Svarstymai suskystintų gamtinių dujų terminalą statyti Kuršių marių saloje Kiaulės nugaroje sulaukia ne tik palaikymo.
Susirūpinimą dėl to Premjerui Andriui Kubiliui trečiadienį pareiškė klaipėdietis Seimo narys Vytautas Grubliauskas.
„Labai noriu tikėti, kad tokio svarbaus, bet itin grėsmingo terminalo statyba Kiaulės nugaros saloje „nepakiš didelės kiaulės“ Klaipėdos bei pamario krašto gyventojams ir unikaliai Kuršių nerijos gamtai“, – rašo Premjerui parlamentaras.
Parlamentaro nuomone, prieš priimant galutinį sprendimą reikėtų gerai apsvarstyti ne tik naudą, bet ir žalą, kurią gali sukelti toks terminalas, esantis visai greta Klaipėdos miesto ir aktyviai laivybai naudojamų Kuršių marių zonų.
„Sutinku, kad terminalo statyba Kiaulės nugaroje būtų pats pigiausias, todėl galbūt, daugelio nuomone, ir priimtiniausias variantas. Kita vertus, norėčiau būti tikras, kad buvo apsvarstyti ir visi kiti variantai, kainuosiantys daugiau – tiek specialaus plūduro statyba toliau nuo jūros vartų, tiek Būtingės terminalas ir kt., – sakė Seimo narys. – Svarbiausias klausimas šiuo metu, ar ministro pareiškimas apie preliminarią terminalo statybos vietą reiškia, jog jau beveik viskas suderinta ir priimtas galutinis sprendimas, o jei taip – ar įvertinta žala, kurią toks terminalas gali sukelti“.
Apie galimą terminalo statybą Kiaulės nugaros saloje Pramonininkų konfederacijos prezidiumo posėdyje kalbėjo energetikos ministras Arvydas Sekmokas.
Pasak V.Grubliausko, kalbant apie suskystintų dujų terminalo statybą Klaipėdos uosto teritorijoje derėtų atsižvelgti į specifinę uosto situaciją – suskystintų dujų gabenimas šioje Kuršių marių atkarpoje kelia ypač didelį pavojų intensyviai laivybai nuo jūros vartų iki Kiaulės nugaros salos. Be to, visai greta veiktų intensyviai eksploatuojama Tarptautinė krovinių perkėla, vyktų keleivių judėjimas.
„Norėčiau būti tikras, kad identifikuoti ar bent jau bus identifikuoti visi galimos rizikos faktoriai, turint omenyje, kad suskystintomis dujomis pakrauti laivai gabens padidinto pavojingumo krovinį Klaipėdos miesto centro pašonėje“, – rašte Premjerui teigė V.Grubliauskas.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas antradienį sakė esąs dar neinformuotas apie sprendimą statyti suskystintų gamtinių dujų terminalą būtent Kiaulės nugaroje.
E. Gentvilas jau ne kartą yra pareiškęs, kad tą salą Kuršių mariose reikėtų išnaudoti, jeigu ne suskystintų dujų terminalui, tai kitiems krovos terminalams statyti. Paklaustas, ar lengva ranka atiduos Kiaulės nugarą tam terminalui, sakė, kad kitos saugesnės vietos jam statyti, kaip toji sala, visame uoste nėra. Nebent ją būtų galima supilti atviroje jūroje, bet kiek tai kainuotų, net baisu pagalvoti, rašo „Vakarų ekspresas“.
Klaipėdos uosto vadovas juokavo sakydamas, kad tuo atveju, jeigu dujų terminalas tikrai būtų statomas Kiaulės nugaroje, uosto direkcijai būtų lengviau pasiteisinti dėl maždaug 100 mln. Lt, kuriuos ketinama išleisti atliekant uosto gilinimo darbus pietinėje dalyje iki Malkų įlankos pasiekiant 14,5 m gylį. Tokiu atveju atsirastų kur kas daugiau kompanijų, kurios galėtų pasinaudoti tomis pagerintomis sąlygomis uoste.
Energetikos ministro A. Sekmoko manymu, Kiaulės nugara būtų tinkamiausia siekiant prijungti dujų terminalą prie magistralinio dujotiekio. Ministras netgi įsivaizduoja, kad dujų terminalo statybos jau galėtų būti pradėtos kitais metais. Netrukus Vyriausybei turėtų būti pateikti pasiūlymai, kaip būtų galima finansuoti dalį dujų terminalui reikalingo magistralinio dujotiekio nuo Jurbarko iki Klaipėdos statybos.
E. Gentvilo manymu, jeigu Vyriausybė nepriims sprendimo greitai pakeisti Klaipėdos uosto ribų pietinėje dalyje, jeigu reikės daryti ten esančių teritorijų detaliuosius planus, mažiausiai metus ten nieko nebus galima daryti. Dalykas tas, kad Klaipėdos uosto pietinė riba kerta Kiaulės nugarą, kurios plotas apie 20 ha. Ir tik maždaug trečdalis salos patenka į uosto teritoriją.