Remigijus RAINYS
Anot nelinksmos statistikos Lietuva pagal žuvusiųjų autoavarijose skaičių milijonui gyventojų vis dar užima antrąją vietą visoje Europoje. Blogesnė padėtis tik kaimynėje Latvijoje. Dauguma autoįvykių, kuriuose žūva žmonės, nutinka dėl vairuotojų kaltės. Ypač dažnai automobilių nesuvaldo jauni, nedaug patirties teturintys vairuotojai. Tad ar pas mus naujų vairuotojų parengimas dar pernelyg žemo lygio, ar norinčiųjų tapti vairuotojais žinias ir praktinį pasirengimą tikrinančios Valstybinės įmonės "Regitra" egzaminatoriai pernelyg nuolaidūs?
Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos, vienijančios apie 100 didžiausių vairavimo mokyklų, paruošiančių beveik 70 procentų vairuotojų, prezidentas Kęstutis Vaicekiūtis atkreipė dėmesį į tai, kad daugiausia avarijų padaro saugų greitį viršiję ar neblaivūs prie vairo sėdę asmenys, o to tikrai nemoko nė viena mokykla. Kaip ir neužsisegti saugos diržo ar nepraleisti per pėsčiųjų perėją einančių kitų eismo dalyvių. Prezidento nuomone, bent jau asociacijos vienijamose mokyklose dirba tikrai aukšto lygio dėstytojai ir instruktoriai, kurie nuolat kelia savo kvalifikaciją organizuojamuose kursuose. K. Vaicekiūčio tikinimu, reikėtų atsisakyti nuostatos, kad atitinkamą išsilavinimą turintys piliečiai gali laikyti teorijos egzaminus eksternu, nes vien tik sėdint prie kompiuterio Kelių eismo taisyklių išmokti neįmanoma. Galima išmokti taisykles ir ženklus mintinai, tačiau kaip tai pritaikyti praktikoje, be profesionalo pagalbos suvokti sunku. Mūsuose norintieji gauti vairuotojo pažymėjimą vadovaujasi gana keista logika - mokyklas užplūsta šiltuoju metų laiku, nors daug didesnės patirties galima įgyti mokantis važiuoti žiemą. Tačiau žiemą vairavimo mokyklos beveik neturi klausytojų, o vasaromis vos sutalpina visus norinčiuosius. Tik ką pažymėjimą gavęs vairuotojas, anot asociacijos vadovo, bent dvejus metus turėtų būti tarsi po didinamuoju stiklu, o jei taptų rimtesnio eismo įvykio kaltininku ar kelis kartus pažeistų Kelių eismo taisykles, turėtų būti egzaminuojamas iš naujo.
Mokantis praktinio važiavimo, didelę reikšmę turi ir mokyklos mokymo bazė, kurią stiprinant galėtų prisidėti ir valdžia. Kol kas tik Vilniuje įrengtas vienintelis asociacijos autodromas, kuriame mokomi jai priklausančių vairavimo mokyklų kursantai. Prieš išvažiuodami į gatves pradedantieji vairuotojai čia gali saugiai sukinėtis mini miestelyje, praktiškai įsisavindami manevravimo, sankryžų pravažiavimo, pirmumo teisės ir kitų keblesnių eismo situacijų įmantrybes. Tokie autodromai turėtų būti bent jau kiekviename apskrities centre, tačiau būdama visuomenine organizacija, asociacija jiems įrengti neturi lėšų.
Valstybinės įmonės "Regitra" duomenimis, pernai visuose jos filialuose teorinius egzaminus laikė 81 172 kandidatai į vairuotojo pažymėjimą, o išlaikė tik 67,1 procento. VĮ "Regitra" vyriausiasis specialistas Saulius Šuminas pastebėjo, kad dar nemažai piliečių nori ne išmokti saugiai vairuoti, o tik bando bet kokiais būdais įsigyti vairuotojo pažymėjimą, todėl neretai mėginama gudrauti, kai egzaminus už egzaminuojamąjį bando laikyti kitas žmogus. Stengiamasi kuo anksčiau užsiregistruoti, kad gavus kompiuterio parinktą maršrutą juo pravažiuotų dar prieš egzaminą. Nors šie maršrutai nėra slapti ir juos galima surasti internete ar pamatyti "Regitros" filialų laukiamuosiuose, tačiau visą gyvenimą ratu nevažinėsite - reikės važiuoti ir kitur.
"Regitros" egzaminatoriai įspėja, kad visi besiskelbiantieji, kad gali parūpinti "tikrąsias" duomenų bazes, iš kurių kompiuteris parenka klausimus teoriniam egzaminui, paprasčiausi apsišaukėliai. Per 800 pagrindinės įmonės bazėje sukauptų klausimų nėra skelbiami, o kiekvienam egzaminuojamajam atsitiktinės atrankos tvarka parenkamas individualus 30 klausimų paketas. Teisingai atsakius į 24 klausimus, egzaminas išlaikytas. Tačiau reikia pastebėti, kad kiekvienas klausimas gali turėti ne tik vieną, bet ir kelis ar net visus teisingus atsakymus, tad "pamiršus" atsakyti bent į vieną iš jų neužskaitomas visas atsakymas. Du "rekordininkai" teorijos egzaminus laikė net po 20 kartų, o dvi damos teįstengė įveikti praktinio vairavimo užduotis tik iš 14 karto. Pasitaikė "tikimybių teorijos šalininkų", kurie, turėdami pakankamai pinigų, neišlaikę egzamino tuoj pat skubėdavo į kasą ir vėl bandydavo laimę. Todėl vidaus reikalų ministro įsakymu vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos apraše atsirado pataisa, kuria remiantis perlaikyti egzaminą kandidatai gali tik kitą darbo dieną, iš naujo užsiregistravę ir sumokėję nustatyto dydžio mokestį. Beje, už kiekvieną bandymą laikyti teorijos egzaminą tenka mokėti po 28 litus. Vairavimo egzamino įkainiai kiek atpigo ir dabar už egzaminą reikia mokėti 47 litus. Dar 36 litus tenka pakloti už automobilio nuomą.
VĮ "Regitra" Vilniaus filialo vyresnysis specialistas Jonas Banys išvardijo būdingiausias egzaminuojamųjų klaidas. Praktinio vairavimo egzaminas skiriamas į dvi dalis: manevravimo aikštelėje ir važiavimo kompiuterio parinktu maršrutu. Aikštelėje dažniausiai klystama atliekant parkavimo pratimą. Užtenka paliesti bent vieną automobilio pastatymo vietos ribas žyminčią gairelę ir egzaminas nutraukiamas, nes vairuotojas sąlyginai jau "atsitrenkė" į kažkieno stovintį automobilį. Važiuojant mieste dažniausiai klystama neįvertinant eismo sąlygų ir pasirinkus netinkamą pavarą, saugų greitį. Beje, važiavimas lėčiau, negu leidžia ženklai ir eismo sąlygos, taip pat laikomas klaida, nes tuomet vairuotojas trukdo kitiems eismo dalyviams. Būdingos klaidos netinkamai rodant posūkio signalus, apvažiuojant kliūtis ir sukant į kairę. Pasitaiko, jog į egzaminą ateina vairuotojai, neturintis net elementariausių vairavimo įgūdžių, paprasčiausiai pasikliaujantys savo laime. Tokie bando tikinti, kad tėvas vis tiek neduos automobilio, kol pats nepatikrins, ar jis išmoko gerai važiuoti, tačiau "Regitros" specialistai pataria pirmiausia "praeiti" tėvų patikrą, o tik paskui mėginti gauti vairuotojo pažymėjimą. Ne visiems užtenka ir privalomųjų 20 su instruktoriumi prie vairo praleistų valandų, tad rekomenduotina būtinai pasivažinėti papildomai. Daugelyje kitų Europos šalių prieš laikant egzaminą vairuotojo pažymėjimui gauti reikalaujama turėti gerokai didesnį prie vairo praleisto laiko stažą. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje, be 45 privalomų su instruktoriumi pravažiuotų valandų, rekomenduojama dar bent 22 valandas treniruotis savarankiškai. Toje šalyje kandidatams į vairuotojus keliami gerokai didesni reikalavimai, tad nenuostabu, kad Londone vairavimo egzamino taip ir neįstengęs įveikti lietuvaitis Vilniuje buvo vienas iš geriausiai išlaikiusiųjų.
Bloga naujiena laukia ir mėgėjų sėstis prie vairo neblaiviems: jau įsigaliojo įstatymo pataisa, pagal kurią asmenys, kuriems teisė vairuoti transporto priemones atimta metams ir ilgesniam laikotarpiui, vairuotojo pažymėjimą atgaus tik vėl išlaikę teorijos ir praktikos egzaminus. Beje, tai padaryti bus galima ne anksčiau kaip prieš mėnesį, iki pasibaigs specialiosios teisės vairuoti atėmimo terminas.