• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Socialdemokratai A. Butkevičius, B. Bradauskas , J. Olekas, A. Sysas, ir B. Vėsaitė įregistravo įstatyto projektą  dėl gyventojų pajamų  mokesčio pakeitimo.  Siūlo asmenims, kurių metinės pajamos iki 48 tūkst. litų palikti esamą 15 proc. tarifą, o pajamų dalį, viršijančią 48  tūkst. litų, bet neviršijančią  120 tūkst. litų apmokestinti  33 proc. tarifu, o pajamų dalį, viršijančią 120 tūkst. litų – 40 proc. tarifu.  Įstatymo rengėjai teigia, kad jie siekia įvesti progresinį pajamų apmokestinimą.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau, nustatant aukštesnį tarifą gaunantiems didesnes pajamas asmenims, didėja bendrasis tarifas, kuris šiuo metu yra 15 procentų. Todėl galima teigti, kad siūloma padidinti pajamų mokesčio tarifą.

REKLAMA

Progresiniais mokesčiais perskirstoma mokesčio naštą. Sumažinama mažas pajamas gaunantiems ir padidinama daug pajamų gaunantiems asmenims, nekeičiant nustatyto tarifo.

Progresiniai mokesčiai – ne naujiena. Juos 1990 metais įvedė konservatoriai.  Būdami valdžioje socialdemokratai,  1994 metų viduryje  juos panaikino. Paliko galioti didžiausią 33 procentų tarifą  darbo pajamas gaunantiems žmonėms. Po 12 metų – nuo 2006 metų vidurio tarifą sumažino iki 27, nuo 2008 metų – iki 24, o konservatoriai nuo 2009 metų – iki 15 procentų.  Pažymėtina, kad įmonių savininkams geranoriškumas pradėtas reikšti gerokai anksčiau. Jiems pajamų – pelno  mokesčio tarifas  sumažintas 1991 metų viduryje nuo 35 iki 29,  nuo 2001 metų vidurio – iki 24, o nuo 2003 metų – iki 15 procentų.

REKLAMA
REKLAMA

Įstatymo projektu nesiūloma sumažinti mokesčio tarifo mažas pajamas gaunantiems žmonėms, net ir tiems,  kurie gauna minimalią algą (800 Lt). Numatyta per staigi ir ne tolygiai kylanti tarifų progresija. Padaryta išimtis įmonių savininkams. Jų pajamų (pelno) mokesčio tarifas nediferencijuojamas. Taikomas vienodas tarifas smulkiems verslininkams, kurių pajamos pusė milijono, o pelnas – dešimtys tūkstančių litų ir  stambių įmonių savininkams, kurių pajamos milijardai litų, o pelnas – šimtai milijonų litų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Taigi siūloma  padidinti  tarifą darbo pajamas gaunantiems dirbantiesiems, neatsižvelgiant į tai, kad jie labai skriaudžiami pirmajame pridėtinės vertės dalybų etape. 2010 metais  įmonių savininkai privačiame versle dirbančių asmenų algoms skyrė tik 31,5 ir  jų socialiniam draudimui (įmoka „Sodrai“) dar 7,7 procento  pridėtinės vertės, o sau pasilikdami likusią dalį. Be to, iš gauto darbo užmokesčio darbuotojai turi dar mokėti pajamų, kurį siūloma didinti, PVM  ir kitus mokesčius.

REKLAMA

Taip pat siūloma apmokestinti visas pajamas (ne tik darbo užmokestį), kurias gauna samdomieji darbuotojai. O tai labai apsunkina pajamų mokesčio apskaičiavimą ir pagimdo bereikalingas mokėtojų kančias, o mokesčių inspekcijai – papildomą darbą.  Nepasimokyta iš konservatorių klaidų. Jie  naktinės mokesčių reformos metu  patvirtino naujas neapmokestinamo pajamų dydžio apskaičiavimo taisykles. Štai šio žingsnio rezultatas. Beveik 900 tūkst. gyventojų turi perskaičiuoti pajamų mokestį už 2010 metus. Iš jų 600 tūkst. turi prašyti mokesčio inspekcijos grąžinti 130 mln. Lt permokėto mokesčio, o iš 300 tūkst. gyventojų mokesčių inspekcija turi išieškoti 25 mln. Lt pajamų mokesčio. Gyventojų ne darbo pajamas, išskyrus paveldėjimo, galima apmokestinti  15 proc. tarifų, netaikant progresyvių tarifų.

REKLAMA

Manau, reikėtų panaikinti neapmokestinamą pajamų dalį (NPD), nes jo taikymas  apsunkina mokesčio apskaičiavimą, jo administravimą ir sudaro daug nepatogumų mokėtojams. Taip pat reikėtų neapmokestinti gyventojų pajamų, kurios neviršija minimalios algos (800 Lt). Minimali alga – tai žmogaus gyvybei užtikrinti būtina pinigų suma. Ir yra amoralu dalį jos atimti per pajamų mokestį.  Turėtų būti 6–8 tarifai. Mažiausias 0, o didžiausias – 40 procentų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vidutinis bruto darbo užmokestis 2010 metais buvo 2000 Lt per mėnesį. Tarifų progresiją reikėtų nustatyti tokia, kuri leistų sumažinti pajamų mokestį asmenims, gaunantiems pajamų  iki 2500–3000 Lt ir padidinti – gaunantiems daugiau kaip 3000 litų per mėnesį.

Tris metus nereikėtų apmokestinti  smulkų šeimos verslą pradėjusių asmenų ir mažų  įmonių pelno. Pelno mokesčio tarifą diferencijuoti atsižvelgiant  į gautą pelno dydį. Turėtų būti  6–8 tarifai, nuo 0 iki 40  procentų, o jų vidurkis ne mažesnis už ES valstybių vidutinį tarifą.

Petras NAVIKAS, finansų ir mokesčių ekspertas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų