REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Apžvelgus Jungtinės Karalystės automobilių pramonės 2023 metų duomenis, išryškėja atsigavimo tendencija bei palankios sąlygos tolesnio augimo perspektyvai, sakoma naujoje tarptautinės rizikos valdymo bendrovės „Coface“ rizikų apžvalgoje.

Apžvelgus Jungtinės Karalystės automobilių pramonės 2023 metų duomenis, išryškėja atsigavimo tendencija bei palankios sąlygos tolesnio augimo perspektyvai, sakoma naujoje tarptautinės rizikos valdymo bendrovės „Coface“ rizikų apžvalgoje.

REKLAMA

Atsigavimo ženklus indikuoja JK automobilių gamintojų ir prekybos atstovų organizacijos SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) paskelbti naudotų automobilių pardavimo šalyje bei automobilių registracijos 2023-iųjų duomenys.

Naudotų automobilių pardavimai JK praėjusiais metais išaugo 5 proc. – iš viso buvo sudaryta 7,2 mln. sandorių. 2022-aisiais stebėtas 9 proc. sumažėjimas. Tuo metu naujų automobilių registravimas 2023-iaisiais išaugo 18 proc. – iki 1,9 mln. naujų automobilių.

Nepaisant spartaus metinio augimo, naudotų automobilių sandorių skaičius tebėra 9 proc., o naujų automobilių registravimas 18 proc. mažesnis nei 2019 metais užfiksuotas lygis.

REKLAMA
REKLAMA

Tuo pat metu, augant automobilių paklausai vidaus rinkoje, JK plečiasi ir automobilių gamyba. 2023 metais ji išaugo 16 proc., pagaminant apie 900 tūkst. automobilių.

REKLAMA

Pažymėtina, kad automobilių gamyba vidinei rinkai vis dar yra 23 proc. mažesnė nei 2019 metais, tačiau antrąjį pusmetį aktyvumas padidėjo.

Tuo tarpu automobilių gamyba eksportui yra 32 proc. mažesnė nei 2019-aisiais, nepaisant to, kad 2023-iaisiais, po šešerių iš eilės mažėjimo metų, ji padidėjo 18 procentų.

Bandoma atsigauti po „Brexito“

JK automobilių pramonė bando atsistoti ant kojų po „Brexito“. 2015 metais į eksportą orientuota produkcija Britanijoje sudarė 79 proc. visos automobilių gamybos, iš jų 57,5 proc. buvo nukreipta į Europos Sąjungos šalis.

REKLAMA
REKLAMA

Todėl pasitraukimas iš bendrosios rinkos kėlė nemažą riziką pramonei, o dalis, nukreipta į ES, prieš COVID-19 pandemiją sumažėjo iki maždaug 54 procentų. Tačiau iki 2023-iųjų 79 proc. automobilių gamybos vis dar buvo skirta eksportui, o 60,3 proc. – į ES šalis.

Svarbus veiksnys, skatinantis automobilių paklausos ir gamybos atsigavimą, yra elektromobiliai. 2023-iaisiais jie sudarė 17 proc. visų įregistruotų automobilių, palyginti su vos 2 proc. 2019-aisiais.

Tačiau, įskaitant hibridinius automobilius, jie sudarė 56 proc. automobilių registracijų ir praėjusiais metais jų skaičius išaugo 22 proc., o nuo 2019-ųjų padidėjo daugiau nei keturis kartus. Kalbant apie naudotas transporto priemones, 2023-iaisiais, palyginti su ankstesniais metais, elektromobilių ir hibridinių automobilių pardavimai išaugo 45 procentais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

2023 metais sumažėjus infliacijai ir kylant realiojo darbo užmokesčio rodikliui, skatinamas vartotojų pasitikėjimas ir ketinimai pirkti, taip pat ir dideles prekes, pavyzdžiui, automobilius.

Nors „Brexitas“ neabejotinai turėjo įtakos JK automobilių pramonei, šiame sektoriuje daug dėmesio skiriama tam, kad būtų išlaikyti geri prekybos santykiai su ES. Pastaruoju metu tai matyti iš 2023-iųjų gruodį paskelbto ES ir JK elektromobilių eksporto tvarkos netaikant jokių muitų tarifų pratęsimo iki 2027 metų.

Nors visa eksportui skirta automobilių gamyba JK yra 32 proc. mažesnė nei 2019 metais, pastebima, kad eksportas į ES per tą patį laikotarpį sumažėjo tik 29 procentais.

REKLAMA

Kitų eksporto rinkų rezultatai buvo prastesni, ypač eksporto į JAV (63 proc. mažiau nei 2019-aisiais), Kanadą (60 proc. mažiau) ir Japoniją (41 proc. mažiau). Į JAV iki 2020 metų buvo nukreipta apie 18 proc. eksporto, todėl daugiau nei trečdalį viso sumažėjimo galima priskirti eksportui į Jungtines Valstijas. Pažymėtina, kad ES nepatyrė panašaus automobilių eksporto į JAV sumažėjimo.

Rizikos ir prognozės

Padidėjus fiksuotų vartojimo paskolų palūkanų normoms, žmonės, norėdami įsigyti naują automobilį, skolinosi daug mažiau. Finansavimo būdu įsigytų naujų automobilių dalis sumažėjo nuo 70 proc. visų pardavimų 2022-aisiais iki 53 proc. 2023-iaisiais. Vietoj to jie transporto priemonei įsigyti naudojo santaupas.

REKLAMA

Taigi paklausos vidaus rinkoje perspektyva gerėja, nes nuo 2024-ųjų vidurio tikimasi mažesnių palūkanų normų ir vis dar didėjančio realiojo darbo užmokesčio.

Padidėjusi paklausa vidaus rinkoje ir palankūs prekybos santykiai su ES pagerino investicijų į elektromobilius perspektyvą, o keli dideli automobilių gamintojai praėjusiais metais paskelbė apie investicijas į gamyklas.

„Tata Motors“ paskelbė apie 4 mlrd. svarų sterlingų (4,67 mlrd. eurų) vertės investicijas, „Stellantis“ – apie 100 mln. svarų sterlingų (116,8 mln. eurų), BMW – 600 mln. svarų sterlingų (700,9 mln. eurų), o „Nissan“ – apie iki 2 mlrd. svarų sterlingų (2,34 mlrd. eurų) vertės investicijas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SMMT prognozuoja, kad 2024 metais automobilių registracijų skaičius dar padidės 3,8 proc., ir tai vėlgi daugiausia lems elektromobiliai ir hibridai, o Finansų ir lizingo asociacija (FLA) numato, jog šiais metais automobilių įsigijimas finansavimo būdu padidės maždaug 2 proc., tačiau taip pat yra susirūpinusi, kad per ateinančius metus padaugės įsiskolinusių klientų.

Naujausi automobilių sektoriaus apžvalgos rezultatai taip pat rodo, kad automobilių gamyba vis dar neviršija JK pajėgumų, o 2024-ųjų pirmąjį ketvirtį tikimasi mažesnės gamybos ir mažėjančių kainų.

Apskritai naujausi SMMT duomenys patvirtina, kad JK automobilių sektorius vis dar atsigavinėja tiek po pandemijos, tiek po spartaus palūkanų normų augimo ir, žinoma, po „Brexito“, sakoma „Coface“ apžvalgoje.

REKLAMA

Tačiau automobilių prekyba su JAV ir Kanada taip pat pasirodė esanti problema. Be to, sektorius vis dar kovoja su didelėmis sąnaudomis.

Vis dėlto tikimasi, kad palankesnės palūkanų normos ir didėjantis realusis darbo užmokestis pagerins paklausą JK vidaus rinkoje, o automobilių, ypač elektromobilių, gamybą dar labiau paskatins paskelbtos investicijos į pramonę bei pratęsta prekyba be muitų tarifų su ES.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų