Didelės nuotraukų talpyklos iš arčiau.
Iš savo darytų fotografijų paprastai išgyvena tik tikri fotografai profesionalai. Kaip ir dauguma savo srities profesionalų. Tačiau yra ir nemažai ambicingų mėgėjų, kurie, jei iš to ir negyvena, tačiau gali „prisidurti“. Taip pat yra nemažai žmonių, kuriems tiesiog reikia įvairių nuotraukų, o patiems jų „pasigaminti“ neišeina arba trūksta galimybių. Na, o samdytis profesionalo dėl kelių nuotraukų dažnai neverta. Tokie žmonės gali būti dizaineriai, maketuotojai ar tiesiog žmonės, kuriems reikia sukurti pristatymą ir pagyvinti jį vaizdais.
Manau, aišku, kur lenkiama. O lenkiama link dviejų stovyklų simbiozės – vieniems reikia, kiti gali duoti. Tuomet neprošal būtų pasidomėti konkrečiu reiškiniu – didelėmis nuotraukų kaupyklomis.
Abipusė nauda
Nuotraukų kaupyklų idėja ganėtinai sena. Viena iš pirmųjų buvo įkurta 1920 metais ir veikia iki šiol. Jau tuo metu buvo galima įsigyti norimo turinio nuotraukos kopiją. Na, o patobulėjus skaitmeninėms technologijoms, tokių kaupyklų atsirado ir elektroninėje erdvėje.
Interneto nuotraukų kaupyklos iš esmės panašios į daugelį fotografijos svetainių. Jos turi daug vartotojų, kurie dalijasi savo nuotraukomis ar jas pardavinėja. Šių svetainių tikslas yra ne nuotraukų demonstravimas, o nuotraukų pardavimas ar nemokamas pateikimas. Be to, ir lanko šias svetaines daugiausia tie žmonės, kurie nori panaudoti nuotraukas kituose darbuose – tarkim, apipavidalinti skrajutes ar paįvairinti demonstraciją. Yra ir tokių, kurie nori tiesiog įsigyti gražią nuotrauką ir ją įsirėminti. Tokių kaupyklų yra ir mokamų, ir nemokamų.
Skiriasi šios kaupyklos ir tuo, kad jose nėra galimybės komentuoti nuotraukas. Nuotraukos rūšiuojamos pagal hierarchinius kategorijų tipus ir tai daroma gana griežtai – kad vartotojas galėtų lengvai rasti reikiamą nuotrauką. Paprastai būna išplėtota ir detali paieška.
Fotografui tokios svetainės yra gera savireklama ir šioks toks uždarbis. Žinoma, reikia pateikti daug kokybiškų nuotraukų ir gerai pasirodyti, kad nuotraukos būtų perkamos. Tačiau yra žmonių, kurie taip pardavinėdami savo darbus uždirba visai padoriai.
Dizaineriui ar kitam asmeniui tokia kaupykla yra geriausia vieta ieškoti fotografijų iliustravimui. Net ir paprastai reklaminei skrajutei pagaminti kartais reikalingas tam tikras vaizdas, o jį pasidaryti „čia ir dabar“ ne visada išeina. Imti bet kokį vaizdelį iš interneto pavojinga – niekada nežinai, ar neprisidarysi bėdos dėl autorinių teisių. O nusipirkus ar įsigijus nemokamą fotografiją, galima būti ramiam dėl jos naudojimo.
Kaupyklų tipai: nuo nemokamų iki „supančiotų“ autorinėmis teisėmis
Kaupyklos gali būti skirstomos pagal nuotraukų pateikimą autorinių teisių atžvilgiu. Yra nemokamų kaupyklų – visomis prasmėmis. Į jas yra dedamos nuotraukos, kurios galutiniam vartotojui nekainuoja nieko — imk ir naudok savo reikmėms kiek tik patinka. Beje, yra ir šiokių tokių išlygų – tarkim, autorius pageidauja, kad jo vardas būtų paminėtas po nuotrauka ar panašiai.
Žinoma, be to privalumo, kad nuotraukos nieko nekainuoja, yra ir trūkumų. Vienas iš jų ganėtinai trivialus – ne visada pavyksta rasti tai, ko nori. O ir kokybei negali kelti pretenzijų, nemokamas daiktas yra nemokamas. Juokinga būna, kai, sugaišęs daug laiko paieškai nemokamuose nuotraukų lobynuose, vos ne iš pirmo karto randi tai, ko reikia, mokamoje kaupykloje. Tačiau vis dėlto tokia kaupykla tikrai gali praversti. Jeigu reikia paprastos dailaus modelio baltame fone nuotraukos – tokią greičiausiai pavyks rasti be problemų.
Kito tipo kaupyklos yra apmokestinamos, tačiau nuotraukų autorių teisės neapsaugotos. Tokių nuotraukų pirkėjas gali su jomis daryti ką nori: spausdinti neribotą kiekį kartų, naudotis atvaizdu neribotą laiko tarpą ir pan. Priklausomai nuo licencijos, apribojimų vis dėlto būna, tačiau jie yra pakankamai menki eiliniam vartotojui. Tarkim, kartais būna keliamas apribojimas nespausdinti daugiau kaip 0,5 mln. nuotraukų, o peržengus šį skaičių, viena nuotrauka kainuoja simboliškai, tarkim, vieną centą. Nuotraukos autorius atitinkamai taip pat gali parduoti nuotrauką tiek kartų, kiek jam patinka. Taigi jis turi galimybę iš vienos nuotraukos uždirbti ne vieną kartą. Palyginti su nemokamomis, šios kaupyklos turi daugiau privalumų. Tarkim, šiose kaupyklose nuotraukų pasirinkimas paprastai kur kas didesnis. Daug daugiau įvairių kategorijų. Paprasčiausias palyginimas: rasti nemokamą ir kokybišką erotinę fotografiją praktiškai jokių šansų, o mokamoje kaupykloje galima įsigyti visai neblogų pavyzdžių.
Trečias tipas – griežtai apribotos autorinių teisių įstatymais kaupyklos. Čia nuotraukos paprastai būna brangiausios, bet ir kokybiškiausios. Pirkėjas gali įsigyti nuotrauką su išskirtinėmis autorinėmis teisėmis, netgi su galimybe nusipirkti absoliučiai visas teises. Paprastai šiose kaupyklose ieškoma atvaizdų profesionaliam naudojimui reklamos srityje. Dažnai teisės į nuotrauką nusiperkamos ribotam laikotarpiui, tarkim, metams. Per šį laikotarpį atvaizdo autorius jau nebegali pakartotinai parduoti savo kūrinio. Atvaizdo kaina atitinkamai priklauso nuo to, kiek laiko pirkėjas norės juo naudotis, kaip gausiai pageidaus jį platinti ir kokiose pasaulio vietose tai darys. Į šio tipo kaupyklas paprastai dedami tikrai geriausi ir profesionaliausi darbai. Įvairūs licenciniai apribojimai lemia ir aukštą kainą. Autoriaus veiksmai taip pat labiausiai apriboti, tačiau už tai jis gauna didžiausią atlyginimą.
Verta žinoti
Jeigu norite padėti kitiems ir galbūt kartu užsidirbti litą kitą, galite pradėti domėtis, kur verta pateikti savo fotografijos kūrinius. Kaupyklų yra nemažai, tačiau dažniausiai jose galioja tos pačios taisyklės.
Svarbiausias dalykas yra sveika savikritika atrenkant nuotraukas. Jei norite ką nors parduoti, prieš tai pagalvokite, ar pats tai pirktumėte. Juo labiau kad visose mokamose kaupyklose nuotrauka net nebūna iš karto paviešinama – ją turi patvirtinti kaip tinkamą svetainės ekspertų komisija. Tad jei pradėsite kišti visas nuotraukas iš eilės, greičiausiai pasieksite tik tiek, kad jūsų abonentą užblokuos.
Apskritai, vien tam, kad taptumėte kaupyklos nariu, dažnai pradžioje būna reikalaujama atsiųsti keletą nuotraukų. Įvairiose svetainėse šis kiekis skiriasi. Pagal pirmąsias nuotraukas dažnai sprendžiama, ar leisti pardavinėti kitus savo darbus. Tad pasistenkite atrinkti tikrai neblogas savo fotografijas.
Techniškai nuotraukos taip pat turi būti kokybiškos. Spalvos, kontrastas ir triukšmų lygis turi būti maksimaliai sureguliuotas. Kadangi kaupyklos tikslas – ne nuotraukų demonstravimas, čia taikomi kitokie dydžio apribojimai nei įvairiose galerijose. Dažnai reikalaujama, kad nuotrauka būtų ne mažiau nei keturių megapikselių. Aišku, galima bandyti sukčiauti ir turimą mažesnės raiškos nuotrauką padidinti, tačiau dažnai toks bandymas neišeina į naudą – komisija geriausiu atveju tokią nuotrauką atmeta ir perspėja. Oficialiai dažniausiai leidžiama „didinti“ nuotraukas iki 5%.
Savaime aišku, kad kuo aktyviau reikšitės, tuo didesnė tikimybė, kad jus pastebės. Ypač jei kūriniai tikrai neblogi.
Nerekomenduojama užsiregistruoti kaip išskirtiniam (exclusive) autoriui tam tikroje svetainėje. Tai reikštų, kad nebegalėsite publikuoti savo kūrinių jokioje kitoje kaupykloje. Geriau jau pažymėti kaip išskirtines tik tam tikras nuotraukas. Tuomet gausite didesnį honorarą, jei kas nors jas nupirks. Tačiau kita vertus, jei tą pačią nuotrauką įdėsite į kelias kaupyklas, galbūt ji bus daugiau kartų nupirkta. Sudėtinga nuspręsti, kuris pasirinkimas kada geresnis. Vis dėlto iš pradžių verta bandyti siūlyti savo darbus keliose kaupyklose, o vėliau žiūrėti, kurioje labiausiai sekasi.
Kai tapsite kaupyklos nariu, nepamirškite į veiklą įtraukti ir kitų idėjinių kolegų. Ir pasistenkite, kad jie užsiregistruotų svetainėje jūsų kviečiami. Tada jiems pardavus kokį nors savo darbą, dalis pelno nubyrės ir jums.
Svarbus dalykas yra ir nuotraukos turinys. Visos nuotraukos turi būti neutralios įvairių gamintojų atžvilgiu. Jei norėsite parduoti gražią alaus butelio nuotrauką, joje jokiu būdu neturi būti matoma, kad gamintojas yra „Švyturys“ ar „Kalnapilis“. Dar sudėtingiau yra publikuoti žmonių atvaizdus. Nuotraukos nepriims, jei kartu nebus pateiktas ir modelio sutikimas viešinti jo atvaizdą. Paprastai užtenka užpildyto ir nuskanuoto specialios formos (model release) sutikimo su parašu. Formas paprastai galima atsispausdinti iš kaupyklos svetainės.
Bet kokiu atveju, atidžiai perskaitykite visas kaupyklos taisykles ir jų laikykitės.
Keletas adresų
Pabaigai keletas kaupyklų svetainių. Kurią rinktis (o galbūt ir kokią nors visiškai kitą) – spręskite patys.
http://www.freephotosbank.com/ – nemokamų fotografijų kaupykla. Asortimentas nėra labai didelis, tačiau kartais jo gali visiškai pakakti.
http://www.bigstockphoto.com/ – nebrangių nuotraukų kaupykla. Joje parduodamos nuotraukos be licencinių apribojimų. Pasirinkimas pakankamai gausus.
http://www.dreamstime.com/ – naudoja įvairias licencijas, darbų pasirinkimas gerokai didesnis. Greičiausiai pakaktų daugumai gyvenimo atvejų.
http://www.shutterstock.com/ – parduodmos nuotraukos taikant įvairias licencijas. Pasirinkimas didžiausias iš čia minėtų. Būti joje pastebėtam – didelis pasiekimas.
http://www.sxc.hu/ – nemokamų nuotraukų kaupykla. Per 250 000 darbų, kurių autoriai – daugiau nei 25 tūkst. fotografų. Daug kategorijų, paprasta paieška. Atsisiųstas nuotraukas galima naudoti saviems poreikiams, laikantis tam tikrų tinklalapyje išvardytų taisyklių.
„Naujoji komunikacija“, Nr. 20, 2007 m.