REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Aplinkos ministerija pavasarį ketina imtis dviejų su automobiliais susijusių projektų. Pirmiausia, ministro Simono Gentvilo ir komandos žvilgsnis krypsta į kuro akcizus ir taikomas lengvatas, kurių turėtų nebelikti. Antra, ketinama suteikti daugiau galių aplinkosaugininkams, kad šie galėtų tiesiog gatvėje stabdyti įtarimą keliančius taršius automobilius ir pasiųsti juos pakartotinai atlikti techninę apžiūrą.

Aplinkos ministerija pavasarį ketina imtis dviejų su automobiliais susijusių projektų. Pirmiausia, ministro Simono Gentvilo ir komandos žvilgsnis krypsta į kuro akcizus ir taikomas lengvatas, kurių turėtų nebelikti. Antra, ketinama suteikti daugiau galių aplinkosaugininkams, kad šie galėtų tiesiog gatvėje stabdyti įtarimą keliančius taršius automobilius ir pasiųsti juos pakartotinai atlikti techninę apžiūrą.

REKLAMA

Šiuos planus praėjusią savaitę S. Gentvilas pristatė Seimo Aplinkos apsaugos komiteto nariams.

Lengvatos kurui turėtų dingti

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas nusitaikė į kurui taikomas lengvatas. Jis siūlys pritarti idėjai, kad per artimiausius dvejus metus būtų sumažinamos ar apskritai panaikinamos iškastiniam kurui taikomos akcizų lengvatos.

Jis taip pat siūlo nuosekliai didinti gazoliams, akmens anglims, koksui ir lignitui taikomus akcizų tarifus.

S. Gentvilas nori nustatyti akcizus šildymui skirtoms durpėms ir nuosekliai juos didinti, atsižvelgiant į tai, kad, sumažinus iškastiniam kurui taikomų akcizų lengvatas arba jas panaikinus, šildymui skirtų durpių paklausa gali išaugti. Pasak ministerijos, tai taptų viena pigiausių šildymo alternatyvų ir naujas akcizas būtų nustatytas siekiant neskatinti vartotojų rinktis šio taršaus kuro, kuris šiuo metu nėra akcizų objektas.

REKLAMA
REKLAMA

Nuo 2025 m., kai bus sumažinta iškastiniam kurui taikomų akcizų lengvatos ar jos panaikintos, Aplinkos ministerija siūlys į kai kuriems energiniams produktams taikomus akcizų tarifus įtraukti CO2 dedamąją, kuri būtų proporcinga kuro rūšies CO2 išmetimui, atsižvelgiant į kaloringumą.

REKLAMA

Ministerija taip pat siūlys panaikinti nebeaktualias akcizų lengvatas, taikomas I kartos biodegalams ir nustatyti, kad akcizai netaikomi etilo alkoholiui, skirtam moksliniams tyrimams arba naudojamam medicinos priemonių gamybos procesuose, jeigu galutiniame produkte nėra alkoholio.

„Projektas iš esmės siejasi su žaliuoju kursu ir taršos mažinimu. Su projektu atsiranda CO2 dedamoji, kuri skatina rinktis mažiau taršų kurą. Ar tai būtų šildyme, ar pramonėje, ar transporte“, – pažymėjo S. Gentvilas.

Tikrins taršias mašinas

Aplinkos ministerija šį pavasarį sieks įteisinti ir didesnes bausmes aplinkos teršėjams. S. Gentvilas teiks Seimui tą numatančias baudžiamojo kodekso pataisas.

REKLAMA
REKLAMA

Ministerija taip pat sieks suteikti teisę Aplinkos apsaugos departamento pareigūnams vieniems, be policijos pareigūnų, stabdyti transporto priemones taršos matavimui bei suteikti teisę patiems atlikti operatyvius taršos matavimus.

S. Gentvilas pažymėjo, kad panašią tvarką numatantis projektas jau buvo svarstomas Seimo salėje, tačiau tą kartą pritrūko kelių balsų, kad jis būtų priimtas.

„Įgaliojamas Aplinkos apsaugos departamentas kontroliuoti eisme teršiančius automobilius, paprašyti atlikti pakartotinę techninę apžiūrą tiems automobiliams, kuriems nustatomas viršnormatyvinis neleistinas taršumas“, – aiškino ministras.

Apie būsimus pokyčius S. Gentvilas praėjusių metų pabaigoje kalbėjo naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Gatvėse maždaug kas trisdešimtas automobilis yra nevisiškai tvarkingas, galbūt netyčia sugedęs tarp dviejų metų tarp techninės [apžiūros], galbūt sąmoningai kažkoks padarytas pažeidimas.

Atsiras tvarka, kad gatvėje sustabdžius, realiomis sąlygomis patikrinus, jeigu neatitinka techninės apžiūros standartų, nukreipiamas automobilis pakartotinei techninei apžiūrai“, –kalbėjo S. Gentvilas.

„Kad apgintume tuos, kurie važiuoja su tvarkingais automobiliais ir išvalytume gatves nuo to kas trisdešimto automobilio, kuris sukelia pusę taršos gatvėse“, – pridūrė jis.

Nusprendė, kur ir kada ribos taršių automobilių eismą

Seimas šioje sesijoje jau priėmė sprendimą, kuriame numatyta, kad nustatytose miestų zonuose būtų ribojamas arba draudžiamas taršių automobilių eismas.

