rajone, Ramučiuose, esančios ir gamybai tinkančios patalpos, aukštos kvalifikacijos radioelektronikos ir inžinierinių specialistų komanda. Numatomoje aukštųjų technologijų gamykloje būtų sukurtos 65 darbo vietos. Gamykla gamintų riboto lošimo automatus, apie 70 proc. gaminių būtų skirta eksportui, verslininko manymu, tai taip pat būtų pridėtinė vertė Kauno miestui ir visai Lietuvai.
"Štai, pavyzdžiui, tendencijos Vakarų Europoje, kur loterijų ir lošimų industrija senokai nusikratė šešėlio ir yra lygiateisė laisvalaikio ir pramogų verslo dalis, kalba visai ką kita. Pasirodo, veikiant skaidriai ir aiškiai, galima pasiekti teigiamų ir valstybei naudingų rezultatų, – jam pritarė "Tete-a-tete" kazino plėtros vadovas D.Gimžauskas.
Šių metų vasario 4–6 d. Londone vykusios lošimų įrangos ir technologijų inovacijų parodoje "ICE Totally Gaming 2013" apsilankęs S.Kacas teigia pastebėjęs, kad po pasaulinės krizės atsigauna ir Europos lošimų pramonė, gamintojai. Visos aplinkybės Lietuvai pradėti konkuruoti su riboto lošimo automatų gamintojais iš Austrijos, Nyderlandų, Italijos ar Didžiosios Britanijos palankios. Tereikia politinės valios ir sprendimų.
Dėmesys kokybei ir bendruomenei
Lietuvoje lošimų bendrovės į savo verslą per pastaruosius 10 metų investavo daugiau kaip 230 mln. litų. Per šį laikotarpį valstybės biudžetas vien loterijų ir azartinių lošimų mokesčių surinko daugiau kaip 270 mln. litų. Jeigu valstybės reguliavimo politika būtų nukreipta į turizmo, laisvalaikio ir pramogų srities plėtojimą, padidėtų mokesčių srautai, galbūt rastųsi naujų impulsų kalbėti apie nedarbo ir jaunimo emigracijos mažinimą.
"Dabartinė Vyriausybė svarsto, kaip prikelti regionus, tačiau ligi šiol mažai kalbama apie konkrečius būdus, kaip tai padaryti. Pasidomėjus naujausiu Europoje Ispanijos "EuroVegas" projektu, kuris numato viešbučių, restoranų, kazino ir kitų laisvalaikio pramogų infrastruktūros plėtrą ir sukurs 260 000 naujų darbo vietų, fantazijai erdvės daug. Galima būtų kurti verslo planus apie Baltijos regiono pramogų centrą Lietuvoje, kuriame galėtų lankytis svečiai iš Lenkijos, Latvijos, Estijos, Skandinavijos valstybių, Rusijos, Baltarusijos", – dalijosi įžvalgomis S.Kacas.
Tačiau, nesusiformavus skaidriai rinkai, neturint pasitikėjimo investicijų saugumu ir rinkos tęstinumu, neįgijus valstybės supratimo ir palaikymo, tokios idėjos Lietuvoje tampa pasmerktos. Vis dėlto, nepaisant sudėtingo investicijų prasme laiko, bendrovei "Tete-a-tete" kazino praėjusius metus primins ir įgytas tarptautinis kokybės vadybos sertifikatas pagal ISO 9001:2008 standartą. Bendrovė tapo pirmąja Lietuvos lošimų verslo įmone, kuri savo veikloje oficialiai pritaikė tarptautinio kokybės standarto principus. Įmonės vadovas S.Kacas viliasi, kad pastarųjų metų įdirbį kokybės tobulinimo srityje pastebės ir įvertins klientai, partneriai bei loterijų ir lošimų reguliavimu užsiimančios institucijos. Tokį įvertinimą Baltijos šalių regione turi vos dvi lošimų įmonės.
Laikas nepakoregavo ir labdaros bei paramos planų – vien per praėjusius metus "Tete-a-tete" kazino paramai skyrė nemažas sumas. Bendrovė 2012 m. pradėjo naują projektą – tapo Kauno "Žalgirio" vyru krepšinio komandos bronzine rėmėja, tęsė Aukštaitijos regione vykstančio "300 ežerų ralio" ir onkologinėmis ligomis sergančiais vaikais besirūpinančio fondo "Rugutė" rėmimą, sunkiu metu ištiesė pagalbos ranką dėl gaisro nuostolių patyrusiam Kauno muzikiniam teatrui.
"Kadangi mūsų darbas yra teikti paslaugas klientams, turime rūpintis jų saugiu ir turiningu laisvalaikio praleidimu. Kita vertus, turime galvoti ne tik apie aptarnavimo kokybę, bet ir apie bendruomenę ir žmones, kuriems reikalinga pagalba", – apibendrino S.Kacas.
Užsakymo numeris 3140