Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Mokslo metai mokykloje prasideda ir baigiasi bibliotekoje. Žinių šaltinį - vadovėlį - gauni ir grąžini būtent ten. Bibliotekininkė patikrina knygą, ar nepripaišei jos pieštuku, ir tu patenkintas keliauji atostogauti. Būtent toks mokyklinės bibliotekos atsiminimas išlikęs daugelio kalbintų alytiškių prisiminimuose, net ir tų, kurių keliai į mokyklos biblioteką vesdavo itin retai. Jeigu sugrįžtame į buvusią mokyklą - aplankome biblioteką, nes ten „ir aura kita, ir žmonės kiti“. Retrospektyvus žvilgsnis į tai, kokia buvo mokyklos biblioteka, kokia ji yra šiandien ir kokia ji bus rytoj. Visa tai - Alytaus mokyklų bibliotekininkių lūpomis.

REKLAMA

Bibliotekininkės darbas man...

Pasak psichologų, tyrinėjančių asmenybės savirealizacijos fenomeną, žmogus geriausiai atsiskleidžia darbe, kuriame gali realizuoti savo idėjas. Jeigu norite vienu sakiniu sužinoti, ką žmogus galvoja apie darbą, paprašykite jo pabaigti mintį: „ ... darbas man yra...“ Tie, kurie mėgstamą darbą dirba ilgai, dažnai sakinį linkę pratęsti, o tie, kurie sakinį pabaigia vienu žodžiu, dažniausiai yra suinteresuoti į rezultatą, o ne į jo svarstymą. Tačiau tokie psichologų išvedžiojimai dažnai prasilenkia su žmogiškaisiais veiksniais - skubėjimu, laiko stoka. Alytaus Panemunės pagrindinės mokyklos bibliotekininkės Astos Novikienės (jau 25 metus dirbančios bibliotekininkės darbą mokykloje) atsakymas: „Bibliotekininkės darbas man pradžioje buvo įdomus, po dvejų metų tapo kančia, po dvylikos metų atradau save iš naujo, šiuo metu - dirbu mėgstamą darbą." „Bibliotekininkės darbas man - nauji iššūkiai, nuolatinis mokymasis ir tobulėjimas, bendravimo ir bendradarbiavimo malonumas, atsakomybė“, - vardija Jotvingių gimnazijos bibliotekininkė Vilija Dranginytė (dirbanti dvidešimt ketverius metus). „Volungės“ pagrindinės mokyklos bibliotekininkė Irena Šimkienė, Dainavos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė Virginija Šeštokienė, Šv. Benedikto gimnazijos bibliotekininkė Renata Šatienė šį sakinį pabaigė lakoniškai „bibliotekininkės darbas man patinka.“ Visos kalbintos bibliotekininkės vertina savo darbą, kuris joms teikia ne tik kasdienių rūpesčių, bet ir didelį malonumą.

REKLAMA
REKLAMA

Prieš dešimtmetį

Sentimentalūs žmonės praeitį linkę idealizuoti, realistai kalbėti apie praeitį visiškai nelinkę. O kokie yra bibliotekininkai?

Paklaustos, koks bibliotekininko darbas buvo prieš dešimtmetį ir koks jis yra dabar, daugelis bibliotekininkių pirmajai klausimo daliai - praeičiai - skyrė labai mažai dėmesio, labiau akcentuodamos dabarties galimybes. Stereotipas, jog bibliotekininkės itin sentimentalios, kalbintoms moterims negalioja. Galbūt tai irgi dešimtmečio pokytis.

„Prieš dešimt metų biblioteka buvo laikinose labai mažose patalpose. Dabar yra trys erdvios patalpos, kompiuterizuota skaitykla, taip pat skaitykla mokytojams. Pasikeitusios darbo sąlygos, padidėjęs knygų fondas“, - pokyčius vardijo Šv. Benedikto gimnazijos bibliotekininkė R.Šatienė.

„Pagrindinės bibliotekos funkcijos nepasikeitė, bet atsiradus informacinėms technologijoms, atsirado daugiau galimybių, padidėjo krūvis, reikalavimai, pagerėjo įvaizdis“, - nuomone dalijosi „Volungės“ pagrindinės mokyklos bibliotekininkė I.Šimkienė (mokykloje dirbanti per keturiolika metų).

REKLAMA
REKLAMA

Įvaizdis

Jeigu prieš dešimt metų biblioteka buvo knygų Meka, šiandien jos įvaizdžio apibūdinti vienu žodžiu nebeįmanoma. „Skaitytojas biblioteką mato ne tik kaip knygų keitimo vietą, bet ir kaip informacijos centrą. Bibliotekininko įvaizdis taip pat po truputį keičiasi į gerąją pusę, bet turime norėti keistis ir patys - bibliotekininkai“, - mano Panemunės pagrindinės mokyklos bibliotekininkė Asta Novikienė.

Bibliotekininkas yra pagalbininkas ieškant informacijos“, - reziumuoja Jotvingių gimnazijos bibliotekininkė Ona Motiekienė. „Mokyklos bibliotekininkas atlieka informacinę, metodinę, kultūrinę, tiriamąją funkcijas. Mokyklų bibliotekininkų kompiuterinio raštingumo standartas apibrėžia labai aukštus reikalavimus bibliotekininko kompetencijai“, - teigia taip pat Jotvingių gimnazijoje dirbanti V.Dranginytė.

Informacinių technologijų pokyčiai

Nuo 2002-ųjų informacinių technologijų panaudojimas švietimui ir kultūrai Lietuvoje kasmet vis didėjo. Statistikos departamento duomenimis, 2002-aisiais kompiuterių skaičius 100 mokinių bendrojo lavinimo mokyklose nuo 5,3 proc. padidėjo iki 12,1 proc. (2009-aisiais). Didžioji mokyklų kompiuterizacija prasidėjo nuo bibliotekų, būtent kompiuterizacijos pokyčių suteiktą naudą akcentuoja ir mokyklų bibliotekininkės.

REKLAMA
REKLAMA

„Naujosios technologijos mūsų darbą pavertė dar įdomesniu“, - mano Panemunės pagrindinės mokyklos bibliotekos šeimininkė A.Novikienė. „Informacinių technologijų plėtra, manau, palengvina darbą, jei jos veikia sklandžiai ir be trukdžių, strigimų. Daugiau paslaugų galime suteikti skaitytojams. Daugiau šaltinių informacijos paieškai“, - privalumus vardijo Šv.Benedikto gimnazijos bibliotekininkė R.Šatienė. Pasak „Volungės“ pagrindinės mokyklos bibliotekininkės I.Šimkienės, informacinės technologijos skatina domėtis ir tobulėti.

Jei skaitė, tai ir skaitys

Tobulėja darbo sąlygos bibliotekose, prie jų prisitaiko ir bibliotekininkas, o koks dabar yra skaitytojas, ar jis pasikeitė? „Žinoma, kad pakito skaitytojas. Dabar jam nepakiši kokios knygos ar straipsnio, reikia daugiau tikslumo, išsamesnės informacijos. Ir skaitytojai nori naudotis informacinėmis technologijomis. Kokia yra visa vartotojiška visuomenė, toks yra ir skaitytojas. Anksčiau skaitytojai buvo šiltesni, todėl ir bibliotekininko, ir skaitytojo santykiai buvo kitokie“, - įsitikinusi Dainavos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė V.Šeštokienė, šį darbą dirbanti jau 31 metus.

REKLAMA
REKLAMA

„Informacinių technologijų prasme skaitytojas labiau išprusęs, bet iš esmės tas, kas skaitė, tai ir skaito, kas neskaitė, tas ir neskaito. Vienkartinės akcijos skaitytojo neugdo, reikia iš esmės bibliotekos galimybes integruoti į ugdymo procesą ir tai daryti valstybiniu mastu. Šia prasme mokyklos bibliotekos vaidmuo nesuprastas“, - nuomone dalijosi „Volungės“ pagrindinės mokyklos bibliotekininkė I.Šimkienė. Pastangos sudominti vaikus knygų skaitymu kartais būna bevaisės. Pasak bibliotekininkių, dažnam svarbiau yra kompiuteris.

Privalumai ir trūkumai

Tačiau Alytaus mokyklų bibliotekininkės savo darbe įžvelgia daugiau privalumų negu trūkumų. Pagrindiniu trūkumu įvardija didelius reikalavimus ir mažus atlyginimus, o privalumu - jausmą, jog esi reikalingas.

„Bibliotekininko darbas yra įdomus, aktyviai įsitraukiama į kultūrinį gyvenimą (susitikimai su rašytojais, kitais meno atstovais), bendravimas su jaunais žmonėmis, jei jis yra nuoširdus, taip pat praturtina. Pagrindinis trūkumas - mažas darbo užmokestis. Taip pat dažnai mokyklų bibliotekininkams primetama papildomų darbų“, - pasakojo Šv.Benedikto gimnazijos bibliotekininkė R.Šatienė. Panemunės pagrindinės mokyklos bibliotekininkė mano, jog didžiausias privalumas yra galimybė improvizuoti. „Dirbi su jaunais, linksmais žmonėmis, tai ir pats negali senti“, - paslaptį išdavė O.Motiekienė, dirbanti Jotvingių gimnazijoje.

REKLAMA
REKLAMA

Bendravimas su mokiniu

Kokie turi būti bibliotekininko ir mokinio santykiai - draugiški, lakoniški, oficialūs? „Mokinys ir bibliotekininkas turėtų bendrauti dalykiškai nuoširdžiai. Labai svarbu yra pagarba kitam žmogui, dažnai per daug artimas, nuolaidus bendravimas leidžia mokiniui netinkamai elgtis“, - teigė R.Šatienė. „Mokinys turi jausti, kad bibliotekininkas yra jo pagalbininkas, patarėjas, todėl visada to siekiu savo darbe. Santykiai su mokiniais tikrai būtų dar tampresni, jei bibliotekininkės turėtų kontaktines valandas informacinių gebėjimų ugdymui“, - pasiūlymą išsakė bibliotekininkė I.Šimkienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų