Europos Parlamentui (EP) balsuojant dėl specialios dyzelino apmokestinimo tvarkos ir bešvinio benzino bei dyzelino mokesčių koordinavimo, EP narys Šarūnas Birutis mano, kad dar labiau pabrangęs dyzelinas sukeltų vežėjų bankroto bangą, rašo „Lietuvos žinios“.
„Jei būtų pritarta pataisoms, Lietuvoje dyzeliniai degalai brangtų. Ar mes galime mokėti dar daugiau. Manau, atsakymas aiškus, kai degalų kainos jau artėja prie 4 litų už litrą“, - sakė Š. Birutis.
Jo nuomone, Lietuvos ekonominė situacija nepalanki dar didesnėms dyzelinių degalų kainoms. Tai esą neigiamai paveiktų ir tarptautinį krovinių vežimo verslą, nes kol kas Lietuvos vežėjai konkurencingi būtent dėl mažesnių paslaugų kainų. Pasak jo, išlaidos degalams sudaro vidutiniškai 20-30 proc. vežėjų veiklos sąnaudų.
Dabar visoje Europos Sąjungoje (ES) taikomas minimalus 302 eurų už 1000 litrų dyzelino mokestis, o benzino be švino - 359 eurų.
Devynioms valstybėms, tarp jų ir Lietuvai, suteiktas pereinamasis laikotarpis ir netaikomas minimalus akcizo mokestis. Lietuvoje dabar galioja 245 eurų už 1000 litrų tarifas, o Jungtinėje Karalystėje jis yra 693 eurai.
Anot „Lietuvos žinių“, ES šalys senbuvės savo pasiūlymus didinti akcizą argumentuoja tuo, jog vyrauja vadinamasis degalų turizmas, kai šie perkami valstybėje, kur yra pigesni. Tai neva iškraipo konkurenciją: išlaidų degalams skirtumas 1000 kilometrų kelionei gali siekti 20 procentų. Degalų turizmas turi neigiamų pasekmių ir aplinkai.
Europos Komisija siūlo minimalų dyzelino mokestį iki 2012 metų padidinti iki 359 eurų, o iki 2014 metų - iki 380 eurų. Lietuvai siūloma leisti iki 2011 metų sausio 1 dienos dyzelino mokestį nustatyti ne mažesnį nei 302 eurai, iki 2013-ųjų sausio - 330 eurų, iki 2015-ųjų sausio - 359 eurų, iki 2017 metų sausio - 380 eurų už 1000 litrų akcizo mokestį.
Tačiau europarlamentarai siūlo leisti Lietuvai iki 2012 metų sausio nustatyti ne mažesnį nei 302 eurų akcizą, iki 2013 metų - 330 eurų, o iki 2016 metų - 359 eurų už 1000 litrų.
Visoje ES siūloma apsiriboti 359 eurų mokesčiu ir dyzelino, ir benzino. Be to, siūloma numatyti pereinamąjį laikotarpį ne iki 2012 metų, o iki 2015 metų.