Virginija GRIGALIŪNIENĖ
Štai tokį kandų palyginimą kitados pateikė buvęs VRM Policijos departamento darbuotojas, nūnai advokatas vilnietis R. Venckevičius. Pasirodo, jam pritaria dauguma Kelių policijos pareigūnų ir kone visu šimtu procentų - vairuotojai vyrai. Su tokia nuomone bet kuri vairuotojo pažymėjimą turinti save gerbianti moteris, savaime suprantama, nieku gyvu nesutiks. Moterų pusėje - ir vyrų bei moterų charakterį puikiai išstudijavę psichologai. Tad apie viską iš eilės...
Avarinėse situacijose moterys greičiau sutrinka?
- Kas keliuose padaro daugiau avarijų - vairuotojai vyrai ar vairuotojos moterys? - visų pirma pasiteiravome Lietuvos viešosios policijos biuro Eismo priežiūros tarnybos vyresniojo inspektoriaus Lino Logmino.
Deja, pasak pareigūno, tokia statistika nevedama, tad nėra ir tikslių duomenų. Vyresniojo inspektoriaus įsitikinimu, sprendžiant iš bendros avaringumo šalyje situacijos (tai, kad kol kas vairuotojo pažymėjimą turinčių moterų yra mažiau nei vyrų, o įskaitinių avarijų tiek dailioji, tiek stiprioji lytis padaro apylygiai), moterys prie vairo - žioplesnės. Nes, patekusios į avarinę situaciją, dauguma moterų sutrinka, praranda sveiką nuovoką, dėl to neretai imasi tokių veiksmų, kurie padėtį gali tik pabloginti.
- Kritinėse situacijose keliuose ypač reikalingas šaltas protas, susitvardymas, - pasakojo vyresnysis inspektorius. - Kartais stabdyti automobilį yra pavojingiau nei didinti greitį, o moteris tokioje situacijoje, deja, dažniausiai tvirtai įsikimba į vairą ir visa jėga nuspaudžia stabdžius.
Pasak pareigūno, nuo seno yra susiklosčiusi tradicija - berniukai anksčiau nei mergaitės atsisėda prie vairo, greičiau išmoksta valdyti transporto priemonę, taigi greičiau įgyja vairavimo patirties. Be to, vaikinai nuo mažens labiau už merginas domisi technika, jos savybėmis. Inspektoriaus žodžiais tariant, vyrai labiau linkę prie geležies, tiesiog širdimi jaučia automobilį, o tai turi įtakos ir vairavimo stiliui, greitesnį technikos valdymo perpratimui, įgudimui.
Anot inspektoriaus Lino Logmino, yra ir puikiai transporto priemones vairuojančių moterų. Antai 16 tonų sveriančius troleibusus vairuoja beveik vien moterys; silpnosios lyties atstovę galima išvysti ir prie zilo, ir prie galingo krano vairo... Kita vertus, ir tarp vairuotojų vyrų gali pasitaikyti "vištų", kurie avarinėse situacijose ne tik paleis iš rankų vairą, bet ir nuspaus ne tą, kurį reikia, pedalą...
Daugėja girtų vairuotojų
Nekreipdami dėmesio į gresiančius didžiulius nemalonumus ir piniginės ištuštėjimą, vairuotojai vis dažniau išdrįsta sėsti prie vairo būdami išgėrę. Daugėja prasižengėlių, kuriems už minėtus pažeidimus (jei jie pasikartoja) iškeliamos baudžiamosios bylos. Kaip bebūtų keista, tokių bylų - už pakartotiną transporto priemonės vairavimą neblaiviam - vis daugiau iškeliama ir moterims!
- O taip, kai kurios moterys pripūstomis promilėmis nušluosto nosis ir vyrams! - pašaipiai dėstė Eismo priežiūros tarnybos pareigūnas, paminėjęs kelių dienų senumo pavyzdį, kai viena prie vairo užklupta vilnietė "pripūtė" gerokai daugiau nei dvi promiles ir nelabai suvokė, kuo prasižengusi.
Pasak pareigūno, ypač dažnai pasivaišinusios alkoholiu prie vairo drįsta sėsti šešiolikmetės aštuoniolikmetės - tos, kurioms ir blaivioms dar nevalia vairuoti automobilio. Tokios "vairuotojos" pridaro galybę mažareikšmių avarijų - nuskrieja į pakelės griovį, baksteli į medį, susižaloja pačios ir sužaloja keleivius, avarinę situaciją sukelia kitiems vairuotojams.
Moterys mažiau derasi...
Na, o kaip vairuotojos moterys ir vairuotojai vyrai sukasi iš padėties, dėl Kelių eismo taisyklių pažeidimų pakliuvę į kelių policininkų akiratį?
Moterys vairuotojos, pasak Lino Logmino, dažniausiai puola atsiprašinėti už pažeidimą ir policininko gaištamą laiką, nesiginčija, nebando teisintis, kaltę versdamos kitam eismo dalyviui. Kartais tai joms išties padeda - pareigūnas gali pagailėti, neskirti tokiai pažeidėjai piniginės baudos - apsiriboti žodiniu įspėjimu (beje, už kai kuriuos smulkius pažeidimus žodinį įspėjimą numato ir Administracinių teisės pažeidimų kodeksas). O štai vyrai - ohoho! Dauguma jų iš pradžių irgi puola atgailauti, atsiprašinėja, karštai įrodinėja buvę priversti pažeisti taisykles, galop pasiūlo "pusinį variantą" (kyšį), tačiau jei nepavyksta kelių policininko perkalbėti, susitarti - bemat pereina į puolimą. Prisimena turį patikimą užnugarį, ima vardyti garsių šalies valdžios atstovų pavardes, pradeda girtis giminystės ar draugystės ryšiais, todėl protokolą ėmusiems rašyti pareigūnams pataria veltui negadinti popieriaus - esą įtakingiems asmenims padedant baudos vis tiek nereikėsią mokėti. Kai kurie vairuotojai vyrai panašiose situacijose elgiasi dar įžūliau: į derybas neinančius pareigūnus ima grasinti atleisiantys iš darbo, griebiasi mobiliojo telefono ir kažkam bando skųstis, pila pamazgas sąžiningai savo pareigas atliekančių kelių policininkų adresu. Pasitaiko ir tokių karštakošių, kurie, gavę baudą, pareigūnus apšaukia nešvankiais žodžiais...
Eismo priežiūros tarnybos vyresnysis inspektorius įsiminė seniai seniai Vilniuje, Gedimino prospekte, įvykusį incidentą su viena Kelių eismo taisykles pažeidusia vairuotoja. Ji prisistatė esanti medikė ir paprašė neskirti baudos. Tuometinis kelių policininkas Linas Logminas buvo neperkalbamas: Kelių eismo taisyklės vienodai privalomos visiems. Vis dėlto moters pagailėjo - skyrė minimalią baudą.
Atsisveikindama medikė užsiminė šįkart jam, policininkui, daug blogo nelinkėsianti, nors esą galėtų pakenkti ir labiau. Pakaks, girdi, to, kad pareigūnas ateinančią naktį nemiegosiąs.
- Taip ir buvo - prasivarčiau iki ryto! - prieš šešerius metus nutikusio mįslingo susidūrimo su medike prisistačiusia moterimi pareigūnas sakė niekada nepamiršiąs.
Įgrysta ir "sodininkai"
Dar vienas moteriai vairuotojai garbės nedarantis įprotis, pasak Eismo priežiūros tarnybos pareigūno, yra tai, jog dauguma dailiosios lyties atstovių, tarsi nematytų laisvos pirmosios eismo juostos, niekaip neįstengia pasitraukti iš antrosios (nors to reikalauja Kelių eismo taisyklės) ir tuo labai trukdo kitiems automobilininkams. Dar esą pikčiau, kai "antraeilininkės" purpsi mažesniu nei toje vietoje leistinas greičiu.
Pareigūnas visiškai sutiko su tuo, jog panašių problemų keliuose kyla ir dėl vyresniojo amžiaus vairuotojų vyrų kaltės. Tokie į gatves paprastai išvažiuoja tik vasarą ir dėl neapdairumo, sulėtėjusios reakcijos vos ne kasdien sukelia avarines situacijas (arba tampa avarijų kaltininkais), labai trukdo kitiems automobilininkams. Kelių policininkai tokius vairuotojus vadina "sodininkais" ir nuoširdžiai pataria jų pasisaugoti. Nes esą maža kas skrybėlėtiesiems gali ateiti į galvą - vienas iš antros eilės bando sukti į dešinę, kitas prieš manevrą pamiršta parodyti posūkio signalą, trečias tą signalą užmiršta išjungti, ir t. t., ir t. t.
Kauno miesto kelių policijos laikinai einantis komisaro pareigas Algimantas Judickas tokius "vairuotojus" mintyse sakė pavadinąs tokiais vardais, kokie spaudoje neskelbtini. Vis dėlto kauniečiui pareigūnui dažniau tenka susidurti su prastai vairuojančiomis moterimis. Komisaras ypač supyksta ant tų gražuolių, kurios visiškai nereaguoja į pareigūnų signalus ir trukdo eskortui, lydinčiam mieste viešinčias garbingas delegacijas. Nepaklusnias vairuotojas pareigūnai be jokių skrupulų baudžia piniginėmis baudomis, nors turi teisę pasielgti dar griežčiau - eismui trukdančius automobilius taranuoti.
Algimanto Judicko turimais duomenimis, kas šešta prie vairo neblaivi sėdusi moteris - kaunietė! Pareigūno nuomone, dažniausiai į tokią bėdą moteris įstumia... jų pačių vyrai! Pastarieji dėl "sulėtėjusios reakcijos" jau nebepajėgia vairuoti, o šiek tiek išgėrusios moterys per daug savimi pasitiki ir net nenori girdėti, kad nedidelis alkoholio kiekis jų kaip vairuotojų karjerai gali būti pražūtingas. Pasak komisaro, pakanka išgerti taurę šampano ar vidutinį bokalą alaus ir po dešimties minučių sėsti prie vairo - viskas, girtumas garantuotas! Pasivaišinus tokiu gėrimų kiekiu būtina mažiausiai valandą palūkėti...
Na, o jei Kelių eismo taisyklėms nusižengusi moteris vairuotoja kelių policininką pavergtų savo žavesiu ir, užuot paklojusi nemenką baudą, paskirtų pasimatymą? Pasak kauniečio Kelių policijos pareigūno, niekas negali garantuoti, kad tokių dalykų nepasitaiko, tačiau gatvėse patruliuojantys kelių policininkai tuo, aišku, garsiai nesigiria. O tai, kad toli gražu ne visi prasižengę vairuotojai yra griežtai nubaudžiami, komisaras neįžvelgia didelės tragedijos.
- Geriau kaltą paleisti negu nekaltą nubausti, - apgailestaudamas dėl vis dar pasitaikančių Kelių policijos pareigūnų savivalės faktų ir dėl to sulaukiamų vairuotojų skundų dėstė laikinosios sostinės Kelių policijos pareigūnas.
Moterys vairuotojos stebimos tarsi pro padidinamąjį stiklą
- Aš jokiu būdu neskirstyčiau vairuotojų į vyrus ir moteris, - savo nuomonę dėstė Kauno rajono PK atstovė spaudai Renata Oželienė. - Nes vairuotojų žioplių pasitaiko tiek tarp moterų, tiek tarp vyrų. Tačiau vyrams tai pripažinti yra be galo sunku...
Renatos Oželienės nuomone, vairuotojai vyrai yra kur kas nervingesni, impulsyvesni. Tuo esą galima įsitikinti ėmus judėti nuo sankryžos, užsidegus žaliam šviesoforo signalui: dažnas vyrukas ne tik nekreipia dėmesio į kelio ženklinimą, bet dar ir greičio pedalą nuspaudžia iki pat galo, kad tik aplenktų kitus! O jei, neduok Dieve, kokį "mersą" ar "audinę" netyčia aplenktų žiguliukas - įsižeidęs prabangaus automobilio vairuotojas lėks lyg akis išdegęs, atliks rizikingą manevrą - kad tik atsikeršytų. Aplenkta moteris to, girdi, niekada nepadarytų.
Daug negražių žodžių vairuotojų vyrų adresu išsakė Kauno medicinos universiteto klinikų gydytoja, ilgametį vairuotojos stažą turinti Laimutė Gelgotaitė. Tegu esą keliuose įžūlumu vienas kitą bandantys pralenkti vyrai negalvoja, kad moterys nedrįsta tokių mintyse apšaukti "žąsinais" ar "gaidžiais"! Gal esą kai kurie vyrukai, laviruodami tarp automobilių ir ypač stengdamiesi pasirodyti prieš vairuotojas moteris, mano esantys "kieti", tačiau iš tikrųjų sukelia pyktį ir pasibjaurėjimą. Gerai esą nors tiek, kad moterys vairuotojos yra kur kas protingesnės ir su kelių chuliganais nesivelia į konfliktus. Nes ginčytis su "keturgalviais" ar bandyti juos sudrausminti, gydytojos įsitikinimu, yra beprasmiška.
Psichologai - už moteris
- Kas drįstų tvirtinti, kad vairuotojos moterys yra prastesnės už vairuotojus vyrus? - nustebo Vilniaus universiteto docentas, gydytojas psichoterapeutas Eugenijus Laurinaitis. - Tai būtų absoliuti netiesa!
Pasak gydytojo psichoterapeuto, labai apmaudu, jog Lietuvoje skleidžiama melaginga informacija, neva moterys vairuotojos padaro daugiau avarijų nei vyrai. Nei Lietuvos, nei pasaulio mastu to esą tikrai nėra! (Išties, jei tikėsime Rusijoje skelbiamais duomenimis, iš 300 avarijų moterys padaro tik 5-6!) Priešingai, pasak vilniečio gydytojo, moterys į avarines situacijas patenka, taigi ir avarijų kaltininkėmis tampa daug rečiau nei vyrai, nes yra drausmingesnės, atidesnės, jaučia didesnę atsakomybę už save ir už kitus eismo dalyvius.
Gydytojas psichoterapeutas sakė galįs iš dalies sutikti nebent su tuo, kad vairuotojos moterys yra prastesnės lenktynininkės.
Eugenijus Laurinaitis tarp vairuotojų vyrų ir moterų sakė įžvelgiąs vieną ryškų skirtumą: vairuotojams vyrams kelyje, kaip ir bet kurioje kitoje veiklos srityje, būdinga didžiulė konkurencinė kova, žūtbūtinis noras pirmauti. Deja, kelyje tokie norai gali būti labai rizikingi. Dar vienas dalykas, gydytojo psichoterapeuto nuomone, skiriantis vairuotojas moteris nuo vairuotojų vyrų, yra skirtingas stresinės situacijos vertinimas, nevienodas stresinės būklės išgyvenimas. Kaip pavyzdį psichoterapeutas paminėjo kelyje pastebėtą policijos pareigūnų automobilį. Pareigūnai bet kuriuo atveju vairuotojams sukelia tam tikrą stresą - juos pamatę, net ir nenusižengusieji Kelių eismo taisyklėms suklūsta, įsitempia. Dailiosios lyties atstoves toks stresas gali paveikti labiau nei vairuotojus vyrus.
Patarimai vairuotojams
Ne paslaptis, kartais tiek moteris, tiek vyrus vairuotojus tiesiog traukia sėsti prie vairo, o kai kada jaučiamės lyg ne savo kailyje - užsisvajoję, suirzę, išsiblaškę - rodos, vos pajudėsi - ir bambtelsi į pirmą pasitaikiusį stulpą. Kaip to išvengti?
Psichologai tokiomis "juodomis valandomis" pataria automobilius palikti aikštelėse ar garažuose - naudotis visuomeniniu transportu. Na, o jei kelionė nuosavu automobiliu neišvengiama, siūloma atlikti savijautą pagerinančius, smegenų pusrutulių darbą suaktyvinančius, dėmesį padedančius sukoncentruoti pratimus (juos patariama atlikti ryte): sėdėdami arba stovėdami po 10-16 kartų kairiuoju delnu palieskite dešinįjį kelį, o dešiniuoju - kairįjį. Taip pat galima ant popieriaus nubraižyti didelį kryžių ir keletą kartų menamą braižymo liniją pavedžioti akimis.
Stresinėse situacijose patariama stengtis kiek galima labiau susikoncentruoti, sukaupti dėmesį, keliskart giliai įkvėpti ir iškvėpti; mintyse galite apsipilti šaltu vandeniu; jei turite - išgerkite kelis gurkšnelius vandens; sustokite ir kurį laiką pažiūrėkite į dangų - mėlyna spalva nuramina, mažina įtampą; kitiems šokas praeina išgirdus stiprų garsą - pabandykite iki galo atsukti radiją; o gal turite kramtomosios gumos ar saldainiukų - pakramtykite ir netrukus turėtų palengvėti...