Naktį į sekmadienį sulauksime trumpiausios metuose nakties – švęsime pagoniškąsias Rasas arba krikščioniškąsias Jonines. Kuršėniškė renginių organizavimo metodikos ir kultūros istorijos mokytoja Vita Plėskienienė mistinį metą ragina paminėti ne masiniu „uliojimu“, o nuoširdžiu bendravimu su artimu ir gamta.
Be šašlykų ir alaus
Cituodama Simoną Daukantą, V. Plėskienienė sako, kad visos lietuviškos šventės yra viešės (nuo žodžio „paviešėti").
„Galima sakyti, kad Joninės ir šiandien lietuvių gyvenime yra kaip pasiviešėjimas: nesvarbu, kur – prie Rėkyvos ežero ar Ventos upės“, – sako Vita.
Pasak pedagogės, nuo 2003-iųjų „išlaisvintos“ Joninės tapo masiniu „uliojimu“.
Pedagogė ragina prisiminti tradicijas, tikėjimus, paveldėtus iš protėvių. Be šašlykų ir alaus. Kad skambėtų liaudies daina, kad degtų laužas, kad būtų nuoširdi žmogaus ir gamtos vienovė.
Pagarbą Joninėms V. Plėskienienė perėmė iš šeimos. Prieš penkerius metus anapilin išėjęs tėvelis buvo Jonas. V. Plėskienienei Joninės siejasi su šiluma, tradicijomis. Tėtis, gerbiamas bendruomenės žmogus, per Jonines uždegdavo laužą.
Vaišių stalas – vasariškas
Dažnai sakoma, kad Joninės – labiau Jonų, Janinų šventė, Rasos – apeigų, tradicijų šventė.
Pasak V. Plėskienienės, pagonybės laiku Rasos buvo švenčiamos 14 dienų, lietuviai garbino Dievą ne verkdami, o juo rūpindamiesi, švęsdami, linksmindamiesi.
„Lietuviai garbino ir vaišindami vieni kitus, kviesdami į svečius. Ir kitose šventėse svarbi bendravimo iš širdies tradicija. To kartais pasigendame, lieka tik: „Po kiek alus, ar bus keptos duonos ir šašlyko?“ Visai kas kita, jei sakytume: „Iškepiau duonos, noriu tave pavaišinti“. Tai būtų viešės: viešiu ir vaišinu“, – sako V. Plėskienienė.
Joninės ar Rasos švenčiamos svarbioje bendruomenės sueigų, susitikimų vietoje.
Vaišių stalas per Jonines, pasak V. Plėskienienės, būna vasariškas. Tinka medus, sūris, gira, midus.
Ši šventė – kartu ir padėka senolių vėlėms bei prašymas gero derliaus, pilno stalo, sveikų vaikų, darnos šeimoje.
“...it būt kaip koks tėvas perą išgūžęs (išperėjęs), paleidęs į pasaulį, ką tegalėjo atlikti tokiu laiku, kuriame nepagaištų pasauly....“ – žodžius apie šv. Jono dienos orą iš 1540 metų knygos cituoja V. Plėskienienė. Šie žodžiai – apie laiką, tinkamą pradėti naujai gyvybei.
Šviesa ir šiluma
Pasak P. Plėskienienės, nesvarbu, ar šventė krikščioniška, ar pagoniška, svarbus vainikas – rato simbolis. Mergaitės kupoliauja, buriasi, pina vainikus, juos bando užmesti ant šakos, plukdo.
Kiek turi būti augalų puokštėje, priklauso nuo regiono. V. Plėskienienei teko švęsti Jonines Ignalinoje. Būrėjos ateitį pranašavo ne pagal tai, kiek augalų surinkta, o pagal tai, kokie rinkėjai buvo prie širdies.
Dar vienas vainikas – ąžuolo lapų. Ąžuolas lietuviui – svarbiausias tvirtybės, ilgaamžiškumo simbolis. Ir per Jurgines ąžuolui aukojamas kiaušinis dėl sėkmės, gero derliaus.
Joninių laužų tradicija atėjusi iš Rasų, vainiko, vasaros pradžios, saulėgrįžos šventės.
„Sakoma, kad ugnis yra pradžia, suteikusi gyvastį. Šiluma padeda ir žmogui, ir augalui, per Jonines visa gamta žaliuoja. Šv. Jonas buvo svarbus Jėzaus Kristaus, kuris vadinamas Meile, Šviesa, – gyvenime. Ugnis skleidžia šviesą, šilumą", – sako pašnekovė.
V. Plėskienienės teigimu, šokinėjimo per laužą ištakos atėjusios iš gyvulių aukojimo, tikintis, kad metai bus geri. Šokinėjimas per ugnį simbolizuoja susitaikymą ir apsivalymą.
Surasti žiedą
Joninės švenčiamos iki saulės patekėjimo: sulaukiama trumpiausios nakties pabaigos. Rytas išaušta iškupoliavus, suradus žiedą. Šis laikas svarbus ir mistinis – tiek pagoniams, tiek krikščionims.
Joninių naktis – stebuklinga. Paparčio žiedas – mistinė siekiamybė. Žmogus jo neranda, tai – simbolis. Dažniausiai eidavo paparčio ieškoti mergina ir vaikinas, jų surastas paparčio žiedas – meilė.
Įvairūs tikėjimai priklauso nuo regiono. Viešėdama Simono Daukanto muziejuje, V. Plėskienienė sužinojo apie dar vieną paprotį, susietą su bibliniu epizodu, kuriame Jėzus Kristus plovė savo apaštalams kojas. S. Daukantas fiksavęs paprotį, kad ponas plaudavęs kojas savo tarnui, taip parodydamas, kad jie yra lygūs.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