REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Besiveržiantys į reklamos rinką verslininkai kartais nevengia nestandartinių priemonių. Vilniaus savivaldybei tenka atsimušinėti nuo godžių verteivų pretenzijų.

REKLAMA
REKLAMA

Edmundas Vaitkus

Karai dėl kelių milijonų litų Vilniaus išorinės reklamos rinkoje įgauna keistas formas. Gal tikrai per dešimtis metų veikusios užsienio kapitalo įmonės ėmė dirbti nelegaliai ir „smaugia“ tautinius patriotus? Atrodo, viskas paprasčiau. Nieko neinvestavę agresyvūs veikėjai nori įsibrauti pro galines duris.

REKLAMA

Pataikaujama saviems

Lietuvos reklamos įmonių asociacijos „Linara“ vadovas Tomas Jankauskas viešai per įvairias žiniasklaidos priemones skundžiasi, kad Vilniuje įsitvirtinusios bendrovės „JCDecaux Lietuva“, „Baltijos vaizdinė reklama“ ir „Clear Channel Lietuva“ (CCL) savo išorinės reklamos stendus eksploatuoja be juridinio pagrindo, pagal pasibaigusias sutartis, o miestui pagal pasenusius įkainius moka grašius.

Savivaldybės valdžia esą pataikauja „seniems vilkams“ ir neskelbia naujų konkursų, kad tik neateitų nauji dalyviai, visi kaip vienas susimokę prieš „Linarą“.

REKLAMA
REKLAMA

Ką apie tai mano savivaldybės vadovai ir tie neva neteisėtai lobstantys „monopolininkai“?

Argumentai absurdiški

Vilniaus vicemeras Gintautas Babravičius „Balsas.lt savaitei“ tvirtino, kad tiesos „Linaros“ atstovų priekaištuose tėra tik tiek, kad juridiškai sutarčių ir leidimų galiojimas buvo pasibaigę prieš keletą metų, tačiau problemos dėl to nemato.

„Šią vasarą sutarčių ir leidimų galiojimas pratęstas. Įmonės, kurios dirba šioje srityje, investuoja žiūrėdamos į ilgalaikę perspektyvą, be to, čia esama tam tikros specifikos. Palyginčiau tai su radijo stočių licencijomis. Jei įmonė pagal jas veikia, daugelį metų viską daro pagal reikalavimus, tai reiškia, kad pasibaigus licencijos galiojimo laikui jos automatiškai pratęsiamos. O tai, kad yra ir kitų norinčiųjų, pavyzdžiui, agresyviai mėginanti veržtis „Linara“, nestebina“, – sakė vicemeras.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anot G. Babravičiaus, įmonės, kurios seniai dirba ir daug investavo, moka miestui tvarkingai. Naivu manyti, kad miestas kažką praranda dėl neva pasenusių įkainių. „Reklamos rinkoje dėl krizės yra didesnis kritimas nei bet kurioje kitoje šakoje. Juk įmonės pirmiausia taupo būtent reklamai, tad įkainiai ne tik kad nepakilę, bet dar ir nukritę. Įmonės, sutikusios mokėti senomis sąlygomis – rizikavo“, – aiškino politikas.

Jam pritaria ir CCL vadovas Atūras Štaudė. „Priekaištai visiškai nepagrįsti, tačiau tikslingai skleidžiami siekiant „Linaros“ vadovų, pirmiausia „SKR Grupės“, tikslų. Puolamos kompanijos reklamos rinkoje yra po 15 ar daugiau metų. Vadinasi, šios bendrovės yra investavusios į verslą, jo plėtrą labai dideles lėšas. Stendus eksploatuoja ne vienus metus, planuoja per tinklines agentūras numatomas kampanijas, taip pat apdraudžia nuo vandalizmo ir kitokio poveikio ilgalaikėmis sutartimis. Tai didelis įdirbis ir kapitalas“, – pabrėžia jis.

REKLAMA

Pakvipo prievartavimu

„Linaros“ tikslas, pasak A. Staudės, labai paprastas – atsiriekti rinkos dalį kuo mažiau investuojant ir išvengiant konkurencijos. „Kaip tai padaryti? Vienas būdų – šantažuoti savivaldybę, neva jūs senbuviams pratęsiate sutartis ar leidimus, o mus, „tautinius“ verslininkus diskriminuojate“, –    argumentus perpasakojo A. Štaudė.

Anot jo, nereikėtų iš to daryti skubotų išvadų – esą senbuviai bijo konkurencijos. „Konkurencija yra ir ji labai didelė. Štai nauja, vietinė lauko reklamos kompanija „LT Advert“ be korupcinių užmačių ir šantažų yra įėjusi ir nuosekliai dirbdama sėkmingai didina savo rinkos dalį. Kažkada visoms vietoms, kurios dabar yra „senos“ ir dėl ko taip trokšta „Linara“, buvo rengiami konkursai ir juos kažkas laimėdavo. Kodėl dabar dėl tokių vietų turi būti organizuojami konkursai? Todėl, kad to nori „Linara?“ – ironizavo A. Štaudė.

REKLAMA

Nenorime veltis į purvinas kovas. Dirbame aštrios konkurencijos sąlygomis, reputacija ir ori laikysena rinkoje reiškia daugiau nei žeminantis drabstymas purvais, kokį girdime iš pono T. Jankausko. Tačiau juk kiekvienas supranta, kad kai šmeižia ir šantažuoja, tenka imtis teisėtų priemonių ir siekti apsiginti. Tam yra teismai. Kreipėmės. „Linaros“ turtas areštuotas. Yra vilties sulaukti tiesos ir teisingumo. Gal T. Jankausko vadovui Sauliui Skrebei tai nesvarbu, jis ir taip turi šimtus bylų. Teisiasi net su savo artimaisiais – broliu, sergančiu tėvu ir mama. Tokių konkurentų kaip „ši aplinka“, net savo priešui nelinkėčiau...“ – sakė Baltijos vaizdinės reklamos direktorė Jovita Navickaitė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak A. Štaudės, tai primena situaciją, kai nekilnojamojo turto plėtotojas pastato gražų namą, o po to, kai namas „pripažįstamas“, įauga į miesto kraštovaizdį, tampa organiška jo dalimi ir panašiai, pasirodo koks nors panašaus plauko kaip „Linaros“ prezidentas veikėjas ir ima reikalauti jį nugriauti. „Savivaldybė proteguoja jį pastačiusįjį, o koks nors veikėjas rėks galintis pastatyti geresnį“, – šaipėsi verslininkas.

„Linaros“ oponentai ironiškai pastebi, kad jos vadovo T. Jankausko viešos kovos, neva dėl skaidrumo savivaldoje, galbūt „visiškai atsitiktinai sutampa“ su jo fotografavimusi aiškiai politiniuose plaktuose ir numanomais planais balotiruotis į politinius postus.

REKLAMA

Pastebima, jog šalia „Linaros“ vadovo T. Jankausko šmėžuoja ir kitokie interesai. „Kieno interesams ši asociacija atstovauja – žinoma „SKR Grupės“ savininko Sauliaus Skrėbės. Vienas tų tikslų yra iš nekilnojamojo turto srities, skandalingo Vilniaus Oslo gatvės šiltnamių sklypo nuomos sutarties projektas prekybos tinklui. Privatizavimo procesas buvo apskųstas, byla nenutraukta, o projekto vertė, ekspertų teigimu, apie 30 mln. litų“, – pasakoja A. Staudė, sakydamas, kad savivaldybė galbūt šantažuojama išspręsti minėtą problemą teigiamai, o triukšmas dėl išorinės reklamos tėra priemonė.

REKLAMA

Pats S. Skrebė, kuris yra ir „Linaros“ valdybos narys, apie sklypus nekalba, o visus įtarimus vadina kliedesiais. „Gal ir kokį žurnalistą kas matė su Osama bin Ladenu. Tai įrodymas? O ten visai kita bendrovė... Daug kur turiu akcijų...“, – aiškina „Linaros“ valdybos narys, kurio reputacija, anot pašnekovų, verta atskiros publikacijos.

T. Jankauskas ištikimai kartoja tą patį: „Aš galiu patvirtinti,kad priklausau socialdemokratų partijai. Na ir kas? Niekiur neketinu balotiruotis ir politinių planų, artimiausiu metu, neturiu“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

T. Jankauskas taip pat pabrėžė, jog „SKR grupės“ vadovo A. Skrebės sąsajos su reklamos rinkos reikalais yra perdėtai sureikšminamas dalykas. „Taip. Jis yra asociacijos valdybos narys ir tiek. Jei jis bandytų savo interesus padaryti dominuojančiais prieš kitus, būtų pašalintas iš asociacijos ir tiek“, - nukirto pašnekovas.

Vicemeras G. Babravičius apie šantažą tvirtina nieko nežinąs, bet „Linaros“ agresyvumą pripažįsta esant perdėtą.

Betvarkės yra

A.Štaudė pripažįsta, kad betvarkės išorinės reklamos sostinėje reguliavime yra, bet ji jau pastebėta. „Išorės reklamos srityje yra tikrai daug betvarkės. Ši taryba ėmėsi tam tikrų žingsnių: reikalaujama užrašų ant reklamos priemonių, sudarytas reklamos vietų ir įrenginių registras, meras viešai įvardijo, kad administravime yra didelės spragos ir pan. Tai leidžia tikėtis, kad sprendinimų vilkinimas gal būt baigsis ir europinių standartų administravimas galų gale bus imtas taikyti ir Vilniuje. Tačiau reikia atsiminti ir tai, kad tiek tam tikriems politikams tiek administracijos apačioms betvarkė reiškia galimybę manipuliuoti. Mūsų asmeninė patirtis laukiant sutarties pratęsimo 5 metus - akivaizdus to irodymas.

REKLAMA

Pašnekovas pabrėžė, kad jokios naudos iš nesureguliuotų reklamos rinkos santykių bendrovė negauna. „Tai tikra tikra nesąmonė. CCL – JAV kapitalo įmonė, kuriia veikti be sutarčių yra mažų mažiausia nesolidu, jau nekalbant apie tai, kad teisiškai ir reputaciškai rizikinga. Apibendrinant norėčiau pastebėti, kad tokie Linaros teiginiai yra net ne ismanymo stoka, o žūtbūtinis siekis pagrįsti savo nepagrįstus teiginius, kad esą trims didžiausioms tarptautinėms kompanijoms labai naudinga dirbti sostineje „nelegaliai"  (taip situaciją vadina pati „Linara“) kad tik nemokėti naujų, pakilusių (tarkime 10 ar 15 proc) rinkliavos mokesčių... Kagi, vietoje ginčo, matyt būtų naudingiau parekomenduoti „Linaros“ prezidentui pasidomėti ekonomikos pradžiamoksliu ir susirūpinti korporatyviniu ivaizdžiu nei skanduoti populistinius šūkius ir bandyti pastatyti savo verslo sėkmę per korupciją ir partijos finansavimą, tikintis verlo proveržio po rinkimų “, - sakė bendrovės vadovas A. Štaudė.

REKLAMA

TIK FAKTAI:

Šiuo laikotarpiu CCL kas mėnesį, kaip numatyta sutartyje, mokėjo reklamos plotų nuomos mokesčius, apie 665 tūkst. litų per metus, dalyvavo savivaldybes socialiniuose, kultūriniuose projektuose.

„SKR Grupę“ sudaro statybos, nekilnojamojo turto, apželdinimo, reklamos ir kitos įmonės, kurios ir įeina į nacionalinę reklamos asociaciją „Linara“. „SKR Grupės“ steigejas S. Skrebė yra viso grupės holdingo prezidentas ir savininkas.

Edmundas Vaitkus

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų