Baltarusija nukirto šaką, ant kurios laikėsi naudotais automobiliais prekiaujantys lietuviai. Pasidžiaugę keletą mėnesių trukusiu automobilių pirkimo bumu prekeiviai keikia A.Lukašenkos politiką – bankams nebedalijant paskolų, baltarusiai baigia pamiršti kelius į Lietuvos automobilių turgavietes.
Prekeiviai perspėja ir patys netrukus jų neprisimins, mat nuo liepos 1-osios Kazachstanui ir Baltarusijai įvedus didesnius muitus naudotiems automobiliams, nutrūks šių šalių piliečių, išpirkdavusių didžiąją dalį automobilių iš Lietuvos turgų, srautas.
Per Panevėžį plovusius potvynius automobilio valstybinį numerį pametusiai Vaivai naujo registracija „Regitroje“ užtruko 2 val. 15 min. Tiek praėjusį antradienį moteris stovėjo eilėje maždaug 15 kv. metrų patalpoje kartu su dar bene trisdešimt žmonių.
„Kažkokia beprotybė. Laukiamasis mažas, karšta, trošku. Neištvėrusi išėjau pakvėpuoti į lauką, o grįžusi vos neapsivėmiau nuo prakaito dvoko. Visi varvantys, susispaudę stovėjome prie vienintelio dirbančio langelio“, – įspūdžiais iš „Regitros“ dalijosi Vaiva.
Su automobilių prekeiviais ir rusiškai kalbančiais jų klientais eilėje, be Vaivos, trypčiojo ir mama su kūdikiu ant rankų. Ją užleisti niekam nešovė į galvą.
Paskolos nutrūko
„Regitros“ Panevėžio filialo vyresniojo specialisto Egidijaus Barzdos teigimu, transporto priemonių registravimo suaktyvėjimas stebimas nuo balandžio, kai prekybos naudotais automobiliais rinką sujudino pirkėjai iš Baltarusijos, išgraibstę ne tik tranzitines mašinas.
„Akivaizdu, kad pastaruoju metu į Baltarusiją važiavo geresnės, iki 10-ies metų mašinos, nors balandį–kovą pirko ir 15-metes. Šlavė viską, pinigus mokėjo net nežiūrėdami už ką. Prekybininkams buvo aukso laikai“, – pažymi E.Barzda.
Baltarusijos bankams nustojus lengvai dalyti paskolas, anot jo, automobilių į Lietuvą atvažiuoja tik pinigingi baltarusiai.
Stichinė nelaimė
E.Barzdos teigimu, filialo darbuotojai per dieną atlieka daugiau nei 300 operacijų – įregistruoja, išregistruoja transporto priemones, keičia jų ar valdytojų duomenis. Vien per gegužę buvo atlikta 10 763 operacijos.
„Eilių nuspėti neįmanoma: valandą – nė vieno žmogaus, o jau kitą – kelios dešimtys. Mes net juokaujame, kad juos turbūt autobusais atveža. Vienuolika metų dirbu, o tokias eiles esu matęs tik 2007-aisiais, kai pusė metų jos nenyko“, – „Sekundei“ sakė E.Barzda.
Filialo vadovas Algirdas Dominauskas neigia, kad rekordinės eilės nutįsta dėl atostogaujančių „Regitros“ darbuotojų. Jas direktorius aiškina naudotų automobilių pirkimo bumu ir dėl aukštų kuro kainų šoktelėjusiu dujinės įrangos populiarumu – pasikeitus mašinos techniniams duomenims privalu pakeisti ir registracijos dokumentą.
„Nebegalime prognozuoti klientų srautų. Pas mus – kaip pas gydytojus per epidemiją. Taip stichiškai užgriūvančių klientų tiesiog fiziškai nebespėjame greitai aptarnauti“, – teigė A.Dominauskas.
Panevėžio filialo darbuotojai pataria neskubantiesiems antradieniais ir šeštadieniais į „Regitrą“ verčiau nė nevažiuoti. Pirmą ir paskutinę darbo dienomis filiale nutįstančios eilės gąsdina ne tik klientus, bet ir juos aptarnaujančiuosius.
Senienos išgyvena renesansą
„Regitra“ šįmet fiksavo rekordinį į Lietuvą įvežtų ir laikinai įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių kiekį – 129,8 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu ir beveik triskart daugiau nei 2009-ųjų pirmąjį ketvirtį.
