Europos Parlamente (EP) bus balsuojama dėl specialios dyzelinio kuro apmokestinimo tvarkos tikslinimo ir bešvinio benzino bei dyzelino mokesčių koordinavimo.
Didinti dyzelinio kuro akcizą Lietuvai per anksti, sako Europos parlamento narys Šarūnas Birutis.
Jo nuomone, Lietuvoje jau dabar daugeliui žmonių kelionė automobiliu tampa prabanga. Ekonominė situacija tikrai nepalanki dar didesnėms dyzelinio kuro kainoms. Tai neigiamai paveiktų ir tarptautinį krovinių pervežimo verslą, nes kol kas Lietuvos vežėjai konkurencingi būtent mažesnėmis paslaugų kainomis. Padidėjusios išlaidos kurui sukeltų vežėjų bendrovių bankrotų bangą. Išlaidos degalams sudaro vidutiniškai nuo 20 iki 30 proc. vežimo bendrovių veiklos sąnaudų.
Šiuo metu dyzelinui visoje Europos Sąjungoje (ES) taikomas minimalus 302 eurų už 1000 litrų mokestis, o benzinui be švino – 359 eurai/1000 l. Tarifai įvairiose valstybėse narėse nevienodi. Devynioms valstybėms, tarp jų – Lietuvai – suteikti pereinamieji laikotarpiai ir netaikomas minimalus akcizo mokestis. Pas mus galioja 245 eurų už 1000 l tarifas, kai tuo tarpu Jungtinėje Karalystėje mokestis už 1000 l yra 693 eurai.
Europos Komisija siūlo minimalų mokestį dyzelinui iki 2012 m. padidinti iki 359 eurų, o iki 2014 m. – iki 380 eurų už 1000 l. Lietuvai, Latvijai, Lenkijai, Bulgarijai ir Rumunijai numatyti ilgesni pereinamieji laikotarpiai. Lietuvai siūloma leisti iki 2011 m. sausio 1d. nustatyti ne mažesnį nei 302 eurų/1000 l dyzelino mokestį. Iki 2013 m. sausio 1 d. jį padidinti bent iki 330 eurų, iki 2015 m. sausio 1 d. – bent iki 359 eurų, o iki 2017 m. sausio 1 d. – iki 380 eurų už 1000 litrų.
ES senbuvės savo pasiūlymus argumentuoja tuo, jog vyrauja vadinamasis degalų turizmas, kai perkamas kuras valstybėje, kur jis pigesnis. Degalų turizmas iškraipo konkurenciją: išlaidų degalams skirtumas 1000 km kelionei gali siekti 20 proc. Siūlydama kelti degalų akcizus, ES vadovaujasi nuostata, kad konkurencija neturėtų būti iškraipoma. Be to, degalų turizmas lemia valstybių narių, kurios taiko palyginti didelį dyzelino akcizo tarifą, biudžeto nuostolius.
„Jei būtų pritarta pataisoms, Lietuvoje dyzelinis kuras brangtų. Ar mes galime mokėti dar daugiau, manau, atsakymas aiškus, kai kuro kainos jau dabar artėja prie 4 Lt už litrą ribos. Degalų turizmas turi neigiamų pasekmių ir aplinkai, jeigu daromi lankstai, siekiant įvažiuoti į valstybę, kur degalai pigesni.“, – nepritardamas siūlymui keisti dyzelinio kuro apmokestinimo tvarką sako EP narys Šarūnas Birutis.