Liepos 19 d. būtent tokia žinia savo „Facebook“ paskyroje pasidalino Neringos savivaldybė. Šiuo pranešimu taip pat pasidalinta ir savivaldybės internetiniame puslapyje.
„Pastarosiomis dienomis krašto kelyje Smiltynė-Nida stebime padidėjusius dviratininkų srautus, tad primename, kad dviratininkų eismas šiame kelyje - DRAUDŽIAMAS.
Vykstant Kuršių nerijos pėsčiųjų ir dviračių tako rekonstrukcijai, atkarpa nuo Juodkrantės iki Pervalkos – UŽDARYTA.
Dviračiams svetingos pėsčiųjų-dviračių tako atkarpos: nuo Smiltynės iki Juodkrantės bei nuo Pervalkos iki Nidos“, – rašoma savivaldybės įraše.
Maža to, savivaldybė taip pat siūlo pamačius dviratininką skambinti greitosios pagalbos telefonu.
„Pastebėjus didesnę dviratininkų grupę krašto kelyje Smiltynė-Nida, apie tai galite informuoti bendruoju pagalbos telefonu 112“, – perspėja savivaldybė.
Pastatyti eismą draudžiantys ženklai
Kelių eismo taisyklės nurodo, jog jeigu dviračių takas nėra įrengtas (šiuo atveju juo naudotis negalima), o kelkraštis netinkamas važiavimui dviračiu, dviratininkai turi teisę judėti važiuojamąja kelio dalimi.
Vis dėlto, šiuo atveju šios taisyklės negalioja, mat Neringos savivaldybė jau anksčiau pastatė ženklus, draudžiančius važiuoti keliu dviračiu.
Šie ženklai privalo būti įrengiami pagal Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministro įsakymo numatomą tvarką – gali būti įrengiami tik tada, jei yra būtini saugiam eismui užtikrinti.
„Draudžiamieji ženklai naudojami eismui uždrausti ir apriboti arba tiems draudimams (apribojimams) panaikinti. Draudžiamieji ženklai gali būti naudojami tik tada, kai jie yra būtini saugiam eismui organizuoti arba aplinkai apsaugoti. Neturi būti naudojami ženklai, kurie nepagrįstai draustų ar apribotų eismą“, – rašoma ministro įsakyme.
Be to, ši kelio ruožas sutampa su tarptautinių dviračių trasų „EuroVelo“ atkarpomis, tad būtina suteikti alternatyvų privažiavimą, trasa negali būti nutraukiama.
Savivaldybės sprendimas piktina dviratininkus
Tiek savivaldybės „Facebook“ paskyroje, tiek dviratininkų grupėse, savivaldybė susilaukė nemažai kritikos dėl pasirinkto sprendimo visiškai uždrausti dviračių eismą. Štai vienas gyventojas rašė, jog visiškai drausti dviračių eismą – negirdėta praktika. Anot gyventojo, reikėtų ieškoti kompromisinio sprendimo, tenkinančio tiek automobilių vairuotojus, tiek dviratininkus.
„Kur dar LT draudžiamas dviračių eismas magistraliniais keliais ar gatvėmis, išskyrus autostradas, kai nėra dviračiams skirtos juostos/kelio? Dviratis lygiavertė transporto priemonė, aišku reikia laikytis KET. Nepatogumas automobiliams? Taip. Nesaugu dviratininkams? Taip. Truputis tolerancijos bei prisitaikymas prie vietos niuansų ir visi tilps ir spės“, – feisbuke skundėsi gyventojas.
Kita gyventoja kritikavo savivaldybės dviveidiškumą – anot jos, nors savivaldybė apmokestino įvažiavimą į Kuršių Neriją automobiliu (įvažiuojant lengvuoju automobiliu teks pakloti 30 eurų), tačiau tuo pačiu metu draudžia dviračių eismą.
„Kuršių Nerijoje imamas ekologijos mokestis ir leidẓ̌iama vaẓ̌iuoti automobiliams. O dvirač̣iams vaẓ̌iuoti uẓ̌draudẓ̌iama...
Matyt, dviratis patapo labai neekologiṣ̌ka transporto priemonė, kad pralaimėjo prieṣ̌ automobilius...
Net priminimą paraṣ̌ė, kur kreiptis pamačius kelyje dviratininką!“, – rašė gyventoja.
Į įvykį sureagavo ir dviratininkų bendruomenė. Štai Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Paulius Bakutis feisbuke rašė, jog savivaldybės neįmanoma įtikinti jokiais racionaliais argumentais – net ir bandant suderinti autobusų, kurie galėtų pervežti dviračius, reisus.
„Linkėjimai savivaldybei, kurios jokie argumentai neįtikina (pavyzdžiui, kad privaloma EuroVelo atkarpoje suteikti alternatyvų pravažiavimą), tik automobilizacijos skatinimas.
Buvo prašyta paleisti autobusą - gauti tiekėjų pasiūlymai, paskaičiuota gan normali kaina reisams. Į tai net pajungta Susisiekimo ministerija, kad įtikintų - savivaldybė palinkčioja ir toliau savo daro!“, – rašė P. Bakutis.
Eismą draudžiantį ženklą laiko neteisėtu
Naujienų portalas tv3.lt susisiekė su Lietuvos dviratininkų bendrijos tarybos nariais – jų nuomone, Neringos savivaldybės numatoma eismo tvarka pažeidžia įstatymus. Bendrijos tarybos narys Eduardas Kriščiūnas sako, jog šis ženklas – perteklinis.
„Žinoma, kad nesuderinama (su kelių eismo taisyklėmis, tv3.lt pastaba). Draudžiančių eismą ženklų statymas yra teisėtas tik tada, kai tai tikrai padeda išvengti kažkokių pavojų – ženklas yra absoliučiai būtinas. Šiuo atveju, nėra jokios alternatyvos, eismo įvykių statistikos duomenų mes neturime, kad dviratininkai būtų nukentėję, važiuodami keliu kartu su automobiliais“, – komentavo E. Kriščiūnas.
E. Kriščiūną stebina savivaldybės sprendimas, mat pajūryje turistai dažnai važinėja dviračiais, o ne savais automobiliais.
„Šis žmogus (meras, tv3.lt pastaba) sąmoningai žudo turizmą ir nieko nedaro, kad situacija gerėtų“, – teigė pašnekovas.
Dviratininką piktina ir tai, jog ekologijos mokestis taikomas tik automobiliams, varomiems vidaus degimo varikliu. Elektromobiliai į Kuršių Neriją gali įvažiuoti nemokamai, o štai dviratininkams važiuoti draudžiama.
„Elektromobiliu galima važinėti kiek nori – ar tai logiška? Triukšmą ar pavojų jie vis tiek kelia“, – piktinosi dviratininkas.
Klaipėdoje gyvenantis Lietuvos dviratininkų bendrijos tarybos narys Saulius Ružinskas teigia, jog visiškai sustabdyti eismą – neracionalus sprendimas, mat tik poilsiauti dviračiais atvykę piliečiai neturi jokių kitų galimybių, kaip pažeidinėti įstatymus.
„Problema yra ta, kad remontuojant dviračių taką uždraudė eismą, tikintis kad dviratininkai nevažiuos į Kuršių Neriją. Tai absurdas, nes žmonės būna ir kelis metus į priekį keliones susiplanavę, atvažiuoja iš tolimo krašto ir jiems reikia pravažiuoti. Pernai irgi buvo panaši situacija, atkarpoje nuo Klaipėdos iki Juodkrantės. Ir visi matė, kad srauto nesustabdysi“, – kalbėjo S. Ružinskas.
„Jau keli mėnesiai, kaip dviratininkai važiuoja pažeidinėdami įstatymus – kito varianto nėra, nesuderinamos alternatyvos“, – pridūrė dviratininkas.
Dviratininko nuomone, šiuo atveju savivaldybė turi ne drausti teismą, o ieškoti alternatyvų – pavyzdžiui sudaryti dviratininkams kitą maršrutą, ar leisti pasinaudoti autobusų, pervežančių dviračius priekabose, paslaugomis.
„Jeigu remontuojamas takas ir nėra alternatyvos, turi būti sudaroma alternatyva. Tai tarptautinė „EuroVelo“ trasa, yra tarptautiniai įsipareigojimai – ši trasa negali būti nutraukta. Turi būti sudaromas arba alternatyvus maršrutas – arba turi kursuoti autobusai su priekaba dviračiams pervežti. Taip daroma civilizuotose šalyse. Jeigu yra uždaromas dviračių takas ir nėra kitos alternatyvos, tada yra organizuojamas transportas. Tai projekto sudedamoji dalis. Savivaldybė lėšų neįtraukė, matyt jiems dviratininkų poreikiai neįdomūs“, – savivaldybės sprendimą kritikavo dviratininkas.
Savivaldybė savo apsisprendimą gina
Naujienų portalas tv3.lt pasiteiravo Neringos miesto savivaldybės, kaip gi dviratininkams reikėtų keliauti maršrutu Smiltynė-Nida.
Anot Neringos savivaldybės administracijos vyriausiosios specialistės Sandros Vaišvilaitės, sprendimas uždrausti eismą buvo priimtas dėl labai prastos krašto kelios būklės.
Tiesa, panašu jog šis sprendimas buvo priimtas remiantis subjektyviu vertinimu – nors ir pasiteiravome, ar kelio atkarpoje buvo užfiksuotas didesnis avaringumas, dviratininkų sužalojimai ar kiti saugumo spragas rodantys rodikliai, atsakyme savivaldybės atstovė pavyzdžių nepateikė.
„Sprendimas drausti dviračių eismą priimtas įvertinus tikrai blogą krašto kelio būklę (susidėvėjusi ir nelygi, su defektais asfalto danga, nėra kelkraščių, daug pavojingų kelio vingių) bei tai, kad šiais metais yra remontuojama 10 kilometrų šio kelio atkarpa nuo Alksnynės iki Juodkrantės. Keliu taip pat naudojasi ir dviračių rekonstrukciją bei kelio remonto darbus atliekanti sunkiasvorė technika“, – komentavo Neringos savivaldybės atstovė.
Anot savivaldybės atstovės, kelio atkarpoje teko ne kartą pastebėti netvarkingai važiuojančius dviratininkus. Tai irgi paskatino savivaldybę uždrausti dviračių eismą. Suprask, jei kai kurie dviratininkai nesilaiko saugumo taisyklių, negali važiuoti nei vienas.
„Suprantamas dviratininkų bendruomenės susirūpinimas, bet nepaisant draudimo važiuoti krašto keliu Smiltynė-Nida, matome daug dviratininkų, tarp kurių ir šeimos, nesilaikančios pačių elementariausių taisyklių – vaikai važiuoja dviračiais, sėdi dviračių kėdutėse be šalmų. Dviratininkai kelyje blogai matomi – nėra žibintų, nedėvimos ryškiaspalvės liemenės ir pan. Dažnai pasitaiko atvejų, kuomet važiuojama chaotiškai, didesnėms kompanijoms išsidėsčius abejose kelio pusėse (tiek priešpriešinėje)
Stebint tokią situaciją ir buvo priimtas sprendimas dviračių eismą krašto kelyje Smiltynė-Nida drausti.“, – rašoma pateiktame komentare.
Savivaldybės atstovė taip pat teigė, jog šiuo metu nėra galimybės sudaryti alternatyvų maršrutą kelio atkarpai įveikti.
„Rekonstruojamas dviračių takas eina per UNESCO saugomą Kuršių neriją, kurioje yra griežti aplinkosauginiai ribojimai, tad galimybių alternatyviam maršrutui tiesiog nėra. Tik galime pasidžiaugti tikrai sklandžiai ir operatyviai vykdomais darbais, nepaisant visų aplinkosauginių iššūkių, kuriuos tenka įveikti rangovams, pavyzdžiui, darbai privalo būti derinami prie jūrinio erelio gyvenimo ritmo“, – komentavo S. Vaišvilaitė.
Anot savivaldybės, darbai vykdoma operatyviai, dviračių eismas netrukus vėl bus leidžiamas.
„Jau rugsėjį bus skelbiamas rekonstruoto dviračių tako atidarymas – bus sudarytos puikios sąlygos dviratininkams. Laukti liko tikrai nedaug“, – pridūrė Neringos savivaldybės atstovė.
O ar galima dviračius pervežti autobusu? Neringos savivaldybės atstovė tvirtina, jog tokia galimybė yra – naudojantis tarpmiestinių autobusų paslaugomis, galima užsisakyti dviračio pervežimo paslaugą. Vienintelė bėda – šią paslaugą reikia rezervuoti iš anksto, be to, autobusų laikliklai talpina vos keletą dviračių. Tiesa, savivaldybė siūlo pasinaudoti ir vietinių gyventojų siūlomomis pervežimo paslaugomis.
"Dviračių pervežimo paslaugą teikia tarpmiestinio susisiekimo paslaugas tiekiantys vežėjai „Kautra“ bei „Toks“ (ant autobusų sumontuotuose dviračių laikikliuose).
Taip pat dviračius gali pervežti vietos pervežėjai, tokią paslaugą užsisakius iš anksto“, – nurodė Neringos savivaldybės atstovė
Kaip minėjome anksčiau, nemažai gyventojų piktinasi ir tuo, jog taršių automobilių eismas neribojamas (tik apmokestinamas), o dviračiams važiuoti draudžiama. Neringos savivaldybės atstovė aiškina, jog automobilių eismo apriboti neįmanoma, nes tai vienintelis automobiliams skirtas kelias Neringoje.
„Krašto kelias Smiltynė-Nida yra vienintelis automobiliams skirtas kelias Neringoje, kuris yra būtinas užtikrinant tinkamą kurorto funkcionavimą: keliu naudojasi Neringos tarnybos, gyventojai, vykstantys į darbus ar būtinųjų paslaugų. Taip pat dviračių tako rekonstrukciją ir kelio remontą atliekančio rangovo sunkiasvorės transporto priemonės. Sprendimas drausti dviračių eismą priimtas tik siekiant užtikrinti saugumą ir išvengti nelaimių“, – paaiškino Neringos savivaldybės atstovė.
Policija – gauti 5 pranešimai
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio vyriausioji specialistė Asta Kažukauskienė tikina, jog Neringos policija gauna pavienių pranešimų dėl draudžiama važiuoti atkarpa keliaujančių dviratininkų. Per pastaruosius tris mėnesius, policija surašė 11 protokolų.
„Neringos PK pareigūnų duomenimis, nuo 2024-05-01 iki 2024-07-29 gauti 5 pranešimai dėl galimai keliu Smiltynė–Nida važiuojančių dviratininkų, už tokio pobūdžio pažeidimą minimu laikotarpiu surašyta 11 protokolų (pagal ANK 428 str.)“, – rašoma naujienų portalui tv3.lt pateiktame komentare.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!