Daugiausia (22 proc.) išvežti skirtų automobilių šįmet įregistravo Baltarusijos gyventojai. Skaičiuojama, kad į A.Lukašenkos šalį iš Lietuvos išvežta keturis kartus daugiau naudotų lengvųjų mašinų nei pernai. Antri liko lenkai ir latviai – jų įregistruotų automobilių dalis tesudarė po 2 proc.
Šįmet taip pat gerokai išaugęs ne tik parduoti skirtų automobilių, bet ir neterminuotai registruotų transporto priemonių skaičius. Renesansą išgyvena naudotų automobilių rinka. Vien per pirmąjį šių metų ketvirtį lietuviai važinėti įsigijo 22335 nenaujas mašinas, tai yra 34,5 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu metu. O nauji lengvieji automobiliai tesudarė 5 proc. visų šįmet Lietuvoje pirmą kartą įregistruotųjų.
Atpigins nedaug
Netrukus „Regitros“ laukia atokvėpis. Nuo liepos 1-osios Rusijai ir Baltarusijai įvedus didesnius muitus naudotiems automobiliams, šiam verslui gresia štilis.
Automobilių prekeiviai pripažįsta jaučiantys neišvengiamą jo artėjimą ir su nostalgija mena praėjusį pavasarį, kai prekyba naudotomis mašinomis išgyveno aukso laikus. Pasak bendrovės „Autikus“ vadovo Kęstučio, devynias mašinas iš automobilvežio buvo įmanoma parduoti per dieną ar net per valandą.
Į Lietuvą plūdę baltarusiai masiškai ieškojo ne senesnių nei 10-ies metų įvairių modelių automobilių.
„Baltarusijoje automobiliai kur kas brangesni nei pas mus, todėl taip puolė į Lietuvą. Tik vienas kitas baltarusis, mokantis užsienio kalbą, nuvažiuoja į Vokietiją ar Italiją, bet dauguma traukia į Lietuvą – ir netoli, ir gali susikalbėti rusiškai. Nežinau, kas dar galėtų taip išjudinti rinką, kaip baltarusiai. Nebent ukrainiečiams muitus nuimtų. Dabar dar jaučiamas šioks toks pagyvėjimas, bet po liepos 1-osios prekyba iš viso sustos“, – įsitikinęs Kęstutis.
Pirkimo bumas leido prekiautojams kilstelėti transporto priemonių kainas. Anot įmonės vadovo, pirkėjai iš užsienio už mašinas kloja iki 20 tūkst. eurų. Tokia tendencija lietuvių pirkėjų nedžiugina – besidairantieji mašinos tikisi, kad po kelių savaičių, nutrūkus pirkėjų srautui iš Baltarusijos, automobiliai atpigs.
„Autikos“ vadovas mano, kad tokie lūkesčiai nėra pagrįsti.
„Niekas už dyką automobilio neatiduoda – kainuoja jį nupirkti, atvežti į Lietuvą. Daug kas tiesiog mes šitą verslą, o kas toliau varinės, stengsis neprisivežti daug mašinų. Pusvelčiui vis tiek nebus parduodamos, kainos nebent 100 eurų kris. Daugiau nėra iš ko nuleisti“, – tvirtino Kęstutis.
Kuras nerūpėjo
Automobiliais iš Italijos prekiaujančios „Autometa“ įmonės direktoriaus Vaido Alšausko teigimu, prekyba naudotais automobiliais grįžta į praėjusių metų lygį.
Jo nuomone, balandį ir gegužę šoktelėjęs pardavimas veikiausiai būtų išsilaikęs iki pat liepos 1-osios, jei ne ekonominė sumaištis Baltarusijoje, kai valiutų keityklose neliko JAV dolerių.
Pasak V.Alšausko, baltarusiams tiko ir benzinu, ir dyzeliu varomos mašinos.
V.Alšausko nuomone, baltarusių vairuotojams Lietuvos automobilių rinka atrodė patraukliai dėl kur kas mažesnių nei Baltarusijoje transporto priemonių kainų.
„Jie nevažiuoja į Vokietiją ar Italiją, nes ten brangu. Pirkdami Lietuvoje 300–400 eurų išlošdavo“, – skaičiuoja įmonės vadovas.
Artėjantis muitų naudotiems automobiliams šuolis V.Alšausko negąsdina.
Anot jo, automobilių pardavėjai jau išgyveno ne vieną sunkmetį, išgyvens ir šį – iš Lietuvos pasitraukusius baltarusius pakeis Baltijos šalių pirkėjai.