Ramutė PEČELIŪNIENĖ
Paklauskite - kodėl? Ogi todėl, jog per praėjusį penktadienį Kauno S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome vykusias aštuntąsias tarptautinių tolimųjų reisų vilkikų ir tarpmiestinių autobusų vairuotojų profesinio meistriškumo varžybas (į Atėnų olimpines žaidynes įsijautę žiūrovai šį renginį pavadino olimpiada) neapsivertė nė vienas vilkikas ar autobusas, neužsimušė ir nesusižalojo nė vienas vairuotojas ar už jį sirgęs šventės dalyvis, iš oro balionų krepšių neiškrito nė vienas aukščio mėgėjas, kad visiems užteko alaus ir nebuvo girtų, kad vyrai nesurengė kumščio stiprumo ir fizionomijų gražinimo varžybų... Užtat gaila medikų - juk net du greitosios pagalbos automobilių ekipažai prabimbinėjo visą dieną neturėdami ką veikti, nes niekam neprireikė rimtesnės pagalbos. O juk tuo metu buvo galima ir rimčiau atsipalaiduoti, ir alučio putą nuo bokalo nupūsti...
Minėtas varžybas jau aštuntą kartą organizavo (o svarbiausia - finansavo) Lietuvos nacionalinė vežėjų asociacija "Linava" ir to paties pavadinimo mokymo centras, kuriems talkino nemažai rėmėjų... Tą apniukusį rytą prie starto linijos stojo 48 vilkikų ir 38 itin azartiškai nusiteikę autobusų vairuotojai. Nors įdienojus sušvito saulė, tačiau tuo metu nuo lėktuvų pakilimo tako varžybų dalyvių nebūtų išbaidęs net didžiausias lietus. Beje, kaip teigė vežėjų asociacijos "Linava" generalinis sekretorius Valdas Gilys, per visą tokių "olimpiadų" istoriją tik vieną kartą vairuotojams teko varžytis merkiant lietui ir tik vieną sykį apvirto slalomo varžybose startavęs vilkikas. Tačiau dėl to rengėjai už grotų taip pat neatsidūrė, nes viskas baigėsi sėkmingai...
Kodėl organizuojami tokie renginiai? Aišku, ne dėl "paukščiuko"... V. Gilys pripažino, jog tolimųjų reisų automobilių vairuotojų profesija yra gana sunki ir kuo toliau, tuo labiau tampa nepopuliari, tokių vairuotojų pastebimai mažėja, tad pagrindinis šio renginio tikslas - skatinti vairuotojus dirbti šį darbą bei siekti meistriškumo... Kad jie gerai žino kelių eismo taisykles - seniai aišku, tačiau per teorinių žinių egzaminą (jį surengė Kauno "Regitra") kai kurie pasirodė esą tikri vunderkindai. Štai vienas Šakių autobusų parko komandos narys Rimantas Mačiulis 30 užduočių be klaidų išsprendė greičiau nei per 5 minutes, nors tam skirtas oficialus laiko limitas - 10 minučių (na, o per egzaminus vairuotojo pažymėjimui gauti skiriama net pusvalandis). Panašiomis žiniomis "sublizgėjo" ne vienas jo kolega...
Išlaikę šį egzaminą vairuotojai lipo į vilkikų bei autobusų kabinas ir rodė tai, ką kuris sugeba. Pirmą kartą minėtų varžybų istorijoje prie vilkiko kabinos vairo sėdo vienintelė moteris. "Taurus ekspres" atstovė tolimųjų reisų vairuotoja Tatjana Reinikova išdrįso stoti į lygią kovą su stipriosios lyties atstovais. Vakare paaiškėjo, jog absoliučioje įskaitoje ji užėmė 28 vietą, tačiau gavo daugybę specialių prizų ir dovanų - tokio dėmesio (jo nestigo net iš konkurentų pusės) galėtų pavydėti bet kuri televizijos žvaigždė...
Stebint dalyvių figūrinio vairavimo varžybas neretai kūnu perbėgdavo šiurpuliai - dideliu greičiu atlikdami staigius posūkius galingų vilkikų ratai skėlė kibirkštis, asfalte palikdami tamsius vėžių vingius... Kai kurias žiūroves tokie vaizdai gerokai baugino, tačiau kitos nuoširdžiai stebėjosi nesitikėjusios, ką gali ir moka išdarinėti jų vyrai... Na, o kol vyko varžybos, didžiuliame oro uoste skambėjo muzika (visiems - ne tik moterims, bet ir vyrams labiausiai patiko estrados princo titulo savininkas R. Cicinas, tačiau klausytojai mielai pritarė ir garsiakalbės Donaldos Meiželytės, ir romantiškojo Simono Donskovo atliekamoms dainoms), vyko konkursai, įvairios rungtys vaikams ir suaugusiesiems, gardžius kvapus skleidė verdama kareiviška košė (tuo pasirūpino Kauno Vytauto Didžiojo jėgerių bataliono virėjos kepamų šašlykų ar ant grotelių čirškinamų dešrelių kvapas. Vyrai, kaip paprastai, iš rankų nepaleido plastikinių indų su šaltu alumi. Beje, konkurse dalyvavę vairuotojai galėjo atsigerti šio putojančio gėrimo tiktai baigę varžybas - prieš startą visi buvo patikrinti alkotesteriais... Organizatorių teigimu, tai buvo ne tik varžybos, bet pirmiausia šventė vairuotojams ir jų šeimų nariams... Todėl rengėjai negailėjo pramogų - aštresnių pojūčių mėgėjai galėjo nemokamai pakilti oro balionu (jais toliau nuskristi neteko, nes Kauno oreivių klubas, dovanojęs šį malonumą, saugumo sumetimais balionus laikė pririštus prie žemės), iš paukščio skrydžio (vadinasi, pro lėktuvo iliuminatorius) pasižvalgyti po Kauno apylinkes, susipažinti su Laikinosios sostinės senamiesčiu (ne pėsčiomis, o autobusu)... Tam buvo skirtos net dvi pusantros valandos trukmės ekskursijos...
Kaip visuomet, švente labiausiai džiaugėsi vaikai, todėl visi drąsiai lipo į lauko estrados sceną ir atsakinėjo į mažųjų pamėgto herojaus, piratų kapitono Flinto klausimus. Jiems teko įvykdyti gana nesudėtingas užduotis ir už tai gauti apdovanojimus. Nors rengėjai tikėjosi, jog pasižiūrėję vilkikų slalomo rungtį bei pamatę galingus, gražiai išpuoštus vilkikus visi norės tapti tolimųjų reisų vairuotojais, tačiau beveik visi konkurso dalyviai nė kiek nemeluodami tikino norį būti policininkais. Flintas padarė išvadą, jog greičiausiai vaikams patinka policininkų uniforma arba noras už baudas pasipildyti kišenes...
Kova tarp vilkikų ir tarpmiestinių reisų autobusų vairuotojų vyko iki vakaro. Vyrai liejo prakaitą ne be reikalo - nugalėtojų laukė gana solidūs prizai (iš viso jų buvo net 40). Geriausiai tolimųjų reisų vilkikų vairuotojų grupėje pasirodė Algirdas Tamaševičius (jis atstovavo bendrovei "Kalchas").
Komandinėje įskaitoje nugalėjo "Portman dobilas" ekipažas (Stasys Toločka ir Laimutis Sakalauskas).
Geriausiais tarpmiestinių autobusų vairuotojais pripažintas Rimantas Mačiulis ("Šakių AP"). Tarp komandų geriausia pripažinta "Klaipėdos AP" (Juozas Petravičius ir Tomas Aluzas). Taigi laimėtojai namo grįžo gerokai praturtėję - visi jie buvo apdovanoti laisvalaikiui ir poilsiui skirtomis dovanomis - kas gavo guminę valtį, kas gerą dviratį, kas žvejybos įrangą ar miegmaišį... Rengėjai (ne tik jie, bet ir rėmėjai, skyrę nemažą dalį dovanų) pasistengė, jog gautais prizais galėtų pasinaudoti ne tik vairuotojai, bet ir jų šeimų nariai... Mat išvykdami į reisą, vairuotojai žvejybos priemonių ar valčių neima - nebent kokią panelę...