Per vieną valandą statistinis vairuotojas 7 kartus perjungia radijo bangas ir daugiau negu 10 kartų ko nors ieško (pavyzdžiui, akinių nuo saulės), tuo pat metu vairuodamas automobilį. Nors šie veiksmai trunka tik sekundę, vairuotojas praranda dešimtis informacijos vienetų apie tai, kas vyksta kelyje. Vairavimo instruktoriai primygtinai rekomenduoja į vieną sudėtingiausių kasdienių užsiėmimų – automobilio vairavimą – žiūrėti atsakingai.
Pėsčiųjų perėjos, greitį ribojantys ženklai, eismo reguliavimo pokyčiai – tai tik keli informacijos elementai, gaunami vairuotojo, turinčio priimti tinkamus sprendimus ir reaguoti į tai, kas dedasi kelyje, per kelias sekundės dalis. Tuo pat metu jis turi spręsti, kuriuo keliu važiuoti, sekti transporto priemonės greitį, įvertinti potencialias grėsmes ir atidžiai stebėti bei numatyti kitų eismo dalyvių elgesį. Visa tai verčia vairuotoją apdoroti didžiulį informacijos kiekį ir į jį reaguoti. Apskaičiuota, kad 50 km/h greičiu važiuojantį vairuotoją per minutę pasiekia 1 320 informacijos vienetų.
Vairuojant daug sprendimų priimama intuityviai – iš dalies tai gerai, tačiau yra ir neigiama pusė, nes intuityvūs veiksmai – ypač įveikiant pažįstamas distancijas – gali būti pavojingi dėl dėmesio ir koncentracijos stokos. „Nors pavarų perjungimas tikrai turėtų būti intuityvus, mechaniškas vairavimas važiuojant gerai pažįstamu keliu gali sukelti tragiškų padarinių“, – perspėja instruktoriai. „Nepriklausomai nuo to, kaip gerai vairuotojas pažįsta apylinkę, kuria važiuoja, jis neturėtų ignoruoti jį supančios informacijos, pavyzdžiui, kelio ženklų. Mes niekada negalime būti tikri, ar eismo reguliavimas konkrečioje atkarpoje netikėtai nepasikeitė“, – prideda jie.
Geras būdas išvengti rutinos – kartkartėmis pakeisti kelią, kuriuo paprastai važiuojama, pavyzdžiui, vykstant į darbą. Tokiu būdu vairuotojas gali lavinti savo koncentraciją ir stimuliuoti smegenų veiklą naujomis užduotimis.
Teigiamas vizualizacijos ir aktyvaus sprendimų ieškojimo poveikis saugiam vairavimui yra įrodytas tyrimais. Tyrimų metu paaiškėjo, jog vairuotojai, važiavę keliu be skiriamosios juostos, buvo labiau susikaupę ir išlaikė didesnį atstumą nuo priešpriešine eismo juosta važiuojančių automobilių, nors kelias, kuriuo jie važiavo, buvo siauresnis už tą, ant kurio buvo nubrėžta linija.
Vairuokite susikaupę:
– vairuodami neblaškykite savęs užsiėmimais, nesusijusiais su vairavimu; – prisiminkite, kad jei atidžiai stebite kelią, bet nusprendžiate, pavyzdžiui, nusistatyti navigaciją ar paieškoti kitos radijo stoties, tai neturėtų trukti ilgiau nei 15 sekundžių; – kreipkite dėmesį į vertikalius ir horizontalius kelio ženklus, kuriuos pravažiuojate, bet įsidėmėkite, kad jie negarantuoja jūsų saugumo, – šis priklauso tik nuo jūsų; – stenkitės nevairuoti mechaniškai; – stimuliuokite savo smegenų veiklą ir venkite nuolat važiuoti tuo pačiu keliu – jei įmanoma, pakeiskite maršrutą, pavyzdžiui, keliaudami į darbą.