• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kaip dažnai mus šokiruoja visuomenės informavimo priemonių pranešimai? Kiekvieną dieną, kartą per savaitę, o gal –  kartą per metus? Bet jeigu mus šokiruoti ir ne visada pavyksta, žiniasklaida  nevengia piktnaudžiauti informacija, galinčia sukelti tokią reakciją. Strategija yra suprantama: siekiama žūtbūt atkreipti dėmesį į konkretų pranešimą, paskelbtą konkrečioje visuomenės informavimo priemonėje. Veikiant  konkurencijos dėsniams, visais įmanomais būdais siekiama sukelti komunikatyvinę skaitytojo (žiūrovo, vartotojo) reakciją. Šioje kovoje nesibodima drastiškų  metodų.  Galima pabandyti  ”spjauti į skaitytoją”, “užminti jam ant kojos”, kitaip tariant, šokiruoti, įžeisti, išprovokuoti jo jausmus. Žinoma, tokiu atveju galima tikėtis  neigiamos auditorijos  reakcijos, bet tai bus  REAKCIJA, kuri, žvelgiant iš žiniasklaidos pozicijų, yra  vertingesnė nei neutralus abejingumas.

REKLAMA
REKLAMA

Šoko metodika nėra šiuolaikinės žiniasklaidos atradimas. Ji buvo ir yra pasitelkiama   įvairių meno sričių. Futuristų kūryba ar pankų muzikos estetika, Andy Warholo paveikslai ar  Henry Millerio romanai – visur galima aptikti šoko elementų. Nežinia, kas šokiruoja labiau: A. Warholas, pritaikęs menui masinės gamybos principus, ar  H.Milleris, panaikinantis žmogaus seksualinio gyvenimo tabu? Juk  šokiruoti gali ir turinys, ir forma.

REKLAMA

Žiniasklaida yra tobulai įvaldžiusi šoko meną. Lietuvoje  poveikis auditorijos jausmams buvo ypač tobulinamas pastarąjį  dešimtmetį. Kraupūs vaizdai, sukrečiančios  nusikaltimų ir nelaimingų atsitikimų smulkmenos ar pernelyg atviri erotiniai vaizdai užplūdo spaudos puslapius, televizorių ekranus ir interneto erdvę. Kai kurie tų vaizdų tiktų nebent specializuotiems, su tam tikrais apribojimais platinamiems leidiniams. Kraupūs vaizdai žiniasklaidoje tampa tokie įprasti, kad ne tik nešokiruoja, bet ir nejaudina. Juos vertiname kaip normą, įprastą informacijos pateikimo būdą.

REKLAMA
REKLAMA

Ar  nebus čia kalta mūsų  postmodernistinė sąmonė?  Juk postmodernistinis būvis   pasireiškia ir  tuo, kad  pradedame  ramiai žiūrėti į žeidžiančias meno formas (Frederico Jamesono teiginys). Lygiai taip pat  abejingai  reaguojame ir į šokiruojantį bei žeidžiantį realybės atspindį žiniasklaidoje. Žiniasklaida priversta ieškoti būdų, kaip įveikti mūsų abejingumą. Vadinasi, reikia dar labiau šokiruoti, stebinti, erzinti.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Žvilgtelėkime į dviejų didžiausių Lietuvos dienraščių („Lietuvos rytas“ ir „Respublika“) antraštes. Kartais jos bando švelniai vilioti, bet gali ir  šokiruoti, tiesmukai  pateikdamos kraupias detales. Iš tikrųjų, skaitytojas nežino, kas jo laukia. Pikantiškų naujienų vilionė – „Lietuvos gėjų šeima: kasdien gyvename tarsi scenoje“ („Lietuvos rytas“, 1995 m.), „Akto fotografijoje alytiškiai atpažino aukštą miesto pareigūnę“ („Respublika“, 1998 m.)? Ar  žinia, su fenomenologiniu atvirumu pranešanti skaitytojui, kad „Pjaustomas sprogmuo vyrą suplėšė į gabalus“ („Lietuvos rytas“, 2004 m.) ar  kad „Kaune aptiktas sukapotas moters lavonas“ („Respublika“, 1995 m.)? O gal tiesiog  intriga su  nepakeičiamu kraujo atspalviu – „Bulvių laukas Latvijoje tapo kruvino keršto arena“ („Lietuvos rytas“, 1997 m.), „Advokato namuose – žudiko šėlsmas“ („Respublika“, 2003 m.).

REKLAMA

Šokiruojanti, kraupi, o kartais  šleikštulį kelianti  informacija mus bombarduoja  kiekvieną dieną. Atrodo, kad jau nieko nestebina, kai visuomenės informavimo priemonės  visą mėnesį po kaulelį narsto šeimos tragediją.  Prifarširuota  tikrų  ir numanomų  ar net  išgalvotų detalių, ji  tampa panaši į  trilerį ar  Lotynų Amerikos televizijos serialą.

REKLAMA

Kodėl taip yra? Kodėl mums būtinos vis stipresnės dozės? Ar  užsiauginom  per  storą odą, o gal tai natūralus procesas, vedantis  į  šviesią postmodernistinę ateitį? Juk   pateikiamos informacijos būdas, informacijos elementų   santykis dažnai  primena  grynojo  postmodernizmo pavyzdžius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Štai  „Respublikos“ publikacija apie Beslano tragediją (2004  rugsėjo 4 diena). Puslapyje matome spalvotas nuotraukas iš Šiaurės Osetijos (nukentėję vaikai, deganti mokykla, susirūpinę veidai), o šalia beveik į straipsnio tekstą įterpta, tai šen, tai ten paskleista mobiliojo ryšio operatoriaus reklama. Ten – tragedija, čia – nerūpestingo gyvenimo vaizdai. Toks informacijos išdėstymas liudija hierarchinių principų  silpnėjimą (tragedija ir komercija, informacija ir reklama  susilieja į vieną, sukelia  šokiruojantį efektą) bei visuomenės moralės normų nepaisymą.  

REKLAMA

Regis, postmodernizmas šiandien jau peraugo vien mokslinės teorijos rėmus ir  vis labiau skverbiasi į gyvenimą. Žinoma, vargu ar jis gali padėti paaiškinti visus šių dienų procesus, tačiau  akivaizdu, kad  postmodernizmo filosofija  vietą po saulę rado. Tai rodo ir šiandieninė žiniasklaida.  

Tekstas parengtas pagal Vilniaus universitete Žurnalistikos institute apgintą magistro darbą.

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų