• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Europos Sąjunga (ES) prabilo apie planus nuo 2011 metų visuose naujuose lengvuosiuose automobiliuose, parduodamuose Bendrijos teritorijoje, privaloma tvarka įdiegti dienos šviesų (angl. Daytime Running Lamps, arba DRL) sistemą.

REKLAMA
REKLAMA

Po pusantrų metų privalomos DRL sistemos atsirastų ir naujuose sunkvežimiuose bei autobusuose.

Įdomu tai, kad šį siūlymą palaiko Didžioji Britanija - šalis, anksčiau bene labiausiai priešinusis privalomam apšvietimo prietaisų naudojimui keliuose dienos metu.

REKLAMA

"Jungtinė Karalystė sėkmingai priešinosi privalomam šviesų naudojimui dieną dabartiniuose automobiliuose. Tačiau, vadovaujantis atitinkama direktyva, nuo 2012 metų vasaros visi nauji automobiliai privalės turėti tokią įrangą", - pareiškė šalies saugumo keliuose ministras Jimas Fitzpatrikas.

ES valdininkai pripažįsta, kad DRL sistemos naudojimas gali padidinti kuro sąnaudas, tačiau teigiama, jog šis padidėjimas bus stabdomas efektyvesnių - šviesos diodų (LED) žibintų - populiarėjimu.

REKLAMA
REKLAMA

Vienais iš skaičiavimų, LED žibintų naudojimas šviesiu paros degalų sąnaudas padidintų vos 0,5-1 proc.

Tiesa, Europos Parlamento nariai, sesijoje sausį pareiškę nuomonę apie automobilių pramonės reguliavimą, teigė nesą įsitikinę, ar visoje ES dienos metu turėtų būti privaloma važiuoti įjungus automobilių žibintus.

Tam priešinasi ir vairuotojai. Pavyzdžiui, 2006-aisiais Europos Komisijos Energijos ir transporto direktoratui paskelbus viešą apklausą dėl DRL sistemos naudojimo ES šalyse, 95 atsiliepusių vairuotojų (beje, 43 proc. jų - iš Didžiosios Brtanijos) prieštaravo šiai iniciatyvai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kovai su iniciatyva visą parą privalomai naudoti transporto priemonių artimųjų šviesų žibintus įsikūrusios net specialios organizacijos.

Pavyzdžiui, JAV veikia Vairuotojų prieš DRL asociacija (The Association of Drivers Against Daytime Running Lights - DADRL), turinti savo padalinius Jungtinėje Karalystėje, Bulgarijoje bei Lenkijoje.

Nors Europoje atlikta krūva studijų, įrodinėjančių DRL pranašumus ir naudą mažinant avarijų skaičių, šios idėjos priešininkai pateikia aibę kontrargumentų.

REKLAMA

Nors vieni svarbiausių tarp jų yra didesnės kuro, o tuo pačiu - ir pinigų sąnaudos, nurodoma ir žala aplinkosaugai (dėl minėtų kuro sąnaudų), ir žmonių sveikatai. Štai net kelios oftalmologų asociacijos ir pavieniai medikai yra pareiškę, kad nuolatinis automobilių šviesų naudojimas kenkia žmonių akims.

Galų gale, DRL sistemų diegimo arba privalomo šviesų naudojimo dieną priešininkai tikina,kad tai nepadeda kovoti ir su avaringumu keliuose - esą jos paprasčiausiai akina vairuotojus, ir pastariesiems kiti eismo dalyviai - motociklininkai ar pėstieji tampa sunkiau pastebimi.

REKLAMA

Pavyzdžiui, remiamasi statistika, kad Bulgarijoje nuo 2006-ųjų įvedus privalomą šviesų naudojimą visą parą lapkričio-vasario mėnesiais tų metų gruodį mirčių keliuose skaičius išsaugo iki 93, nors prieš metus, kai tokių taisyklių nebuvo, žuvo 14 žmonių mažiau. Avarijų esą padaugėjo ir Italijoje, Suomijoje, Švedijoje, Danijoje, Čekijoje, Slovėnijoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kol kas neaišku, kokia bus automobilių gamintojų, kurių veiklai ES planai privaloma tvarka montuoti DRL sistemas nuo 2011 metų turės tiesioginę įtaką, reakcija.

Vairuotojų nuomonę nuspėti nesunku - štai minėtoji DADRL asociacija netgi pateikia instrukcijas, kaip iš vienos ar kitos markės modelių pašalinti DRL sistemas ir neleisti lempoms šviesti vos įjungiamas variklis.

REKLAMA

Kas, kur, kada

Šiuo metu apie pusė visų ES šalių vairuotojų įstatymais jau yra priversti naudoti automobilių šviesas ir dienos metu. Iš Bendrijai nepriklausančių šalių tokia tvarka galioja Norvegijoje (nuo 1985 m., visuose keliuose visus metus), Islandijoje (nuo 1988 m., visuose keliuose visus metus), Kroatijoje (visuose keliuose visus metus).

REKLAMA

Taip pat - Kanadoje (nuo 1989 m., įmonių transportui, visuose keliuose visus metus), Argentinoje (nuo 2001 m., nacionalinės reikšmės keliuose visus metus), Paragvajuje (nuo 2002 m., visuose keliuose visus metus), Kolumbijoje (nuo 2004 m. nacionalinės ir departamentų reikšmės keliuose visus metus), Urugvajuje (nuo 2007 m., visuose keliuose visus metus), Čilėje (nuo 2007 m., miestuose, visus metus), Izraelyje (visuose keliuose, žiemą).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

ES šalys, kuriose automobilių šviesų naudojimas privalomas dienos metu

Valstybė. Kur. Kada. Nuo kada:

1. Suomija\ visuose keliuose \ visus metus\ 1972
2. Švedija\ visuose keliuose \ visus metus\ 1977
3. Danija\ visuose keliuose \ visus metus\ 1990
4. Vengrija\ visuose keliuose \ visus metus\ 1993
5. Slovėnija\ visuose keliuose \ visus metus\ 1998
6. Čekija\ visuose keliuose \ visus metus\ 2001
7. Italija\ greitkeliuose ir užmiestyje\ visus metus\ 2003
8. Austrija\ visuose keliuose \ visus metus\ 2005
9. Bulgarija\ visuose keliuose \ lapkričio-vasario mėnesiais\ 2006
10. Lietuva\ visuose keliuose \ visus metus\ 2007
11. Lenkija\ visuose keliuose \ spalio-vasario mėnesiais\ 2007
12. Slovakija\ visuose keliuose \ spalio 15 d.-kovo 15 d.\ ?
13. Portugalija\ nurodytuose greitkeliuose \ visus metus\ ?
14. Latvija\ visuose keliuose \ visus metus\ ?
15. Rumunija\ visuose keliuose \ visus metus\ ?

Kristijonas BAUKYS

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų