Remigijus RAINYS
Didmiesčių gatves užplūdę šimtai mikroautobusų, kurių vairuotojai žūtbūtinai kovoja dėl kiekvieno "lito" (taip smulkiųjų vežėjų žargonu vadinami keleiviai). Gatvių karai vyksta be jokių taisyklių, todėl konkuruojančių firmų vežėjai manevruoja nerodydami posūkių, važinėja neįsijungę artimųjų šviesų, blokuoja konkurentus, viršija leistiną greitį ir stengiasi į savo mikroautobusus prikimšti kuo daugiau keleivių. Keisčiausia, jog keleiviai linkę teisinti nedrausmingus vairuotojus tikindami, kad mikroautobusais jie greičiau ir patogiau pasiekia kelionės tikslą, tačiau nepagalvoja, kas atsitiktų, jei greitai lekiančiam perpildytam "mikriukui" staiga sprogtų padanga.
Šiuo metu Kaune keleivius mikroautobusais veža 800 vežėjų, dirbančių 82 firmose. Per dešimt šių metų mėnesių pareigūnai užregistravo apie 2 000 šių vežėjų padarytų Administracinio teisės kodekso ir Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Taigi kiekvienam vežėjui tenka po du su puse pažeidimo, tačiau tai - tik protokoluose užfiksuota statistika. Kauno vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos komisaras-inspektorius Algimantas Judickas ne kartą eksperimentavo nuosavu automobiliu važinėdamas paskui skirtingų maršrutų mikroautobusus ir tikina, kad kas dešimt kilometrų suskaičiuodavo ne mažiau kaip penkiolika Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Miesto centre pažeidimų būdavo gerokai daugiau. Pikčiausia, jog mikroautobusų vairuotojai Kelių eismo taisykles grubiai pažeidinėja ir avarines situacijas sudaro sąmoningai, vaikydamiesi keleivių ir pelno. Pažeidėjų nedrausmina net tai, jog pastaruoju metu Kelių policijos pareigūnai, remdamiesi Administracinių teisės pažeidimų kodeksu, kiekvieno prasižengėlio darbdaviui išsiunčia pranešimą, o šie privalo per mėnesį atsakyti apie savo darbuotojų elgesio įvertinimą. Naujųjų metų pradžioje baigiasi Kauno miesto savivaldybės ir keleivių vežėjų vietiniais susisiekimo maršrutais sutarčių galiojimas. Piktybiniams pažeidėjams licencijos tikrai nebus pratęstos, o kadangi Kauno savivaldybėje jau aptarinėjama nauja visuomeninio transporto schema, kurioje pagrindinis vaidmuo vėl numatomas autobusams, mikroautobusų (bent jau miesto centrinėse gatvėse ir senamiestyje) gerokai sumažės ir firmų savininkai galės pasilikti tik drausmingiausius vairuotojus. Tai turėtų dar labiau padidinti konkurenciją tarp vežėjų ir priversti juos saugiau vežioti keleivius, tačiau kol kas taip nėra.
Kauno kelių policijos pareigūnai surengė specialų reidą, norėdami sudrausminti mikroautobusų vairuotojus. Per keturias rytinio piko valandas administracine tvarka buvo nubausti 39 mikroautobusų vairuotojai. Tai tikrai daug, turint galvoje, jog apie padidintą pareigūnų dėmesį ir postų išsidėstymą vairuotojai nedelsdami vienas kitam praneša radijo ryšiu.
"Akistatos" korespondentams, lydėjusiems kelių policijos ekipažus per popietinio piko valandas, teko patiems įsitikinti, jog vežėjai Kelių eismo taisykles pažeidinėja sąmoningai ir net turi tam iš anksto paruoštus pasiteisinimus. Žemaičių plente, netoli "Maxima" parduotuvės, sankryžoje su Baltų gatve, anksčiau kone kas savaitę įvykdavo bent po kelias technines avarijas, todėl maždaug prieš du mėnesius buvo pastatyti papildomi kelių ženklai, vienas kurių ("plyta") draudžia nekeleiviniam transportui važiuoti per sankryžą tiesiai, o privalomosios krypties ženklas visą transporto srautą nukreipia į dešinę. Taigi vairuotojas, norėdamas pasukti Baltų gatve į kairę, privalo važiuoti apie keturiasdešimt metrų dešinėn ir apsisukęs įrengtame linkyje judėti viaduko link. Per tris minutes, kol kelių policijos pareigūnai mums aiškino šių manevrų subtilybes, draudžiamo ženklo nepaisė ir kairėn pasuko net šeši mikroautobusų vairuotojai. Vėliau per keturias valandas šioje vietoje administracinio pažeidimo protokolai buvo surašyti vienuolikai vežėjų. Tačiau pažeidėjų buvo gerokai daugiau, nes pareigūnai, kaip reikalauja vidaus tarnybos taisyklės, pildydami protokolą vienam pažeidėjui, kitų tuo metu nestabdo. Prasižengusių vairuotojų pasiaiškinimai buvo kone standartiniai: "Visi taip važiuoja" arba "Aš anksčiau klausiau policininko ir jis sakė, kad sukti galima", nors visi prisipažino žinoję, kad į kairę sukti draudžia ženklas. Pareigūnai beveik visiems prasižengėliams skyrė 125 litų baudas.
Mikroautobusų vairuotojai dažnai prasižengia išleisdami keleivius pėsčiųjų perėjose ar prieš jas, nors Kelių eismo taisyklės reikalauja tai daryti ne mažiau kaip prieš penkis metrus iki perėjos. Galima neabejoti, jog sustabdytas toks pažeidėjas aiškinsis, jog sustojo norėdamas praleisti per perėją einantį pėstįjį, o jėga sulaikyti išlipti tuo momentu užsimaniusių keleivių negalėjęs. Nubaustas toks vežėjas būtinai apskųs kelių policijos pareigūnų veiksmus. Už pažeidimus pėsčiųjų perėjose vien per reidą buvo nubausta 17 vairuotojų. Galbūt juos paguos tai, kad neleistinai tuo metu gatves perėjo ir 22 pėstieji, bet tai jau - kita istorija. O kol kas mikroautobusų kova dėl keleivių ir Kelių eismo taisyklių pažeidinėjimai juos įlaipinant ir išlaipinant artimiausiu metu gali pasibaigti tuo, jog mikroautobusams sustoti bus leidžiama tik autobusų stotelėse.