REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Praėjusį savaitgalį įsigaliojo naftos kainų pirkimo lubos rusiškai naftai. Iki šiol Europos šalys iš Rusijos gaudavo apie 50 proc. viso savo importuojamo dyzelinio kuro, o Rusija į Europą siųsdavo 40 proc. savo naftos produktų. Nepaisant tokių staigių ir milžiniškų pokyčių abi pusės vargu ar staigiai pajus sunkias pasekmes, pažymi ekspertai.

Praėjusį savaitgalį įsigaliojo naftos kainų pirkimo lubos rusiškai naftai. Iki šiol Europos šalys iš Rusijos gaudavo apie 50 proc. viso savo importuojamo dyzelinio kuro, o Rusija į Europą siųsdavo 40 proc. savo naftos produktų. Nepaisant tokių staigių ir milžiniškų pokyčių abi pusės vargu ar staigiai pajus sunkias pasekmes, pažymi ekspertai.

REKLAMA

„The Bell“ kalbintų ekspertų teigimu, naftos produktų rinka, be abejonės, bus sudrebinta pokyčių, tačiau galutinis embargo ir naftos kainų lubų poveikis kol kas yra sunkiai nuspėjamas.

Nutiko sankcijos

Vasario 5-ąją įsigaliojo ES embargas Rusijos naftos produktams ir „kainų lubos“ jiems. Priimtos priemonės numato draudimą transportuoti Rusijos naftos produktus jūrų keliais, o taip pat tokių pervežimų draudimui, finansinių paslaugų tiekimui, jeigu tų naftos produktų kaina viršija nustatytą lygį.

Įvairiems naftos produktams yra nustatytos įvairios ribos: naftai su priedais (dyzelinis kuras ir benzinas) – 100 dolerių už barelį, pigesniems (tokiems, kaip mazutas) – 45 doleriai už barelį.

REKLAMA
REKLAMA

Sankcijos Rusijos naftos produktas, kurias įvedė ES ir G7 šalys, turėtų apriboti Rusijos pajamas iš jų pardavimų, tačiau tuo pačiu ir nesukelti staigaus deficito pasaulinėje rinkoje. Tačiau ekspertai nesiryžta prognozuoti, kas bus iš tiesų su šių produktų kainomis. Po sankcijų įvedimo rinka tapo tokia neskaidri, kad tampa gana sudėtinga atsekti, kokia iš tiesų kaina prekiaujama Rusijos naftos produkcija, rašoma „The Bell“.

REKLAMA

Rusijos likimas

Iki embargo Europa iš Rusijos importuodavo beveik 50 proc. viso dyzelinio kuro, nuo kurio priklauso transportavimo bendrovės, žemės ūkis ir įvairios gamybos linijos. Europos rinka sudarė apie 40 proc. viso Rusijos naftos produkcijos eksporto, panašiai, kaip ir pačios naftos eksportas.

Rusijoje visas naftos eksportas (kartu su naftos produktais) sudaro net pusę šalies eksporto.

Šiuo metu ekspertai sutaria dėl vieno – sankcijos suformuotos tokiu būdu, kad būtų išvengta krizės pasaulinėje rinkoje, o tai reiškia, kad Rusijai palikta galimybė nukreipti savo srautus. „Naujos taisyklės suformuluotos tokiu būdu, kad jos neišvengiamai suteiks galimybę toliau prekiauti, ir tai sumažins abiejų pusių nuostolius“, – pažymima „Bloomberg“.

REKLAMA
REKLAMA

Pavyzdžiui, nėra draudžiama perdirbti rusišką naftą Indijoje, o gautus „nerusiškus“ naftos produktus siųsti į Europą. Tiek Indija, tiek Kinija ar kitos šalys aktyviai naudojasi šiomis galimybėmis.

„Anksčiau ar vėliau sistema ir vėl pasieks lygsvarą – tačiau mokėti už tai teks visiems proceso dalyviams“, – „Bloomberg“ aiškino buvęs vienos iš didžiausių Europos naftos perdirbimo bendrovių „Saras SpA“ vadovas Dario Scaffardi.

„The Bell“ kalbinto rusų investicijų banko eksperto teigimu, naftos produktus bus sunkiau perkelti į alternatyvias rinkas, tačiau pats poreikis pasaulyje vargu ar kris. Priešingai, Kinijos atsivėrimas po ilgų metų kovos su kovido pandemija poreikis gali ir išaugti. Rusija šiuo atveju gali bandyti „apeiti“ sankcijas tiesiog tiekdama daugiau naftos kitoms šalims, kurios padidins naftos produktų gamybos apimtis, arba tiesiog pereiti į tas rinkas, iš kurių naftos produktai keliaus į Europą. Pavyzdžiui, taip jau buvo su naftos eksportu: 2022-aisiais Saudo Arabija dvigubai padidino jos importą iš Rusijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„The Wall Street Journal“ pažymima, kad kol kas Rusijos naftos produktams pasiekti naujas rinkas sekasi sunkiau negu pačią naftą – likus dviem savaitėms iki embargo pradžios vos 10 proc. tų apimčių, kurios tradiciškai buvo siunčiamos į Europą, įprastų maršrutų buvo nutraukta.

Nepaisant to, kad Kremlius turi savo „šešėlinį laivyną“ naftos sankcijų apėjimui, naftos produktų atveju gali kilti didesnių problemų.

„Tai gali būti požymiu, kad surasti naujų rinkų naftos produktams fiziškai sunkiau negu naftai, – aiškino „Wood Maackenzie“ analitikas Alanas Gelderis. – Rusišką dyzelį teks vežti gerokai toliau“.

Jau dabar ekspertai įžvelgia aiškų naudos gavėją – transportavimo paslaugas teikiančias bendroves ir prekeivius. Bendrovių „Tupras“ ir „Saras“ akcijų vertė šiais metais šoktelėjo, atitinkamai, 11 ir 28 proc.

REKLAMA

Ar Europos lauks kainų kilimas?

Jeigu rusiškas dyzelinis kuras, vienu ar kitu pavidalu, nepasieks Europos rinkos, tai nulems energijos šaltinių kainų augimą vartotojams. Ypatingoje rizikos zonoje – su transportavimu susiję verslai, rašoma NYT. Visą Rusijos tiektą ES šalims dyzelinį kurą gali būti sunku kompensuoti kitų šalių pajėgumais, todėl Europos naftos perdirbimo bendrovės pastarosiomis dienomis aktyviai didino savo turimus naftos rezervus.

„Facts Global Energy“ analitikai ramina, kad Europa vargu ar liks be atsargų – aplink yra gausu pasirinkimo, esminis klausimas čia yra galimybės ir jų pasirinkimas.

Naftos produktų kaina Europoje taip pat nemažai priklauso ir nuo oro sąlygų, bei Kinijos ekonominės situacijos – po kovido pandemijos atsigaunanti rinka gali kažkiek pakoreguoti naftos produktų pasiūlą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų