Įžiūrėti kainų etiketes parduotuvėse sudėtinga ne tik silpnaregiams, bet ir senyviems ar šiaip prasčiau matantiems žmonėms. Silpnaregių sąjunga sudarė etikečių aiškumo dešimtuką ir tikisi, kad euro įvedimas bus proga prekybininkams pereiti prie geresnio kainų pateikimo. Juolab, kad euro įvedimo laikotarpiu kai kuriose etiketėse gali tekti rašyti net penkias kainas.
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga (LASS) baiminasi, kad šalyje įvedus eurą, keblumų su kainų atpažinimu tik padaugės, todėl ragina prekybos centrų atstovus jau dabar pradėti ruoštis ir labiau atsižvelgti ne tik į silpnaregių, bet ir kitų pirkėjų poreikius bei pasiūlymus, teigiama LASS pranešime spaudai.
Atlikusi pagrindinių šalies prekybos centrų kainų etikečių analizę, LASS konstatavo, kad prekių kainos ženklinamos netinkamai – daugelyje etikečių simboliai yra per maži arba nekontrastingi.
„Nors bendradarbiaujame su prekybos centrais ir siunčiame savo rekomendacijas dėl etikečių ženklinimo, reakcijos sulaukiame itin retai. Dabartinis kainų žymėjimas prasčiau matantiems žmonėms, taip pat ir senjorams, kelia nemažai keblumų. Prekės kainos neįskaitantys žmonės yra priversti prašyti personalo pagalbos, pasitaiko ir konfliktų prie kasų, kai pirkėjui tenka sumokėti brangiau, nei jis tikėjosi. Taip darbuotojai apkraunami darbu, kurio būtų galima išvengti“, – pranešime cituojama LASS pirmininko pavaduotoja Ramunė Balčikonienė.
Pasak jos, euro įvedimas ir su juo susijęs kainų etikečių keitimas gali tapti puikia proga prekybininkams pakoreguoti kainų ženklinimą.
LASS parengė rekomendacijas dėl kainų etikečių šrifto ir dydžio, kurias Ūkio ministerija įtraukė į pereinamojo laikotarpio kainų žymėjimo normatyvinius aktus. Korektiški šriftai po euro įvedimo bus labai svarbūs, nes beveik dešimt mėnesių etiketėje bus dvi kainos, o akcijinėse etiketėse – net keturios kainos, be to, pavyzdžiui, skalbimo priemonių etiketėse dar turės būti užrašyta ir vieno skalbimo kaina. Todėl ypatingai svarbu, kad etiketės būtų aiškios ir lengvai perskaitomos.
Pasak LASS atstovės, dabar dažniausia prekybininkų klaida ženklinant kainas yra per smulkūs skaičiai ir raidės, taip pat naudojamas pernelyg sudėtingas ir įmantrus šrifto stilius, pasirenkamas per mažas kontrastas tarp simbolių ir fono.
LASS duomenimis, šiuo metu Lietuvoje yra apie 30 tūkst. gyventojų, turinčių vienokių ar kitokių regos problemų.
Vieta dešimtuke |
| Aprašymas |
10 | SENUKAI Etiketėje sutalpinta pernelyg daug informacijos, ji pateikta chaotiškai. Naudojami keli šriftai, tačiau visi jie yra gerokai per maži. REKLAMA
| |
9 | Skaitmenų šriftas pakankamai didelis, tačiau sunkiai iššifruojamas. Šiuo šriftu parašyto smulkaus teksto beveik neįmanoma perskaityti. Margas fonas apskritai neturėtų būti naudojamas kainų ženklinimo etiketėse. REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
| |
8 | NORFA Gana aiškus šriftas, tačiau informacija išdėstyta chaotiškai (perbrauktas ir skaičius, ir užrašas). Taip pat krenta į akis per mažas kontrastas tarp simbolių ir fono. | |
7 | ERMITAŽAS Etiketė neperkrauta informacija, tačiau pasirinktas prastas šrifto stilius (tradicinis „times new roman“ nėra tinkamas kainų etiketėms), be to, naudojami keli skirtingi šriftų stiliai. Didžiosiomis raidėmis ir pilku fonu išryškinta neesminė informacija (daugumą pirkėjų labiau domina įprastinė, o ne didmeninė kaina). REKLAMA
| |
6 | ELEKTROMARKT Tinkamas šrifto stilius, etiketės dydis ir kontrastas. Tačiau raidžių dydis yra gerokai per mažas, ypač turint minty, kad etiketėje vietos yra daugiau nei pakankamai. REKLAMA
| |
5 | Etiketė neperkrauta informacija, paprasta ir informatyvi. Tačiau skirtingi šriftai, ypač apatiniame kairiajame kampe, kuria informacinį chaosą. Be to, „times new roman“ šriftas prastai įžiūrimas iš didesnio atstumo. REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
| |
4 | MAXIMA AKCIJINĖ Geras fono ir teksto santykis – ant geltono fono juodos raidės ypatingai aiškiai matomos, o ir pati etiketė išsiskiria iš aplinkos savo ryškia spalva. Tačiau simboliai yra per maži, prastas šrifto stilius. REKLAMA
| |
3 | IKI AKCIJINĖ Puikus šriftas, tačiau prastas raudonos/baltos ir geltonos/raudonos kontrastas. Geriausiai silpnaregių poreikiams pritaikytas yra juodas tekstas baltame arba gelsvame fone. | |
2 | PRISMA Tinkamas šriftas ir kontrastas, esminė informacija išskirta gelsvu fonu. Tačiau silpnaregius pirkėjus pradžiugintų dar šiek tiek didesnės raidės ir skaitmenys, o ir frazę „be druskos“ reikėtų užbaigti. REKLAMA
| |
1 | IKI Santūri, neperkrauta etiketė su tinkamai parinktu vienodo storio linijų šriftu. Tačiau erdvės pateikti informaciją didesniais skaitmenimis dar yra. |