REKLAMA

Seimas pritarė tai numatantiems Alternatyviųjų degalų įstatymo pakeitimams. Už balsavo Seimo 121 narys, susilaikė du parlamentarai.

Įstatymo projekte nurodyta, kad savivaldybės nustato ir įgyvendina savivaldybės teritorijoje esančiuose miestuose mažos taršos zonas, lengvatines elektromobilių dalyvavimo eisme (maršrutinio transporto eismo juostas), įvažiavimo į mokamas zonas ir jų statymo miesto teritorijoje sąlygas.

Numatyta, kad Susisiekimo ministerija tvirtina rekomendacijas savivaldybėms, kaip tos mažos taršos zonos turėtų atrodyti. Naujienų portalas tv3.lt rašė, kad tą ministerija turėjo atlikti jau pernai.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (nuotr. Tv3.lt/Ruslano Kondratjevo)

Projekte taip pat numatyta, kada miestuose atsiras mažos taršos zonos. Nurodoma, kad Savivaldybių tarybos ne vėliau kaip iki 2024 m. sausio 1 d. nustato ir ne vėliau kaip iki 2025 m. sausio 1 d. įgyvendina šio įstatymo 23 straipsnio 15 dalyje nustatyta tvarka mažos taršos zonas miestuose.

REKLAMA

Pagal ankstesnį įstatymo projektą, mažos taršos zonas turėjo nusistatyti visos šalies savivaldybės iki šių metų pradžios. Tą iki šiol padarė Panevėžys ir... Subačius. Vienoje miestelio gatvėje yra numatyta mažos taršos zona.

Naujame įstatymo variante numatyta, kad ne visiems šalies miestams reikės tokias zonas įsivesti. Įstatyme nurodyta, kad mažos taršos zonas nustatyti turės atsirasti miestuose, turinčiuose daugiau nei 50 tūkst. gyventojų, turinčiuose kurorto statusą arba kurortinės zonos statusą.

Tai reiškia, kad mažos taršos zonos turės atsirasti Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje, Birštone, Druskininkuose, Neringoje, Palangoje, Anykščiuose, Trakuose, Zarasuose, Ignalinos miesto Strigailiškio ir Palūšės kaimų dalių teritorijose bei Kulautuvos, Kačerginės miestelių ir dalies Zapyškio miestelio teritorijose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anksčiaus vykusiame Aplinkos apsaugos komiteto posėdyje Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė teigė, kad verta pasvarstyti, kad mažos taršos zonos būtų nustatytos miestuose, turinčiuose bent 25 tūkst. gyventojų.

Kitos savivaldybės neprivalės, bet galės nusistatyti mažos taršos zonas. Tą pažymėjo ir komiteto posėdyje kalbėjusi susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė. Pasak jos, 50 tūkst. gyventojų riba neuždaro galimybės kitiems miestams nusistatyti mažos taršos zonos.

Naujienų portalas tv3.lt jau rašė, kad mažos taršos zonos turėjo atsirasti nuo šių metų pradžios, visgi nei miestai spėjo nustatyti tokias zonas, nei ministerija pateikė rekomendacijas savivaldybėms. Tačiau jau aišku, kur tokios zonos turėtų atsirasti Vilniuje, Kaune ir Panevėžyje.

REKLAMA

Automobilių tarša

Iki 2045 m. neliks benzininių ir dyzelinių automobilių

Visgi ateityje numatytos dar griežtesnės priemonės nei mažos taršos zonos. Aplinkos ministerija sieks, kad per artimiausius dešimt metų, tai yra iki 2030 m., elektromobiliai ir mažataršės transporto priemonės sudarytų pusę visų transporto priemonių šalies automobilių parke.

Taip pat tikimasi, kad iki 50 proc. bus sumažintas įprastais degalais – benzinu ir dyzelinu – varomų automobilių skaičius miestuose.

Per dvidešimt metų iš kelių turės išnykti benzininiais ir dyzeliniai automobiliai.

Plane numatoma, kad nuo 2030 m. sausio 1 d. N1 klasės transporto priemonės su vidaus degimo varikliais, išskyrus varomos alternatyviais degalais, Lietuvoje nebus registruojamos.

REKLAMA

Pats tolimiausias ir ambicingiausias plano tikslas – iki 2045 m. transporte išvis neturėtų likti priemonių, kurios naudoja iškastinį kurą.

Naujienų portalas tv3.lt anksčiau rašė, kad daug diskusijų sukėlęs automobilių taršos mokestis gali ilgam nugulti stalčiuje. Po nesėkmės Seime iniciatyvos bent artimiausiu metu nesiruošia imtis nei Aplinkos, nei Susisiekimo ministerijos, o šaltinių teigimu, kritikos projektui negailėjo ir premjerės patarėjas. Visgi opozicija perspėja, kad pabėgti nuo sprendimų nepavyks, kadangi nesumažinus taršos, Lietuvai gresia nuobaudos iš Europos Sąjungos institucijų.

gal jau laikas veikti kaip prancuzams ?
tam gentviliokui laikas pasitikrinti smegenis,
kuo toliau tuo durnyn
Bauduvos rsp nieko naujo.. Bauduoti, apmokestinti, nuskausminti, nugrezti, nuskalpuoti ir vardinti galima iki begalybes. Kaip, zmonems dar neatsibode sie vagys ir banditai.. Hm, sunku suprasti.. Na, bet ko noreti, cia gi ne prancuzai ar kokie ispanai..Visiems cia gera ''gyventi.. sioje vagiu ir zuliku salyje su siais nevykeliais..
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų