XX a. 10 dešimtmečio pradžioje netoli Oslo esančiame Aurskogo rajone buvo pradėta elektra varomų automobilių gamyba. Aišku, tai nebuvo lengva, tačiau, nepaisant ekonominių sunkumų, gamyklai į pagalbą atskubėjo Amerikos automobilių pramonės milžinė „Ford“. Ši kompanija nusipirko automobilių gamyklą „Think“ ir į ją investavo 150 milijonų dolerių.
Iš dalies šiam „Ford“ sprendimui įtakos turėjo Kalifornijoje priimtas įstatymas, kad iki 1998 m. 2 procentus didžiausių automobilių gamintojų parduodamų mašinų turi sudaryti elektra varomi automobiliai. Šis sprendimas vėliau buvo atšauktas ir didžiųjų automobilių gamintojų dėmesys elektromobiliams gerokai sumažėjo. Dėl to 2003 m. „Ford“ pasitraukė iš „Think“ automobilių verslo.
„Tekniikan Maailma“ nuotraukos
Tačiau „Think“ istorija tuo nesibaigė. 2006 m. automobiliai atkreipė grupės investuotojų dėmesį. Jie įsigijo šių automobilių gamyklą ir praeitų metų pavasarį atgaivino gamybą.
Automobilių „Think“ jau parduota daugiau negu tūkstantis. Elektromobilių laukia pirkėjai ne tik iš Norvegijos, bet ir Švedijos, Danijos, Vokietijos ir net JAV. Norvegijoje „Think“ kainuoja 85 000 litų. „Think“ savininkams, bent jau Osle, nereikia mokėti už jų statymą, kelius ar įvažiavimą į miesto centrą.
„Think City“ puikai tinka važinėti mieste. Automobilis rieda labai tyliai, yra manevringas, o elektrinis variklis užtikrina visai neblogas dinamines savybes. Tiesa, vairo stiprintuvo mechanizmas netobulas, oro kondicionavimo sistemos nėra visai, tačiau saugumo atžvilgiu, anot gamintojų, „Think“ tiesiog nepriekaištingas.
„Mąstyk globaliai“
„Think Global“ grupei vadovauja tikri šios srities profesionalai. Šių metų rugpjūtį prie grupės prisijungė pagrindinis kompanijos „Ford“ strategas Richard Canny. „Think Global“ grupei taip pat priklauso du švedų automobilių pramonės žinovai, Mikaelas Ekholmas, dirbęs „Volvo“ ir „Saab“, bei Arne'as Degermoose'as, užėmęs vadovaujančias pareigas kompanijose „Saab“ ir VW. Gamybos klausimais „Think“ konsultuoja „Toyota“ ir „Porsche“ konsultantai. „Think City“ automobilis nuo konvejerio nurieda kas 20 minučių. Gamykloje kol kas veikia viena pamaina, bet nuo šių metų automobilių gamybą tikimasi padvigubinti dirbant dviem pamainomis. Per 2009 m. planuojama pagaminti 7 800 „Think City“ elektromobilių.
Dauguma „Think“ gamybai naudojamų dalių perkama iš šalies – jas tiekia „Citroën“, „Peugeot“ ir daugiausia „Ford“. Anot gamyklos vadovo Ole'o Fretleino, taip sutaupoma laiko ir pinigų, nes masinės gamybos automobilių detalių nebereikia testuoti ir tobulinti. Svarbiausias „Think City“ komponentas – akumuliatorius. Ir dėl jo kompanijos laukia tikras iššūkis. Juk per ateinančius metus jų reikės net 7 800! Be to, pasak „Think“ techninio vadovo Egiol Mollestado, akumuliatorių techninio funkcionalumo ir ypač saugumo užtikrinimas yra labai ilgas procesas.
Anot Molestado, automobiliuose „Think“ naudojami natrio akumuliatoriai „Zebra“ yra puikūs, o kai kuriais parametrais netgi geresni už ličio jonų baterijas. Tokių akumuliatorių energijos tankis labai didelis, o gamyba pigi. Be to, šie akumuliatoriai saugūs.
Natrio akumuliatoriai gaminami jau seniai. Bėda ta, kad juos gamina tik vienas šveicarų fabrikas ir tik po kelis tūkstančių per metus. Štai todėl „Think“ sudarė sutartį ir su ličio jonų akumuliatorių gamintojais JAV kompanija „A123“. Deja, ličio jonų baterijos jautrios aplinkos sąlygoms. Pavyzdžiui, jos neveikia, jei yra šalta ar labai karšta.
Natrio akumuliatorių „Zebra“ veikimo temperatūros diapazonas gerokai platesnis, todėl šiais akumuliatoriais varomus automobilius galima saugiai eksploatuoti tiek Saudo Arabijoje, tiek ir už poliarinio rato.
Pasak Molestado, visiškai įkrautu automobiliu „Think“, varomu natrio akumuliatoriumi, galima nuvažiuoti iki 180 km. Iki galo įkrautos ličio jonų baterijos užteks nuvažiuoti tik 130 km, nes automobilyje „Think“ akumuliatorius daugiausia gali sverti 260 kg.
Labiausiai bijoma, kad gamybos proceso metu į ličio jonų baterijas patekę nešvarumai nesukeltų trumpo jungimo, nes tai gali tapti gaisro ar net sprogimo priežastimi. Saugumui užtikrinti ličio jonų akumuliatoriuose turi būti įdiegta labai sudėtinga vėdinimo ir gesinimo sistema. Akumuliatoriams „Zebra“ ji nereikalinga, nes sugedus akumuliatorių galima tiesiog išjungti.
Techniniai „Think City“ duomenys:
Variklis: priekyje skersai sumontuotas vandeniu aušinamas 3 fazių elektros variklis, galingumas (didžiausias/nuolatinis) 30/18 kW (41/24 AG) esant 10 000 aps./min., didžiausi apsisukimai 14 000 aps./min., didžiausias sukimo momentas 90 Nm esant 0–3 100 aps./min., darbinė įtampa 200–407 V.
Elektra: ličio jonų arba natrio akumuliatoriai; natrio akumuliatorių duomenys: darbinė temperatūra 270–350°C, šildomas elektra/aušinamas oru; nominali įtampa 370 V; talpa 28,3 kWh; svoris 240 kg; visiškai įkraunamas per 10 val. (14 A).
Transmisija: priekiniai varantieji ratai; nuolatinė redukcinė pavara.
Važiuoklė: priekyje ir gale nepriklausoma pakaba, stabdžių ABS, priekyje aušinami diskiniai stabdžiai, gale būgniniai stabdžiai; elektrohidraulinis vairo stiprintuvas.
Matmenys: ilgis 3 120 m, plotis 1 604 m, aukštis 1 548 m, atstumas tarp ašių 1 970 m; svoris 1 397 kg; padangos 165/65 R14.
Dinaminės savybės: didžiausias greitis 100 km/h, įsibėgėjimas 0–80 km/h 16,0 s; didžiausia rida vienu įkrovimu 170 km (IEC standartas), 180 km (FUDS standartas).
Kaina: 85 000 Lt.
Ilpo Mattila