• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Eidamas virsta, o prie vairo - erelis

Petras IVANAUSKAS

Suskaičiavus visas praėjusių metų avarijas paaiškėjo, kad 2004-ieji buvo patys nesėkmingiausi per pastaruosius 10 metų. Šalyje įvyko 6 383 eismo įvykiai, kurių metu 749 žmonės žuvo ir 7 895 buvo sužeisti. Situacijos nepavadinsi kitaip, kaip karu keliuose. Visus metus kasdien žūsta 2, o sužalojamas 21 žmogus. Viską žinanti statistika pateikia ir dar vieną baisų skaičių - mūsų šalis per keturiolika Nepriklausomybės metų dėl eismo nelaimių neteko 895 vaikų, daugiau nei 17 000 buvo sužalota.

REKLAMA
REKLAMA

Kraupi statistika

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo priežiūros specialistų teigimu, nelaimių keliuose ir jose žuvusiųjų skaičiaus didėjimą praėjusiais metais lėmė neblaivių ir neturinčių teisės vairuoti asmenų smarkiai išaugęs sukeltų eismo įvykių skaičius. Pernai neblaivūs vairuotojai sukėlė 11,6 procento visų užregistruotų eismo įvykių. Dar daugiau neblaivių vairuotojų buvo išlaipinti - pernai policininkai sulaikė 17 500 neblaivių vairuotojų. 8 099 buvo nustatytas lengvas girtumo laipsnis, 5 923 - vidutinis, o štai 2 307 vairuotojams - sunkus. Vaizdžiai tariant, jie jau nepaėjo, o keturiais ratais bandė važiuoti. Matyt, gėrė tol, kol vaizdas ėmė trigubėti. Kaip sako seni vairuotojai, jei jau rodosi trys keliai, važiuok viduriniu ir gal namus pasieksi. Arba ne. Gali ne tik pats užsimušti, bet ir kitus į aną pasaulį pasiųsti. Pavyzdžių daugybė.

REKLAMA

Ne pirmą kartą neblaivūs

Štai jau šiemet jaunas vairuotojas Tomas Mačiulis iš Daukšių (Joniškio r.) smarkiai apgirtęs sėdo prie lengvojo automobilio vairo ir važiavo pas panelę į Žagarę. Lėkdamas keliu Joniškis - Žagarė, Tomas užmušė du dviratininkus. Vienam buvo vos 28-eri, o kitam ėjo tik šešioliktieji. Policijos komisariate po geros valandos nustatyta, kad vairuotojo kraujyje - net 5,42 promilės alkoholio. Vairuotojas buvo toks girtas, kad net kitą rytą jo dar nebuvo galima tardyti.

REKLAMA
REKLAMA

Ką kalbėti apie vairuotojus mėgėjus, jei prie vairo girti sėda ir profesionalai. Ir net autobusų vairuotojai. Pernai Joniškio rajone ant tilto per Mūšą susidūrus maršrutiniam autobusui su turistų autobusiuku, žuvo 5 žmonės, keliolika buvo sužeista. Tuoj po avarijos paaiškėjo, kad Šiaulių savivaldybės įmonės "Busturas" vairuotojas Petras Vaitkus buvo girtas. Tiek Tomas Mačiulis, tiek Petras Vaitkus ir anksčiau jau buvo bausti už tai, kad vairavo neblaivūs. Išvadų nepadarė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Per mažos baudos

Ir dar pora skaičių: pernai sulaikyti net 5 571 girti prie vairo, neturėję teisių. Taip pat nustatyta, kad 130 vairuotojų sulaikyti prie vairo apsvaigę nuo narkotikų. Tokia oficiali statistika, tačiau visi puikiai supranta, kad keliuose grėsmę kelia kur kas daugiau neblaivių vairuotojų negu skelbiama. Su narkotikais dar blogiau - tik kai jau žmogus nelabai orientuojasi aplinkoje, gali suprasti, kad jis kažko prisirijęs ir vežti pas medikus. Suklydęs pareigūnas gali turėti nemalonumų, kad pažeidė žmogaus teises.

REKLAMA

Baudos už vairavimą neblaiviam atrodo tikrai nemažos. Jei nustatytas lengvas girtumas (0,41 - 1,5 promilės), vairuotojas baudžiamas nuo 1 000 iki 1 500 litų bauda arba atimamas vairuotojo pažymėjimas. Jeigu nustatomas vidutinis girtumas (1,5 - 2,5 promilės) bauda - nuo 1 500 iki 2 000 litų, kai sunkus girtumas (daugiau nei 2,51 promilės), bauda siekia iki 3 000 litų ir atimamas vairuotojo pažymėjimas. Už transporto priemonės vairavimą apsvaigus nuo narkotikų skiriama bauda nuo 1 500 iki 3 000 litų ir nuo metų iki trejų atimamos vairuotojo teisės. Bet, matyt, ir tokios bausmės yra per mažos. Praėjusių metų pabaigoje Susisiekimo ministerijos užsakymu atlikus visuomenės nuomonės tyrimus paaiškėjo, jog 43 procentai apklaustųjų mano, kad baudos už vairavimą išgėrus teisingos, tačiau 36 procentai sakė, kad jos turėtų būti griežtesnės. Panašiai mano ir susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis: jis siūlo sugriežtinti bausmes už pakartotinį vairavimą išgėrus. Kaip viena iš galimų naujų poveikio priemonių bus svarstoma galimybė tokius asmenis patraukti baudžiamojon atsakomybėn. Tuoj pat bus svarstoma galimybė atitinkamai griežčiau bausti asmenis už transporto priemonės vairavimą apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, kai vairuotojui už tai jau buvo atimtos teisės. Kitose šalyse pakartotinai sėdę prie vairo neblaivūs ar kitaip apsvaigę asmenys baudžiami kur kas griežčiau nei Lietuvoje. Pavyzdžiui, JAV, Ilinojaus valstijoje, toks pažeidėjas gali būti nubaustas iki 10 000 dolerių bauda, jam gali būti šešeriems metams atimta teisė vairuoti, taip pat jis gali patekti į kalėjimą iki trejų metų, o kai kuriose valstijose gali būti konfiskuota ir jo transporto priemonė. Prancūzijoje taip prasižengęs vairuotojas gali būti baudžiamas 4 500 eurų bauda, baudos taškais ir kalėjimu iki 2 metų.

REKLAMA

Kiek galima gerti?

Toje pačioje Prancūzijoje labiau toleruojami šiek tiek išgėrę vairuotojai. Leistinų promilių skaičius vairuotojams šioje, kaip ir daugelyje kitų šalių (Austrija, Belgija, Bulgarija, Estija, Latvija ir kt.), - 0,5, o Didžiojoje Britanijoje, Ispanijoje, Italijoje, Šveicarijoje galima vairuoti net su 0,8 promilės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvoje riba - 0,4 promilės. Kiek galima išgerti, kad neviršyti tos nelemtos 0,4 promilės - toks klausimas ypač aktualus sėdint prie vynu ir degtine nurauto stalo. Paplitęs teiginys, kad kiekvienam savo svorio kilogramui gali išgerti gramą degtinės, nėra teisingas. Dar sunkiau suskaičiuoti, per kiek valandų iš organizmo pasišalina alkoholis, nes tai priklauso ir nuo to, kiek gerta, ir nuo kiekvieno žmogaus individualių savybių. Kaip ir geriant - vienas ir pusę litro degtinės išgėręs užrištomis akimis eina tiesiai kaip styga, o kitas ir nuo bokalo alaus liežuvio neapverčia. Daug priklauso ir nuo medžiagų apykaitos greičio. Vyrams visi procesai vyksta greičiau, tad jie ir blaivėja greičiau nei moterys. Miegant visi procesai sulėtėja, tad ir medžiagų apykaitos greitis lėtėja. Todėl jei gėrėte iki pusiaunakčio, o rytą reikės važiuoti, nemiegokite iki paskutinės minutės, o kad ir kaip sunku būtų, atsikelkite anksčiau ir kaip reikiant pasivaikščiokite.

REKLAMA

O apsimesti blaiviam, jei tikrai esate išgėręs, vargu ar pavyks. Ryžių košė su sviestu kvapą gal ir panaikins, bet sustabdžius pareigūnui pasirodyti esąs blaivus galės tik nebent budistų vienuolio ištvermę turintis. Pareigūnai žino daugybę požymių, pagal kuriuos galima nustatyti, ar blaivus prie vairo: tai ir drebantys pirštai, ir akių vokai, paraudimas ar išbalimas, neadekvatus elgesys ir panašiai.

REKLAMA

Kas mokės?

Policininkai paprastai blaivumą tiria vokišku tikrintuvu "Drager". Jei vairuotojas sutinka su matuoklio rodmenimis, to pilnai pakanka, kad jis būtų nubaustas. Jei ne, prasideda ilgas kelias - vairuotojas vežamas pas medikus, imama kraujo, kuris siunčiamas į Vilnių. Kraujo mėginiai patenka į Teismo medicinos institutą. Už tyrimus tenka mokėti pinigus, tad tarp Vidaus reikalų ministerijos (VRM) ir Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) nuolat vyksta derybos, kaip tų mokesčių išvengti. Ir dabar VRM yra parengusi Vyriausybės nutarimo "Dėl transporto priemonių vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo ar apsvaigimo nustatymo taisyklių patvirtinimo" projektą. Jame siūloma kraujo tyrimus atlikti nemokamai. Medikai su tuo nesutinka, nes šiais laikais "dykai net arklys arklio nekaso". Dar vienas argumentas: jei policijai nereikės mokėti, jie medikams veš be jokios atrankos tirti girtumo. Taip anksčiau ir buvo daroma, panašių projektų jau buvo priruošta, bet niekas jų nepatvirtino.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Reidas po reido

Kadangi specialistai sutinka, kad situacija keliuose kritinė, šiemet žada surengti ne vieną saugaus eismo akciją. Nuolatinė visų eismo dalyvių kontrolė yra reikšmingas ir veiksmingas būdas, kad būtų sumažinta eismo įvykių. Vasario mėnesį 1-7 dienomis prevencinės saugaus eismo priemonės buvo vykdomos Vilniaus, Šiaulių ir Utenos apskrityse, vasario 7-20 dienomis - Kauno, Klaipėdos ir Telšių, šiuo metu vyksta Panevėžio ir Tauragės, o 21-28 dienomis - Alytaus ir Marijampolės apskrityse. Jų metu daugiausia dėmesio skiriama dažniausiems ir sunkiausias pasekmes eismo įvykių metu sukeliantiems Kelių eismo taisyklių pažeidimams - leistino greičio viršijimui, saugos diržų nenaudojimui, o svarbiausia - neblaiviems vairuotojams išaiškinti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų