REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) gavus trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšas, Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ prezidentas sako, jog remiantis tarptautine vežimo geležinkeliais konvencija reikia labai rimtos priežasties nesuteikti leidimo norintiems per Lietuvą vežti krovinius.

„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) gavus trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšas, Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ prezidentas sako, jog remiantis tarptautine vežimo geležinkeliais konvencija reikia labai rimtos priežasties nesuteikti leidimo norintiems per Lietuvą vežti krovinius.

REKLAMA

„Nelabai yra techninių ir juridinių galimybių tą uždrausti ar neleisti. Jeigu vežėjas nėra kriminalinis nusikaltėlis ar sankcionuojama įmonė ir prašo atlikti paslaugą Lietuvos teritorijoje, tai „Lietuvos geležinkeliai“ praktiškai tranzitą gali reguliuoti tik kainomis, bet sakyti – ne, tam reikia labai solidžios priežasties“, – BNS sakė  Edmundas Daukantas.

LTG penktadienį pranešė, kad vežti trąšas per Lietuvą geležinkeliais prašo kompanijos „Belintertrans“, „Belkali-Migao“ ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji nori vežti jau nuo sausio 24 dienos.  

REKLAMA
REKLAMA

Anot E. Daukanto, „Belintertrans“ priklauso Baltarusijos valstybei ir yra viena didžiausių šalies ekspeditorių įmonių.

„Ji („Belintertrans“ – BNS) tikrai bus pajėgi tai daryti, o kadangi su valstybės palaikymu veikia, tai tikrai jai nebus didelių sunkumų vežti“, – BNS sakė E. Daukantas.  

REKLAMA

Jo teigimu, logistine veikla greičiausiai užsiimtų pagrindinė įmonė, o atsiskaitymams gali būti panaudotas ir filialas Europos Sąjungoje, pavyzdžiui, Lietuvoje. 

„Lukašenkos vyriausybė turi labai gerą įprotį nusavinti valiutą – visos netgi valstybei priklausančios įmonės stengiasi turėti filialus Europos Sąjungoje, kad nepumpuotų į Baltarusiją valiutinių pinigų. O tam, kad atsidarytų sąskaitą ES, reikia čia atsidaryti įmonę“, – teigė  E. Daukantas.  

„Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nepateikė.

REKLAMA
REKLAMA

„Mūsų įmonė su „Belaruskalij“ ir kalio trąšomis šiai dienai neturi jokių sąsajų“, – BNS sakė A. Gaidauskas. Jis nenorėjo komentuoti, kaip ši įmonė yra susijusi „Belintertrans“.

„Su „Belintertrans“ esame partneriai, bendradarbiaujame, o dėl priklausymo „Belintertrans“ nekomentuosiu“, – sakė „Belintertrans Baltic“ vadovas.

Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų. 

Minsko srities Salihorsko mieste veikiančią bendrovę „Belkali-Migao“ 2019 metų pabaigoje įkūrė „Belaruskalij“ kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Limited“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bendrovė savo tinklapyje nurodo, kad pirmaisiais metais ji planavo pagaminti 80 tūkst. tonų kalio nitrato ir 62 tūkst. tonų granuliuotų azoto-kalio trąšų, jas ketino pardavinėti Europos Sąjungoje, Turkijoje, Rusijoje, Kinijoje. Vėliau planuota skverbtis į Šiaurės Afrikos ir Lotynų Amerikos rinkas.

„Lietuvos geležinkelius“ konsultavęs advokatų kontoros „TGS Baltic“ Baltijos šalių valdybos pirmininkas Vilius Bernatonis anksčiau BNS teigė, jog pagal tarptautinę ir nacionalinę teisę „Lietuvos geležinkeliai“ negali be pagrindo atsisakyti vežti kitų ūkio subjektų krovinių – tokiu pagrindu galėtų būti įstatymas, kuriame turėtų būti numatytos tokio draudimo apimtys ir ribos. 

REKLAMA

Pasak teisininko, Lietuvos Vyriausybės pasirašytas Tarptautinio krovinių vežimo geležinkeliais susitarimas bei Europos Sąjungos ir Lietuvos konkurencijos teisė neleidžia dominuojančiam ūkio subjektui atsisakyti sudaryti sandorių – visa teisinė sistema skatina būtent užsiimti ūkine veikla, o apribojimai ir išimtys turi būti retos ir pagrįstos. 

V. Bernatonio teigimu, tarptautinis susitarimas nustato labai nedidelį – 5 ar 7 dienų terminą, per kiek laiko turi būti priimtas užsakymas.  

„Lietuvos geležinkelių“ grupė nuo vasario 1-osios nutrauks sutartį su į JAV sankcijų sąrašus įtraukta viena didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, apie tai LTG jau informavo Baltarusijos bendrovę.

REKLAMA

Dėl naujų prašymų LTG kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją, kad ji turėtų teisinį pagrindą atmesti bendrovių prašymus ir taip išvengtų rizikos sulaukti ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei. 

Sausio 12 dieną Vyriausybė patvirtino gruodį priimtą komisijos išvadą, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl turi būti nutraukta nuo vasario 1-osios.

Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų