Pradėti revoliucinio erdvėlaivio „Skylon“, kuris, kaip tikimasi, atvers civilinių kelionių į kosmosą erą, variklių bandymai. 81 metro ilgio kosminiais lėktuvais „Skylon“ bus galima pasiekti ne tik kosminę erdvę – naująja transporto priemone kelionė į bet kurį planetos tašką truks neilgiau kaip 4 valandas.
„Skylon“ kiltų ir leistųsi ant įprastinių pakilimo takų oro uostuose, o kursuotų 29 km aukštyje penkiskart už garsą didesniu greičiu. Šiuo metu atliekami fundamentalūs kosminių lėktuvų variklių „Sabre“ bandymai. Hibridiniai varikliai gali funkcionuoti ir kaip įprasti reaktyviniai varikliai, tačiau juos bus galima perjungti į raketinį režimą.
Bendrovės „Reaction Engines Limited“ (REL) inžinieriai iš Kulhemo (Oksfordo grafystė, Jungtinė Karalystė) planuoja bandymus užbaigti iki Famborou tarptautinės aviacijos šventės, kurioje varikliai turėtų būti pristatomi viešai. Inovatyvų variklį suprojektavusi ir sukonstravusi bendrovė REL tikisi, jog testų rezultatai bus puikūs ir jie sulauks papildomų 250 mln. svarų investicijų, reikalingų baigiamajai projekto stadijai. 85 proc. projekto vystymui būtinų lėšų atėję iš privačių šaltinių.
„Sabre” veikimo schema. BBC iliustr. (nuotr. leidėjų)
„Skrydį į bet kurią pasaulio šalį galima sutrumpinti iki 4 valandų, - BBC tvirtino REL vadybos direktorius Alanas Bondas (Alan Bond). – Be to, šiuo lėktuvu bus galima pakilti ir į kosmosą. Jos galės pakeisti daugelį dabar naudojamų raketų.“
Novatoriški varikliai „Sabre“ kosminį lėktuvą į Žemės atmosferos paribius kels išnaudodami reaktyvines jėgas – raketiniai varikliai bus įjungiami ir kosminis lėktuvas į orbitą bus išvedamas pakilus į reikiamą aukštį.
Pirmosios variklio veikimo stadijos metu ypatingi aušintuvai, energiją gaunantys iš reaktyvinių variklių generuojamos kaitros, raketiniams degalams būtiną deguonį surinks iš atmosferos ir vos per 1/100-ąją sekundės dalį jį atvėsins daugiau kaip 100ºC – iki -140ºC. Atšaldytas deguonis bus suslegiamas ir, sumaišytas su vandeniliu, deginamas tuomet, kai varikliai bus įjungiami raketiniu režimu.
„Skylon” konstrukcija. BBC iliustr. (nuotr. leidėjų)
Tai – jau antroji „Sabre“ veikimo stadija. Jos metu skystas vandenilio ir nedidelio kiekio pagaminto deguonies mišinys, įjungus raketinį režimą, iškels „Skylon“ į kosminę erdvę. Tokio pakilimo metu erdvėlaiviui nereikės atsikratyti nebereikalingų variklio sekcijų, kas vyksta į orbitą kylant įprastinėms raketoms.
„Bandymuose mes testuojame tikrą „Sabre“ variklį, - pabrėžė A. Bondas. – Tai reiškia, jog tai nėra imitaciniai testai, kuriuos užbaigus mums reikėtų pradėti konstruoti realų variklį. Ne – tikras variklis jau sukurtas ir jau testuojamas.“
Įdomu, jog inžinieriai išsyk mėgina spręsti ir variklių „Sabre“ akustinio triukšmo problemą. Mat variklio testai vykdomi aktyviai funkcionuojančiame mokslo parke, kuriame dirba daug žmonių. Bandymų metu išmetamosios dujos iš variklio patenka į duslintuvus, kur triukšmas slopinamas purškiant vandenį. Iki kelių šimtų laipsnių įkaitusios išmetamosios dujos vandenį akimirksniu paverčia garais, o iš šių susiformuoja įspūdingi garo debesys. Tiesa, pakliuvusieji po tokiais debesimis rizikuoja sušlapti, mat „Sabre“ garo debesys ore beveik išsyk prapliumpa lietumi.
„Viliamės, žmonės pradės tikėti, jog tai, ką kuriame, yra tikra ir prasminga – tai ne mokslinė fantastika“, - pridūrė REL direktorius.
Projekto techninis direktorius ir vienas iš REL kompanijos įkūrėjų Ričardas Varvilis (Richard Varvill) pabrėžė, jog „patekimas į kosmosą kol kas yra nepaprastai brangus reikalas, tačiau nėra jokių fizikos dėsnių, postuluojančių, jog ten galima pakliūti tik taip, kaip tai daroma dabar. Mums tereikia įrodyti, jog tai, ką mes darome – perspektyvu.“