Saviugdos, lyderystės ir sėkmės mokytojai sunkmečiu buvo kiek pamiršti, tačiau pamažu verslo guru populiarumas vėl auga.
Psichologas, verslo konsultantas ir profesinės saviugdos klubų steigėjas Vitoldas Masalskis sako, kad prasidėjus ekonominiam sunkmečiui mokymų ir seminarų lyderystės, saviugdos ir kitomis verslui aktualiomis temomis gerokai sumažėjo, nes įmonės pirmiausia pradėjo taupyti darbuotojų kvalifikacijos sąskaita: „Anksčiau mokymai buvo organizuojami įmonės sąskaita, o vėliau pradėjo taupyti, krito seminarų kainos. Kita vertus, atsirado papildomų pinigų iš Europos Sąjungos (ES) biudžeto, kuriuos įmonės skirdavo mokymams.“
Pasak V. Masalskio, pasikeitė ir seminarų tematika – tokios temos kaip lyderystė ar pardavimai tapo mažiau populiarios, daugiau pradėta kalbėti apie saviugdą ir savimotyvaciją, nes žmonės į mokymus dažniau pradėjo eiti ne įmonių, o savo sąskaita.
V. Masalskio teigimu, verslo konsultacijų srityje pasaulyje ryškėja tendencija, kad nuo paskaitinio režimo ir teorinių dalykų vis dažniau pereinama prie praktinių užsiėmimų.
Rinka atsigauna
Paklaustas, kokie yra verslo konsultantų gaunami honorarai, V. Masalskis atsako, kad kainos gali skirtis ir keliasdešimt kartų: „Standartinis 8 valandų seminaras vidutinei 15 žmonių grupei gali kainuoti nuo 400 iki 8 000 litų, tai priklauso nuo pranešėjo. Prieš krizę konsultantų honorarai būdavo ir didesni – dešimt ar keliolika tūkstančių litų.“
Panašius skaičius nurodo ir verslo konsultacijų įmonės „Grand Partners“ konsultantas Romanas Gaidukas. Jo teigimu, konsultantų įkainiai siekia nuo 500, kurie gali būti mokami paprastiems universitetų dėstytojams, iki 7 000 tūkst. litų ar kiek daugiau. R. Gaiduko nuomone, ekonominis sunkmetis apkarpė daugelio įmonių biudžetus, tačiau vėliau įmonės suprato, kad taupyti vadovų kvalifikacijos sąskaita nedera: „Prasidėjus krizei verslo konsultacijų rinka mirė, galima sakyti, per vieną naktį. Tada seminarus įmonės pradėjo organizuoti iš ES lėšų. Tačiau vėliau įmonių savininkai pamatė, kad bendrovių vadovai nežino, kaip bendroves išvesti iš krizės, todėl pastaruoju metu vis daugiau dėmesio pradėjo skirti vadovams ugdyti.“ R. Gaiduko teigimu, pasikeitė požiūris ir į lektorius – anksčiau į bendrovių organizuojamus mokymus lektoriai dažnai buvo kviečiami tik dėl to, kad buvo populiarūs, tačiau pasikeitus ekonominei padėčiai į juos pradėta žiūrėti kaip į investiciją, todėl renkamasi atidžiau.
Reikia tik patvirtinimo
Finansų konsultantas Algimantas Variakojis, knygos apie finansų valdymą vaikams bendraautoris, kartais skaitantis seminarus, sakė, kad prieš pasirenkant mokymus žmonėms reikėtų atidžiau pasidomėti lektoriaus biografija ir patikrinti, ar „mokytojas“ yra ko nors pasiekęs: mat dauguma dalis Lietuvos lektorių vedamuose saviugdos, lyderystės, pardavimo ar kituose seminaruose tik perpasakoja užsienio autorių mintis, kartais net žodis žodin pateikdami ir jų autorių pavyzdžius, o patys ta tema praktinės patirties neturi. „Seminarų verslo tema Lietuvoje yra labai daug, todėl renkantis mokymus reikėtų netingėti pasidomėti paties pranešėjo laimėjimais – yra daug tokių, kurie moko to, ko patys nežino, – pasakoja A. Variakojis. – Kartais nutinka taip, kad žmogus nueina į vieną prasto mokytojo, pavyzdžiui, lyderystės seminarą, būna nepatenkintas ir daugiau seminarų nelanko, nes nusprendžia, kad visi seminarai tokie.“ Tačiau, pasak finansų konsultanto, ne visi žmonės mokymuose nori gauti žinių – kartais ateinama tik norint išgirsti jau žinomų dalykų. Žmonėms reikalingas psichologinis patvirtinimas, kad tam tikra tema turi užtektinai žinių.
Paklausūs internetiniai seminarai
UAB Saviugdos mokyklos, užsiimančios seminarų organizavimu, įkūrėjas Donatas Brikas, savo verslą pradėjęs sunkmečio pradžioje, pasakoja, kad siekiant sumažinti mokymų kainą per krizę neretai buvo atsisakoma prabangių pietų, knygų ir kitų nebūtinų dalykų. Paklausesni tapo ir internetiniai seminarai, nes jų kaina mažesnė.
D. Brikas pritaria A. Variakojo teiginiui, kad Lietuvoje yra nemažai seminarus vedančių lektorių, pasakojančių apie sritis, kuriose neturi patirties, tačiau ir tokios iniciatyvos esą yra sveikintinos: „Kartais skelbiama, kad seminaro kaina – 500 litų, o vėliau gauni naujienlaiškį, kad į jį gali patekti vos už 40 litų. Pasirodo, seminaro vedėjai yra studentai. Bet tai nėra blogai – užsienio knygų autoriai moko, kad mokymo įgūdžių daugiausia įgaunama mokant kitus. Žmonės patys renkasi, kokio seminaro ir už kokią kainą nori.“
D. Briko teigimu, Lietuvoje yra ir tokių žmonių, kurie geriau žinomi ne kaip lektoriai, o kaip verslininkai ar profesoriai, tačiau savo kaip dėstytojų sugebėjimais nenusileidžia kai kuriems patyrusiems lektoriams: „Man labai patinka Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacijos prezidentas Rimvydas Jasinavičius. Jis daugiau žinomas kaip profesorius, išradėjas, tačiau labai gerai skaito paskaitas, turi gerą humoro jausmą.“ Iš sėkmingai seminarus skaitančių žinomų verslininkų D. Brikas įvardija įmonės „Hanner“ vadovą Arvydą Avulį.
Savaitraštis „Ekonomika.lt“ su pašnekovų pagalba išskyrė penkis lektorius, kurie yra profesionalūs specialistai ugdomojo vadovavimo, lyderystės, sėkmės mokymo, asmeninio tobulėjimo ir kitose verslui aktualiose srityse.
Tomas Kaulinskas
Pasak D. Briko, T. Kaulinskas yra vienas iš labiausiai populiarėjančių seminarų vedėjų, vedantis daugiausia ne pavienius, o serijinius seminarus. T. Kaulinskas yra sukūręs asmeninio tobulėjimo sistemą „Da Vinci“, kuri, D. Briko teigimu, gali būti puikiai pritaikoma ir versle.
Sistema „Da Vinci“ susideda iš 7 skirtingų komponentų, kurie tarpusavyje susiję. Tai žmogaus vertybės, tikslai, prioritetai, balansas, ilgalaikės užduotys, laiko planavimas ir bendravimas. Sistema „Da Vinci“ pradedama praktiniais mokymais, paskui dalyvis gauna specialią „Da Vinci“ darbo knygą, o vėliau visus metus dalyvauja konsultacijose.
Anksčiau sistemos kūrėjas T. Kaulinskas 7 metus vadovavo verslo ir nevyriausybinėms organizacijoms, buvo įkūręs kelias įmones.
Kazachstane gimęs ir pirmuoju sėkmės mokytoju Lietuvoje save vadinantis A. Karalius sako, kad sėkmės mokytoju tapti jį paskatino klausimas: kodėl vieniems žmonėms sekasi, o kitiems – ne. 30 metų ieškojęs A. Karalius teigia vienos sėkmės formulės taip ir neatradęs – kiekvienam sėkmės raktas yra individualus.
A. Karalius sukaupė sėkmės knygų biblioteką, kurioje yra daugiau kaip 4 000 egzempliorių, pats įgūdžių sėmėsi pas geriausius savo sričių žinovus: pas žinomą knygų autorių Bodo Shaferį, hipnozės specialistą Miltoną Ericsoną, atmintį gerino pas Dominiką O‘Brieną ir t. t. Pats kitus Lietuvos sėkmės mokytojas treniruoja 15-oje pasaulio šalių.
Pasak A. Variakojo, A. Karalius žmones sudomina tuo, kad puikiai moka įkvėpti, apie viską pasakoja entuziastingai, yra charizmatiškas ir pats puikiai išmano tai, ką pasakoja.
D. Čibonis kadaise baigė anglų kalbos studijas, o dabar yra vienas geriausių ugdomojo vadovavimo specialistų Lietuvoje.
Anksčiau su A. Karaliumi įkūręs mokymų kompaniją, o vėliau jam įmonę pardavęs D. Čibonis daugiau negu 15 metų rengia mokymus ir veda seminarus ugdomojo vadovavimo, lyderystės, pardavimo temomis. Jis yra išleidęs knygą „Svajonės link“, turi įmonę UAB Dariaus Čibonio mokymų centrą, Lietuvoje įsteigė „International Coach Federation“ (ICF) skyrių. Kartais pranešimus skaito ir užsienyje.
Dar vienas D. Čibonio verslas – su latvių kompanija Vilniuje įkurtas motociklų „Harley-Davidson“ salonas. Tačiau, pasak D. Čibonio, tai daugiau pomėgis negu verslas.
Šis verslo pranešėjas turbūt geriau bus žinomas užsienyje negu Lietuvoje. Jis veda seminarus Rusijoje, Ukrainoje, Singapūre, didžiausiose Malaizijos įmonėse, Japonijos ir Taivano gamyklose. Taip pat yra tarptautinio tinklo SFS ir apribojimų metodikos ekspertas.
D. Radkevičius sako, kad jis pirmasis Lietuvoje pradėjo leisti verslo knygas ir jų iki šiol yra išleidęs daugiau negu 30. Pasak A. Variakojo, D. Radkevičiaus mokymuose galima išgirsti filosofinių pamąstymų, įdomių, netradicinių sprendimo būdų. D. Radkevičius yra ir knygos, iš dalies atspindinčios ir jo seminarų temas, „Dievas, kvantinė fizika, organizacinė struktūra ir valdymo stilius“ bendraautoris.
Verslininkas praktikas ir verslo konsultantas T. Bagdonavičius šiuo metu gyvena Prancūzijoje ir kartais į Lietuvą grįžta pasidalyti sukaupta patirtimi. Jis yra parašęs knygą „Verslas be rizikos: Kaip be pradinio kapitalo susikurti pelningą verslą“. Pasak UAB Saviugdos mokyklos iniciatoriaus D. Briko, T. Bagdonavičius daugiau laiko skiria verslui ir verslo sistemoms kurti negu savo kaip lektoriaus karjerai, tačiau jis turi talentą dėstyti, todėl į jo seminarus dažnai susirenka verslininkai, versle labiau žinomi negu T. Bagdonavičius, tačiau iš mokymų išeina patenkinti.
Taip pat T. Bagdonavičius yra homeopatas – yra išleidęs knygą „Vaikų stiprinimo imuniteto ABC“.
Faktai: Populiariausieji
Įmonės „Viva persona“, organizuojančios užsienio lektorių seminarus Lietuvoje duomenimis, populiariausi užsienio lektoriai, sulaukiantys daugiausiai susidomėjimo Lietuvoje - Markas Lučinas, Mike'as George'as, Owenas Fitzpatrickas, Peepas Vainas
Į 1 – 3 dienų trukmės garsiausių užsienio lektorių seminarus kaina svyruoja nuo 500 iki 3000 litų
Vieni populiariausių pasaulyje verslo guru šiuo metu yra – pardavimų specialistas Brianas Tracy ir ugdomojo vadovavimo specialistas Anthony Robbinsas