Iš krizės brendantis transporto sektorius kol kas itin džiūgauti nelinkęs. Degalų kainos kiekvieną dieną verčia griebtis už galvos. Tai nėra vienintelė nelogiška piniginė išraiška su kuria tenka susidurti Lietuvos vežėjams.
Draudimas taip pat vis dažniau gadina nuotaiką norintiems apdrausti vilkiką privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Šiuo metu Lietuvoje apdrausti vilkiką, kad šis galėtų važinėti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, kainuoja apie 4 000 Lt.Lietuvos draudimo kompanijos teigia, kad vilkikų privalomojo draudimo kaina yra normali, mat ją nustato rinka. Vežėjams tokie teiginiai atrodo absurdiški.
Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“, norėdama pagelbėti vežėjams, bandė ieškoti tokių kainų priežasčių, bet visada atsimušdavo kaip į sieną – niekas teiginių nepagrindė skaičiais ir dokumentais. „Mes buvome kreipęsi į Konkurencijos tarnybą, bet atsakymas dėl privalomojo draudimo kainų mūsų nenudžiugino. Aukštos kainos neva yra todėl, kad Lietuvos vežėjų nuostolingumas Europoje yra labai didelis“, - sako „Linava“ prezidentas A. Kondrusevičius.
UAB „Samarina“ generalinis direktorius Mindaugas Kapleris irgi akcentuoja pernelyg aukštas transporto priemonių privalomojo draudimo kainas. „Už privalomąjį draudimą mes mokame keliskart brangiau negu, pavyzdžiui, latviai. Aš pats skambinau į vieną iš Latvijos draudimo bendrovių ir klausiau, už kiek vilkikas draudžiamas privalomuoju draudimu jų šalyje. Man pasakė, kad suma siekia maždaug 1 000 Lt“, - dėsto M. Kapleris.
Pabandėme ir mes pasidomėti, kiek kainuoja privalomasis vilkiko draudimas Latvijoje. Atsakymai išties stebino. Anot draudimo kompanijų, minimali kaina galėtų būti apie 2 000 Lt metams. Maksimali, netaikant didesnių išimčių, apie 5 000 Lt.
Jei Lietuvoje šiuo metu bent viena draudimo kompanija pasiūlytų savo paslaugas drausti vilkikus už 2 500 Lt, ko gero, nespėtų spausdinti draudimo polisų. Tad kyla klausimas, ar išties Lietuvos draudikai „švarūs“ ir nekalti dėl tokių aukštų kainų? O galbūt trūksta valstybinių institucijų indėlio ir akylesnio požiūrio į susidariusią situaciją?
Juk vežėjai vis dar atsimena laikus, kai vilkiką buvo galima apdrausti už 1 300–1500 Lt. Tai buvo tada, kai draudimas dar nebuvo privalomas, o tai reiškė, kad jei kaina pasirodo nelogiška, tai galima buvo nesidrausti, todėl draudimo kompanijos taikė kainas, kurios daugiau ar mažiau atitiko realią situaciją.
Šiuo metu, kai draudimas yra privalomas, vežėjai neatmeta galimybės, kad tarp draudimo bendrovių gali būti susitarta dėl kainų.
Priklausome Europos Sąjungai, gyvename laisvoje rinkoje. Reikia tikėtis, kad kažkada ateis šventė ir į vežėjų kiemą, galbūt privalomąjį draudimą bus galima įsigyti ne tik savo šalyje, bet pasirinkti bet kurią ES draudimo bendrovę, siūlančią konkurencingas kainas. Įdomu bus pažiūrėti, ar ir tada Lietuvos draudimo bendrovių kainos liks tokiose pačiose aukštumose.
Vytautas Kleinauskas