Ekonomikos krizė apmalšino lietuvių norus dalyvauti garsiausiose ir sudėtingiausiose pasaulio automobilių ir motociklų lenktynėse.
Pernai Dakaro ralio lenktynėse, pirmą kartą vykusiose ne Afrikoje, o Argentinos ir Čilės teritorijoje, dalyvavo septyni lietuviai. Iš jų finišą pasiekė tik trys: motociklininkas Mindaugas Slapšys bei Aurelijaus Petraičio ir Antano Juknevičiaus ekipažas. Šiemet daugeliui jų išvykti į Dakarą sutrukdė Lietuvą užklupusi ekonomikos krizė.
Vasarą grįžęs iš „Ladoga Trophy“ bekelės lenktynių, kur savo klasėje užėmė antrąją vietą, apie ketinimą dalyvauti Dakaro lenktynėse prasitarė lenktynininkas Benediktas Vanagas. Tačiau ir jis apsisprendė vykti į lenktynes tik 2011 metais.
Dalyvavimo kaina
„Manau, per artimiausius dvejus metus mus tikrai pamatysite Dakare“, – vasarą tikino B. Vanagas. Dabar lenktynininkas teigia, kad į didžiausias ir sudėtingiausias pasaulyje lenktynes rimtai rengiasi vykti 2011-aisiais. B. Vanagas prisipažino jau turįs BMW komandos pasiūlymą dalyvauti ralyje su BMW markės automobiliu. Tačiau tai lietuviui atsieitų milijoną eurų, nes pačiam tektų įsigyti lenktynėms vokiečių automobilį.
Jeigu į lenktynes jis vyktų savo lėšomis, tai mažiausiai kainuotų 250 tūkst. litų. „Turiu pasiūlymą iš BMW, tačiau greičiausiai juo nepasinaudosiu – nemanau, kad šiuo metu pavyktų rasti tokią didelę sumą. Greičiausiai kursime nacionalinę Lietuvos komandą“, – sakė B.Vanagas.
Galutinai BMW pasiūlymo jis dar neatmetė. Pasak lenktynininko, pagrindinė priežastis, kodėl šiemet lietuviai atsisakė dalyvauti Dakaro ralyje, yra ekonomikos krizė.
„Nevažiuoja ir nė vienas latvių ekipažas. Tad šiemet Dakare dėl krizės dalyvaus šiek tiek mažiau lenktynininkų. Bet manau, kad kitais metais vėl turėtų susitvarkyti, juolab kad šnekama, jog 2011-aisiais Dakaras gali grįžti į Afriką. Apie tai bent jau šneka pagrindinės Europos komandos“, – sakė B.Vanagas.
Lietuvių lenktynininko viltis iš dalies patvirtina ir Dakaro ralio komisaras Etjenas Lavinji, neseniai pareiškęs, kad organizatoriai nepamiršo Afrikos ir grįš į ją, kai tik vėl galės garantuoti dalyvių saugumą. Garsiausios pasaulyje lenktynės antrus metus iš eilės rengiamos ne Afrikoje, o Pietų Amerikos dykumų ir kalnų trasose.
Lenktynės smėlynuose
Sausio 1-ąją Buenos Airėse startuosiančio ralio dalyviai turės įveikti 8600 km trasą (iš jų 5200 km – greičio ruožų), besidriekiančią Argentinos ir Čilės teritorijomis, ir sausio 17-ąją vėl finišuos Buenos Airėse. Net penki lenktynių etapai veda per Atakamos dykumos, vadinamos sausiausia pasaulio vieta, smėlynus.
Lenktynių sekretoriatas jau paskelbė ir oficialų dalyvių sąrašą. Didžiausiose šių metų lenktynėse iššūkį dykumai pasiruošę mesti 138 lengvųjų automobilių ir 50 sunkvežimių ekipažų bei 184 motociklininkai. Lenktynininkai atstovauja 39 valstybėms.
Tradiciškai gausiausiai dalyvauja prancūzai (83 ekipažai), olandai (30 ekipažų), ispanai (29 ekipažai). Gausiai dalyvaus ir ralio trasos šeimininkai – 45 Argentinos ir 19 Čilės ekipažų. Lenktynininkų sąraše – ir tokių egzotiškų valstybių, kaip Kinija, Indonezija, Taivanas, Gvatemala, atstovai.
Pagrindiniai konkurentai
Lengvųjų automobilių kategorijoje sumaišties įnešė dėl finansinių sunkumų iš ralio pasitraukusi gamyklinė „Mitsubishi“ komanda. Tuo pasinaudojo BMW „X-Raid“ komanda, į savo tarpą pakvietusi Dakaro ralio veteranus Nani Romč ir Stefaną Peteranselį. Pagrindiniai jų konkurentai – „Volkswagen“ ekipa su Karlosu Sainsu, Marku Mileriu, Žinieliu de Viliersu, Naseru al Alatija.
Praėjusių metų lenktynėse savo pajėgumą demonstravęs amerikietis Robis Gordonas šiais metais į lenktynes atvyksta su trijų „Hummer“ komanda. Sunkvežimių kategorijoje pagrindinės kovos vėl tikimasi tarp daugkartinės nugalėtojos – „KamAZ“ ekipos su Vladimiru Čaginu ir Firdausu Kabirovu bei čeko Aleso Lopraiso vadovaujamos „Tatros“ komandos.
14 ekipų važiuos MAN sunkvežimiais, 10 – „Mercedes“, 8 – „Ginaf“. Daugkartinis lenktynių lyderis Davidas Kasteu šiems metams pasirinko mažai kam žinomą „Sherco“ firmos motociklą, taip pat su mažesniu varikliu.
Prie lenktynių starto vėl stos Markas Koma, Syrilas Deprė, Davidas Fretinji ir daugelis kitų Dakaro veteranų. Pagal motociklų markes, kaip ir ankstesniais metais, aiškiu ralio lyderiu išlieka KTM gamintojai – jų motociklus naudos net 84 motociklininkai. Į trasą išriedės ir 39 „Yamaha“, 21 „Honda“, 5 BMW. 27 lenktynininkai pasirinko keturračius motociklus – kvadraciklus.
Laimėjo „Volkswagen“
Pernai Dakaro ralio automobilių varžybas laimėjo Pietų Afrikos Respublikos atstovas Žinielis de Viliersas, važiavęs „Volskswagen“ automobiliu. Įkandin jo sekė kitas „Volkswagen“ vairuotojas amerikietis Markas Mileris. Trečiąją vietą užėmė amerikietis Robis Gordonas su „Hummer“.
Rezultatais nenusivylė ir BMW komanda – du jos atstovai fi nišavo pirmajame dešimtuke. Toks ir buvo šios komandos tikslas iš varžybų pasitraukus lyderiui Naserui al Alatijai. Į dešimtuką, be trijų „Volskwagen“, pateko ir du „Mitsubishi“ automobiliai. Sėkmingai Dakaro ralis susiklostė ir neprofesionalams. „Nissan Navara“ važiavę norvegas Ivaras Tolefsenas ir lenkas Kšyštofas Holovšičas užėmė 4 ir 5 vietas.
Motociklų lenktynes laimėjo beveik visą laiką pirmavęs ispanas Markas Koma su KTM. Sunkvežimių klasėje, aplenkęs visą laiką pirmavusį Vladimirą Čaginą, laimėjo Firdauso Kabirovo Rusijos ekipažas su kamazu. Čagino automobilis paskutinę ralio dieną sulūžo.
Lietuvių pasiekimai
„Man pavyko!“ – taip lakoniškai savo pasiekimą praėjusių metų Dakaro ralyje įvertino panevėžietis Mindaugas Slapšys. Nors po ilgo važiavimo Mindaugui labai skaudėjo rankos, motociklininkas džiaugėsi įvykdęs užsibrėžtą tikslą – Dakaro ralio finišą pasiekė sveikas ir gyvas. Pralaimėjęs nugalėtojui 46,32 val. jis užėmė 99 vietą.
Aurelijus Petraitis ir Antanas Juknevičius, lenktyniavę Latvijoje sukonstruotu „Oscar“ automobiliu, užėmė 26 vietą, jie nuo laimėtojo atsiliko 34,44 val. Tai aukščiausias lietuvių pasiekimas per visą Dakaro istoriją. Pernai garsiausiose pasaulio lenktynėse iš viso dalyvavo septyni lietuviai, tačiau daugeliui jų varžybos baigėsi nesėkmingai.
Arūnas Lekavičius ir Ramūnas Kručkausias, lenktyniavę „Mitsubishi“ automobiliu, ir motociklininkai Šarūnas Paliokas ir Balys Bardauskas, važiavę „Yamaha“, finišo nepasiekė.
Arvydas Jockus
AFP/Scanpix nuotr.