Apklausos rodo, kad net ketvirtadalis Lietuvos vairuotojų mano, jog viršyti greitį apie 20 km/h nėra nieko blogo ir neturi jokių neigiamų pasekmių. Vairavimo specialistai, policijos pareigūnai bei avaringumo statistika šiai nuomonei prieštarauja – tai itin aktualu tampa žiemą, kuomet sudėtingos oro ir kelio dangos sąlygos greičio viršijimo pavojingumą smarkiai padidina.
„Vairavimas žiemą skiriasi dešimtį kartų“
Specialistai pastebi, kad absoliuti dauguma eismo įvykių žiemą kyla ne tik dėl leistino greičio viršijimo, bet ir dėl nesugebėjimo pasirinkti saugaus greičio – smarkiai pustant ar esant slidžiai kelio dangai reikėtų įvertinti vairavimo sąlygas patiems. Jeigu konkrečiame kelio ruože leistinas greitis yra, pavyzdžiui, 90 km/h, tai dar nereiškia, kad toks greitis bus saugus, esant nepalankioms oro sąlygoms. Su tokia pozicija sutinka ir žurnalistas, vairavimo ekspertas ir lektorius Vitoldas Milius: „Žiemą reikia ypatingai stebėti oro sąlygas ir kelio dangą. Važiuojant sausu asfaltu vairavimas yra vienoks, šlapiu – kitoks, o apledėjusiu – vairavimas gali skirtis dešimt kartų. Tad faktas, jog viršijus greitį, kur nors ant apledėjusio kelio, avarijų tikimybė yra daug daug kartų didesnė,“ – teigia specialistas.
Žiemą gerokai sunkiau valdyti automobilį, ypač laiku sustabdyti, esant pavojingai situacijai ar netikėtumui kelyje. Kiekvienas, net ir nevairuojantis žmogus supranta, kad viršytas saugus greitis tokiose situacijose pakiša koją. Kita vertus, „Ecodriving LT“ vairavimo instruktorius Andrėjus Savčenko labai taikliai pastebi, kad absoliučiai visų pavojų kelyje priežastys yra tos pačios – vairuotojų neatidumas, nesugebėjimas situacijos numatyti iš anksto ir pasirinkti tinkamą važiavimo ritmą. Žinoma, įtaką daro ir techniniai dalykai, tačiau ne būtent jie, o tai, jog vairuotojai ne visada juos teisingai ir laiku įvertina.
Patirtis už vairo nuo nelaimių neapsaugo
Galima paantrinti instruktoriui, kad nelaimes sukelia ne stabdymo kelias, slidi kelio danga ar žiema, o patys žmonės ir, visų pirma, perdėtas vairuotojų pasitikėjimas savimi – dažnas mano, jog ilgametis vairavimo stažas yra garantuota apsauga nuo nelaimių ir savotiškas nebylus leidimas kartas nuo karto važiuoti greičiau. Ir Vitoldas Milius, ir vairavimo instruktorius Andrėjus Savčenko sutinka, kad vairavimo stažas sumažina avarijų tikimybę, tačiau negali pasikliauti vien juo: „Patirtis visada yra privalumas, bet ne apsauga. Gali padaryti klaidą, bet tikėtina, kad ilgametį stažą turintis vairuotojas jų jau daug padaręs ir pasimokęs. Tiesa, čia koją kiekvieną sezoną gali pakišti techniniai automobilio pokyčiai,“ – vien savo patirtimi skatina nepasikliauti Vitoldas Milius.
„Slidaus kelio negalima ignoruoti, jį reikia gerbti“
Belieka tik dar kartą paskatinti vairuotojus susimąstyti ne tik prieš viršijant greitį žiemą, o ir prieš sėdant už vairo plačiąja prasme, ypač, esant sudėtingoms eismo sąlygoms. „Reikia neatsipalaiduoti, nes kasdien vairuojantys žmonės dažnai mėgsta galvoti, jog vairuoja itin gerai, kad viskas kontroliuojama ir nelaimė už kampo netyko. O žiema būtent tokių dalykų ir neatleidžia. Slidaus kelio negalima ignoruoti, jį reikia gerbti,“ – poetiškai primena „Ecodriving LT“ vairavimo instruktorius Andrejus Savčenka. Jo kolega, Vitoldas Milius, taip pat pataria neprarasti budrumo, atidžiai įvertinti kelio būklę, o supratus, kad oro sąlygos tikrai prastos ar jeigu prie vairo nesijaučiate užtikrintai, geriau būtų rinktis viešąjį transportą ar tiesiog pasivaikščioti.