Augančios  degalų kainos lietuviams turės didesnį poveikį nei estams ir latviams, teigia pramonininkai. To priežastis – Lietuvoje taikomas didesnis akcizo tarifas nei kaimyninėse šalyse.

Kone pusė degalų kainos – mokesčiai valstybei

Kaip pastebi Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) analitikas Aleksandras Izgorodinas, Lietuvoje beveik pusę benzino kainos (48 proc.) sudaro mokesčiai valstybei.

„Lietuvoje išlaidos degalams sudaro 6,6 proc. visų Lietuvos vartotojų išlaidų, Latvijoje ir Estijoje atitinkamai siekia 6 proc. ir 5 proc. Tai reiškia, kad tiek estus, tiek latvius kylančios degalų kainos paveiks ne taip stipriai kaip lietuvius. Siekiant sumažinti neigiamą kylančių naftos ir benzino kainų poveikį vartotojams, būtų tikslinga apsvarstyti benzino akcizo sumažinimą iki tokio lygio, kuris atitinka ES nustatytą minimalų lygį“, - spaudos konferencijoje sakė A. Izgorodinas.

Šiuo metu akcizo tarifas Lietuvoje siekia 434 eurus už 1 tūkst. litrų, Estijoje jis gerokai mažesnis  – 423 eurai, Latvijoje – 408 eurai. ES nustatytas minimumas siekia 359 eurai už 1 tūkst. litrų.

„Mokestinės aplinkos poveikis kuro kainoms Lietuvoje yra labai didelis. 48 proc. benzino kainų Lietuvoje sudaro mokesčiai valstybei. Jeigu degalų kaina siekia 5 litus už litrą, 2,40 Lt atitenka valstybei“, - skaičiavo pramonininkų analitikas.

REKLAMA

Pramonininkai sako, kad tokia mokestinė aplinka mūsų kaimyninių šalių kontekste yra nepalanki, nes dirbtinai didina benzino kainą ir neskatina vartotojų nuo nelegalios produkcijos pereiti prie legalių degalų naudojimo, kitaip tariant, skatina šešėlinį benzino vartojimą.

Transportas didins kainas keleiviams

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ transporto sekretoriaus pavaduotoja politikai ir informacijai Virginija Gaidytė spaudos konferencijoje teigė, kad degalų kainos yra visada labai skaudus klausimas transporto įmonėms. Kylant kainoms, dalis jų sąnaudų kompensuojama  verslo sąskaita, dalis permetama ant vartotojų pečių.

„Krovinius vežančiose įmonėse degalų sąnaudos transporto išlaidose sudaro beveik 40 proc. Tarptautinės kelių transporto sąjungos atlikti skaičiavimai rodo, kad jeigu transporto įmonėje degalų sąnaudos yra apie 30 proc., tai dyzelino kainos padidėjimas 15 proc. padidina transporto išlaidas apie 5 proc. Brangstant degalams, transporto įmonės turi dvi galimybes – arba padidinti paslaugos kainą, arba prisiimti padidėjusias sąnaudas, atsisakant galimybės didinti darbo užmokestį ir  investuoti  į novatoriškas, mažiau taršias transporto priemones“, - aiškino V. Gaidytė.

Jos teigimu, kadangi transporto įmonių pelno maržos nėra didelės, greičiausiai padidėjusios sąnaudos bus perkeltos galutiniam vartotojui, t.y. brangs transporto prekės ir paslaugos.

„Dar skaudžiau degalų kainų didėjimas paliečia keleivius vežančias įmones, kurios teikia viešojo keleivių vežimo paslaugas. Vežėjai vienašališkai negali pakelti paslaugos kainų, nes kainas nustato savivaldos institucijos, todėl keleivių vežėjų nuostolingumas išaugant degalų kainoms tiktai padidėja“, - dėstė „Linava“ asociacijos atstovė.

Sumažinus akcizą, daugiau bus skiriama vartojimui

Lietuviškų degalinių sąjungos, vienijančios naftos produktais prekiaujančius verslininkus, direktorius Vidas Šukys teigė, kad ne tik nuo jų priklauso degalų kaina galutiniams vartotojams.

REKLAMA

„Tikrai ne nuo mūsų priklauso galutinė kaina. Turime tam tikrą maržą, kaip ir kiekvienas prekybininkas. Tai, ką galėjome keisti, jau sutraukėme“, - tikino jis.

Anot jo,  pagrindiniai dalykai, kurie lemia naftos kainą yra šie – išoriniai faktoriai (pasaulinės naftos, akcijų kainos, kurių Lietuva nelabai gali paveikti) ir vidiniai faktoriai (akcizai, kuriuos šalis gali  pati pakoreguoti).

„Sumažinus akcizo benzinui tarifą, degalų kainą būtų galima sumažinti apie 30 centų“, - tikino  V. Šukys.


Rašyti komentarą...
b
blinda
2012-05-10 13:50:18
Pranešti apie netinkamą komentarą
la meslas ka sako sis straipsnis...visame pasaulyje naftos kaina yra ta pati. Kai kurios salys maziau apmokestina nafta, kai kurios subsiduoja nafta. Kodel nemini kad Venezuela subsiduoja nafta arba kad rusijoje is dalies subsiduojama..gali ir musu valdzia ta pati daryti..isivaizduokite jeigu nafta kainuotu tik 10 % daugiau nei rusijoje degalinese...visi pirktu cia ir valdzia uzdirbtu nuo kiekio parduota tiek, kiek dabar gauna. Ir isivaizduok kad kaimynines salys(Lenkija, Latvija ir pravazuojantys) pirktu Lietuvoje. Bet cia yra tarptautinis susitarimas...ziurek skirtuma tarp lenkijos ir vokietijos kainos..ir va jokiu problemu nekelia kad nuperka maista, benzina lenkijoje vokieciai...ir nekelia problemos del to nei vokieciai nei lenkai....o mes pirksime baltarusijoj ir rusijoj nes pigiau...ir tada turi valdzia daryti isvadas ir priimti tinkamus sprendimus.....
Atsakyti
0

a
as
2012-05-10 17:27:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
nuvaziuoji baltarusken ir uz 2.50lt nusiperki ir psio
Atsakyti
0

l
loreta
2012-05-10 18:57:43
Pranešti apie netinkamą komentarą
Tai kodel tada keliu netaiso, jei tokius pinigus surenka?
Atsakyti
0

SKAITYTI KOMENTARUS (3)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų