REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Dovanų čekiai tampa vis populiaresne dovanų alternatyva, nes žmonės tiki, kad masažas, vakarienė restorane ar skrydis oro balionu tikrai nenuvils ir tokia dovana nedulkės nereikalinga lentynoje. Vis tik kuponas su pramogomis tinka ne visiems  dalis jų lieka nepanaudoti.

Dovanų čekiai tampa vis populiaresne dovanų alternatyva, nes žmonės tiki, kad masažas, vakarienė restorane ar skrydis oro balionu tikrai nenuvils ir tokia dovana nedulkės nereikalinga lentynoje. Vis tik kuponas su pramogomis tinka ne visiems  dalis jų lieka nepanaudoti.

REKLAMA

Parduotuvių atstovai pripažino, kad iš tūkstančių parduodamų kuponų dalis lieka nepanaudota. Tam yra daugybė priežasčių. Viena iš jų – pramogos sezoniškumas, kuris trunka gerokai trumpiau, nei kupono galiojimo laikas. Pašnekovai papasakojo, ką daryti tokiais atvejais, kai kuponas netinka, jau yra bandytas anksčiau arba nustojo galioti.

Svarbu ir tai, kad perkant dovanų čekį dažnai atsižvelgiama į savo, o ne gavėjo norus. Tokia dovana kartais jam gali sukelti papildomų sunkumų ir vargo, taigi svarbu suprasti, ar konkrečiu atveju kuponas yra tinkama dovana.

REKLAMA
REKLAMA

Populiariausi dovanų kuponai

Parduotuvės „Dovanų sala“ elektroninės prekybos vadovė Neringa Žilinskienė išskiria populiariausias dovanų kuponų kategorijas. T. y. nakvynės ir poilsio, SPA ir grožio, gurmaniškų pramogų bei visos aktyvios ir ekstremalios pramogos ore ir ant žemės.

REKLAMA

Jos teigimu, ši populiariausių kategorijų tendencija nesikeitė per pastaruosius 12 metų: „Tai parodo, kad klientai, rinkdamiesi dovanas, pirmenybę teikia poilsiui, atsipalaidavimui ir ekstremaliems pojūčiams.“

„Laisvalaikio dovanos“ rinkodaros vadovė Santana Markūnaitė pastebi, kad kategorijų populiarumas kinta priklausomai nuo sezono.

Šaltuoju metų laiku populiaresnės vidaus pramogos, tokios kaip vakarienės ir degustacijos, poilsis su nakvyne. Šiltuoju metų laiku didėja oro ir vandens pramogų paklausa.

Anot jos, jeigu reikėtų sudėlioti dovanų populiarumą per visus metus, tai atrodytų taip:

  • poilsis su nakvyne;
  • oro pramogos;
  • vakarienės ir degustacijos;
  • dovanų rinkiniai.

„Na, ir turbūt nieko nenustebinsime pasakydami, kad viena populiariausių dovanų bet kuriuo metų laiku yra skrydis oro balionu“, – pridūrė pašnekovė.

REKLAMA
REKLAMA

Tarp rečiausiai perkamų – 2 tūkst. eurų vertės kuponas

S. Markūnaitė įvardijo, kad mažiausiai dovanų nuperkama iš prabangių dovanų kategorijos. Jai antrina ir „Gera dovana“ generalinis vadovas Ernestas Vasiliauskas. Jo teigimu, kasmet yra pašalinami klientų neperkami produktai, tačiau rečiausiai perkamos brangiausios dovanos yra reikalingos, nes yra pačios ypatingiausios.

„Tokias dovanas galima rasti specialiai sukurtoje prabangių dovanų kategorijoje – jos orientuotos į ypatingų poreikių turinčius klientus. Pavyzdžiui, praėjusią savaitę buvo nupirktas skrydis reaktyviniu lėktuvu, kurio kaina siekia 2 tūkst. eurų.

Ši dovana perkama labai retai, bet, jei nebūtume turėję jos asortimente, būtume nepatenkinę šio išskirtinio kliento poreikio“, – kalbėjo E. Vasiliauskas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

N. Žilinskienė tarp rečiausiai perkamų dovanų kuponų išskyrė asmeninio tobulėjimo pamokas, seminarus, kursus ir fotosesijas. Jos nuomone, tokio tipo dovanos daugiau perkamos sau.

Platus pasirinkimas gali tapti našta 

„Dovanų salos“ atstovė atkreipė dėmesį, kad taip pat itin populiarūs yra dovanų rinkiniai ar kuponai, kuriuos gavę žmonės gali išsirinkti pageidaujamas pramogas.

„Gera dovana“ vadovas irgi pastebi, kad pastaruoju metu populiarėja pasirenkamos vertės dovanos.

Jo aiškinimu, tai dovanos pirkėjui leidžia laisvai pasirinkti, kokią pinigų sumą „įdėti“, o dovanos gavėjui suteikia galimybę dovana pasinaudoti ir sumą išleisti per keletą kartų ir net ne pas vieną partnerį.

REKLAMA

O S. Markūnaitės teigimu, pirkėjas ne visada žino, kaip nustebinti dovanos gavėją, o kartais tiesiog nenori apsirikti, todėl renkasi dovanų rinkinius, kad dovanos gavėjas galėtų pats išsirinkti, ko nori.

Vis tik laisvas pasirinkimas tinka toli gražu ne visiems.

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Ekonomikos ir vadybos fakulteto prodekano, tyrėjo doc. dr. Justino Kisieliausko teigimu, žmonės dovanų kuponus perka visų pirma dėl patogumo.

Jo nuomone, žmonės mąsto taip: kam gaišti laiką renkant ar patirti nepatogumo jausmą nupirkus kažką nuviliančio, jei padovanoti galima, pavyzdžiui, patį pasirinkimą.

„Taip dovanojantysis tarsi perkelia atsakomybę už dovaną pačiam dovanos gavėjui. Gali kilti klausimas, tai kodėl nedovanojame tiesiog pinigų?

REKLAMA

To priežastis gali būti socialinės normos. Pinigai priklauso rinkos normoms ir dovaną tokiu atveju gali paprasčiausiai nužmoginti“, – komentavo J. Kisieliauskas.

Pašnekovas priduria, jog kartais nutinka taip, kad tikėdamiesi, jog kupono gavėjas džiaugsis galimybe rinktis, įstumiame jį į pasirinkimo paralyžių, psichologinę situaciją, kai žmogus dėl paprasčiausiai per didelio pasirinkimų skaičiaus negali nieko išsirinkti.

Kiek kuponų ir kodėl lieka nepanaudoti?

N. Žilinskienė atskleidė, kad per metus parduodama apie 80–100 tūkstančių vnt. dovanų kuponų.

Vis tik duomenų apie tai, kiek dovanų kuponų lieka nepanaudotų, nėra: „Tačiau reiktų sutikti, kad esant didesnei dovanų kuponų vertei, jo nepanaudojimas praktiškai yra nulinis, nes klientai stengiasi išnaudoti pasiūlymus, kurių vertė viršija 50 eurų ir daugiau. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bet nutinka ir taip, kad klientas per nustatytą dovanų kupono galiojimo terminą nepasinaudoja turima pramoga ir tai nuo mažesnės vertės pramogų galėtų sudaryti apie 5–15 proc. tokių atvejų.“

Anot pašnekovės, tam įtakos gali turėti daugybė priežasčių. Būna nenumatytų atvejų, kai žmogus susižeidžia, turi tam tikrų baimių (pavyzdžiui, aukščio), pasikeičia planai, gyvenamoji vieta, santykių statusas, dovanų kuponų sezoniškumas ir kitos priežastys.

Dėl to, „Dovanų salos“ atstovės teigimu, kai klientai kreipiasi dėl kupono pratęsimo, kiekviena situacija vertinama individualiai.

S. Markūnaitės teigimu, parduotuvę „Laisvalaiko dovanos“ valdanti „Emoti grupė“, veikianti Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Suomijoje ir Lenkijoje, per 2022 metus pardavė daugiau nei 600 tūkst. dovanų kuponų.

REKLAMA

Pašnekovė nurodė, kad didžioji dalis žmonių gauta dovana pasinaudoja.

Jei taip nenutinka, tai dažniausiai dėl sezoniškumo. Pavyzdžiui, jeigu šuolis parašiutu organizuojamas nuo balandžio iki rugsėjo mėnesio, tai, nors ir dovanų kuponas teoriškai galioja visus metus, praktiškai jis veiksnus tik kelis mėnesius.

Antra dažna priežastis – dovanų gavėjas paprasčiausiai pamiršta, kad turi dovanų kuponą: „Būtent todėl, reaguojant į tokius atvejus, mūsų dovanų galiojimas yra net treji metai.“

O „Gera dovana“ per metus parduoda apie pusę milijono dovanų kuponų. 

E. Vasiliauskas neslepia, kad dalis įspūdžio dovanų išties lieka nepanaudotų, tačiau tokių dovanų kasmet mažėja ir jau artėjama iki visiško minimumo. 

REKLAMA

Kaip priežastis jis įvardija tai, kad kartais gavėjui dovana tiesiog nepatinka, kartais ji gali būti mažos vertės ir reikalauti santykinai per daug pastangų, kad galėtum ją panaudoti (pavyzdžiui, tenka keliauti į kitą miestą).

Kartais tiesiog susiklosto nepalanki gyvenimiška situacija, o apie dalį gautų dovanų tiesiog pamirštama.

Kodėl dovanų kuponai ne visada yra geras sprendimas?

VDU Ekonomikos ir vadybos fakulteto prodekano nuomone, kuponų dovanojimas nėra nei gera, nei bloga praktika.

Yra žmonių, kurie mėgsta rinkti ir pirkti dovanas, yra tų, kurie mėgsta nupirkti konkrečių paslaugų, produktų, prekių ženklų kuponus, yra tų, kurie perka abstrakčius kuponus, apibrėžtus tik piniginės sumos ir visos galybės įvairiausių pasirinkimų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Taip pat yra ir tų, kurie patys prašosi tokios dovanos. Taigi, anot pašnekovo, atsakymas į klausimą „pirkti ar nepirkti kuponą“ yra nulemtas tiek dovanojančiojo, tiek to, kuriam dovanojama, tiek santykio tarp jų.

„Kalbant apie kuponų panaudojimą, įdomu tai, kad veikiausiai dažnas duotuoju momentu turime bent 1 jų nepanaudotų – pats šiuo metu turiu bent 3.

2022 m. atliktas „Bankrate“ įmonės tyrimas JAV parodė, kad kas antras pašnekovas turėjo bent vieną neišnaudotą dovanų kuponą. Visgi remiantis įvairiais tyrimais niekada nepanaudotų dovanų kuponų kiekis nėra toks ir didelis – 5–6 proc.“ – nurodė J. Kisieliauskas.

Tarp priežasčių, dėl ko žmonės nepasinaudoja dovanų kuponu, jis išskiria atidėliojimą ir galop užmiršimą pasinaudoti, pametimą, antipatiją dovanų kupono leidėjui, nepatogumą pasinaudoti dovanų kuponu dėl lokacijos, darbo laiko ar kitų priežasčių.

REKLAMA

Pasak J. Kisieliausko, būtina suprasti, kad dovanų kuponas gali ne tik palengvinti, bet ir apsunkinti gavėjo gyvenimą.

Visgi viskas smarkiai priklauso nuo asmeninio dovanos gavėjo pažinimo, mat tikrai bus tų, kurie džiaugsis dovanų kuponu, tačiau bus ir tų, kurie džiaugsis net ir nevykusia, bet paties dovanotojo išrinkta dovana.

Ką daryti, jei kuponas nepatinka arba baigėsi jo galiojimas?

N. Žilinskienė atkreipė dėmesį, kad jeigu turima pramoga dovanų kupone dėl vienų ar kitų priežasčių yra netinkama arba per nustatytą laiką nepavyksta ja pasinaudoti, visada tokį dovanų kuponą visiškai nemokamai galima iškeisti į kitą patikusią pramogą arba suminį parduotuvių dovanų čekį.

REKLAMA

Be to, nespėjantiems pasinaudoti dovanų kuponu galiojimo laikotarpiu, suteikiama galimybė nemokamai savitarnoje atlikti dovanų kupono pratęsimą.

„Laisvalaikio dovanos“ atstovė taip pat nurodė, kad, jeigu dovanos gavėjas jau yra bandęs pramogą ar tiesiog nori išmėginti ką nors kitą, jis kuponą gali nemokamai išsikeisti. 

Tas pats galioja ir kuponams iš „Gera dovana“.

„Jei gavote nepatinkantį dovanų kuponą, visada galite jį perdovanoti, parduoti, paaukoti ar tiesiog iš kupono leidėjo susigrąžinti bent dalį jo vertės“, – pridūrė J. Kisieliauskas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų