Į kosmines aukštumas šovusioms degalų kainoms sumažintas akcizas įtakos neturėtų, todėl jo karpyti valdžia nė neketina. Kol Konkurencijos taryba visą pusmetį aiškinsis, ar lietuvių nemulkina tarpusavyje susitarę kuro pardavėjai arba naftos perdirbėjai, Seime patyliukais rengiamas dar vienas benzino kainos šuolis.
Akcizų nelies
Po “Respublikos" publikacijos (“Kainos - ne Seimo reikalas" 2010 05 05) už mokesčių mokėtojų pinigus besivažinėjantys parlamentarai pagaliau suskato aiškintis, kodėl Lietuvos gyventojai už degalus moka gerokai brangiau nei šalių kaimynių, nors savo teritorijoje turi naftos perdirbimo įmonę.
Vakar Seimo “Tvarkos ir teisingumo" partijos frakcijos atstovai egzaminą apie degalų kainas ir taikomus mokesčius surengė finansų ministrei Ingridai Šimonytei.
Ministrė pareiškė, kad opozicinių partijų įkyriai siūlomas akcizo benzinui mažinimas jokios naudos neduotų, o dyzelinui šiuo metu ir taip taikomas mažiausias Europos Sąjungoje leidžiamas akcizas. Tačiau dyzelinas, kuriam akcizas pernai rugpjūtį buvo sumažintas, dabar kažkodėl kainuoja net daugiau nei iki akcizo sumažinimo.
“Nematau jokios galimybės taip palengvinti žmonių situaciją ir sumažinti kainas, bet matau galimybę žmonių situaciją apsunkinti, nes į biudžetą nebus surinkti mokesčiai, kurie antraip būtų surinkti, ir dėl to nukentės tie patys Lietuvos gyventojai", - savo pozicijas gynė ministrė.
Verslo suktybės
Pasak I.Šimonytės, degalų kainų skirtumus tarp Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos valstybių lemia ne mokesčiai, o bazinė kaina, kuri mūsų šalyje šiuo metu didesnė nei Prancūzijoje, Austrijoje, Didžiojoje Britanijoje, Švedijoje ir kt.
Lietuvoje 90 proc. degalų rinkos užima “Orlen Lietuva". Kurą ji tiekia ir daliai Latvijos, Estijos rinkų, kur vartotojai už jį moka gerokai mažiau nei lietuviai. Pavyzdžiui, Estijoje kaina skiriasi 15 centų Lietuvos nenaudai.
Kodėl to paties tiekėjo nustatyta kaina iki mokesčių Lietuvoje yra didesnė nei kitose šalyse, pasak ministrės, turės atsakyti Konkurencijos taryba. Ji šiuo metu atlieka du tyrimus: dėl bendrovės “Orlen Lietuva" kainodaros ir galimo kartelinio susitarimo tarp Lietuvos degalinių tinklų.
“Verslo bandymai uždirbti iš kiekvieno mokesčių padidinimo įrodyti ilgametės mokesčių keitimo praktikos, - kalbėjo I.Šimonytė. - Didinant akcizą kainos padidėdavo daug anksčiau, nei rinkoje atsirasdavo didesniu akcizu apmokestintas kuras. Arba sumažinus akcizą, kaip atsitiko praėjusių metų vasarą su dyzelinu, šio kaina sumažėjo mažiau, nei mažėjo akcizas. O šįmet sausį buvo išvis paradoksali situacija, kai dyzelinas pabrango neva dėl biopriedo lengvatos panaikinimo, bet, kiek man žinoma, į arktinį dyzeliną biopriedo nemaišoma". Monopolininkas plėšikauja
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius tikina, kad degalinėms kylančios naftos produktų kainos taip pat nenaudingos.
“Didžiausią įtaką kainai turi akcizai ir didmeninės degalų kainos, - “Respublikai" teigė L.Vosylius. - Lietuvoje degalų akcizo mokestis yra 21 proc. didesnis nei Europos Sąjungos minimumas, faktiškai benzinui mes turime 2013 metų akcizą".
Didmenininko pardavimo kaina, pasak asociacijos prezidento, sudaro 39 proc. benzino ir 46 proc. dyzelino galutinės pardavimo kainos.
“Vienintelis mūsų didmenininkas “Orlen Lietuva" parduodamas degalus užsideda vadinamąją premiją, kuri pridedama prie “Platts" indekso. Ši gamyklos “premija" parduodant kurą Lietuvai yra daugiau nei 14 kartų didesnė negu parduodant, pavyzdžiui, Latvijai - atitinkamai 44 ir 3 JAV doleriai už toną", - akivaizdų kainų diktatą atskleidė L.Vosylius.
Anot jo, jei valdžiai tokia įmonės kainodara akių nebado, matyt, didelė degalų kaina iki mokesčių jai taip pat tinka.
“Prisegusi prie didesnės kainos PVM, surenka daugiau mokesčio. Tuomet visai nenaudinga didinti konkurenciją, kad kainos kristų. O paprastas vartotojas keikia degalinės operatorių, bet vis tiek moka..." - su liūdna ironija konstatavo L.Vosylius.
Kaina dar kils
Asociacijos prezidento teigimu, ateinančiais metais baigiasi galimybė taikyti akcizų tarifų minimumus, ir jie bus peržiūrimi, aišku, pirmiausia dyzelino. Taigi, laukia naujas jo kainos kilimas.
Be to, degalų kainomis staiga susirūpinę politikai, anot L.Vosyliaus, rengia vartotojams naują “dovanėlę" - Seime įregistruota įstatymo pataisa, kuri jau nuo kitų metų įpareigotų į benziną maišyti ne 5 proc., kaip iki šiol, o visus 10 proc. biopriedų.
“Aišku, benzinas kainuos brangiau, nes gamykla turės parengti maišymui benzino bazę, investuoti lėšų. Juk Latvijai ir kitoms šalims toliau bus tiekiamas ir 5 proc. biopriemaišų turintis benzinas, - dėstė L.Vosylius. - Vartotojas daugiau mokės jau vien dėl to, kad kuro su biopriedais sąnaudos yra didesnės. O kaip tokie eksperimentai atsilieps mūsų seniems automobiliams, net kalbėti nesinori".