„Intencijos gražios. Mes žinome, kad akcizo mokestis yra taikomas „nuodėmingiems“ produktams - alkoholiui ir tabakui. Surinkti akcizą nuo šių produktų ir atiduoti pensininkams - skamba gražiai, tačiau yra vienas „bet“. Kokios priemonės bus taikomos tam tikslui pasiekti?
Pasak D.Mockaus, 10 metų akcizų poveikio rinkai analizė rodo, kad tik vieną kartą, G. Kirkilo vyriausybei nežymiai pakėlus akcizą, esant labai geram ekonominiam fonui, mokesčių pavyko surinkti daugiau.
„A. Kubiliaus vyriausybei per krizę pakėlus mokesčius, jų surinkimas nukrito keliais šimtais milijonų litų. Nesiginčijam dėl to, kad valdžios intencijos rinkti mokesčius yra šventos, tačiau per didelis apetitas gimdo visai kitus dalykus. Priminsiu, kad nuo balandžio 1 dienos akcizas alkoholiui jau didinamas. Dabar antrinis kėlimas, ir jau kalbama apie didinimą dešimtimis procentų. Manau, kad efektas bus priešingas“.
Koncerno „MG Baltic“ prezidentas argumentuoja, jog Lietuvos kaimyninėse šalyse alkoholiui taikomi gerokai mažesni akcizai.
„Žmonės ieško alternatyvos. Ir ta alternatyva yra ne tradicinė prekyba, tuos pačius poreikius pradedama tenkinti kitais, pigesniai būdais. Protingas mokesčių kėlimas nuolat, po truputį leistų valdžiai surinkti tuos mokesčius, bet nedarant tokio šuolio. Veikia šešėlinė ekonomika su savo paskirstymo tinklu, su papirkimo elementais. Žmogus, padidinus tam tikrų prekių kainą per daug, natūraliai tampa labai pakantus kontrabandai, nes jis taupo“.
D. Mockus sako, jog nesiūlo mažinti mokesčių, tik ragina laikytis protingumo kriterijų.
„Valstybė neturėtų „pjauti“ atsigaunančio vartojimo ir tikėjimo, kad tai yra sąžininga. Akcizo didinimas 20 - 30 procentų, tai bandymas sąmoningai ar nesąmoningai paskatinti vartotoją pereiti prie kitų pasirinkimų. Mes dar neatsigavom, negrįžom į 2009 metų lygį, o jau bandom po vieno kėlimo dar kartą pakelti akcizą ir taip surinkti daugiau mokesčių. Na, nebūna taip,“ - sakė „MG Baltic“ prezidentas.