• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

PADANGĖS arba EKSTREMALAI arba OREIVIAI ....................................................................................................

REKLAMA
REKLAMA

Kai padangių trauka stipresnė už gyvenimą

Irena ZUBRICKIENĖ

Liepos 19 - 20 dienomis Sasnavos aerodrome (Marijampolės sav.) vyks Lietuvos parašiutų sporto čempionatas. Kviečiami dalyvauti ne tik lietuviai, bet ir užsieniečiai, šio ekstremalaus sporto entuziastai. Šeimininkai, Marijampolės aeroklubo nariai, renginyje dalyvaus gedėdami: ruošdamasis čempionatui - treniruodamasis per Valstybės dieną Marijampolės aerodrome, žuvo šio klubo narys Linas Logminas (43 m.), dviejų vaikų tėvas iš Vilniaus.

REKLAMA

Manevravo neleistinai žemai

Kadaise Jonavoje baigęs vidurinę mokyklą, vėliau L. Logminas dirbo policijoje. Prieš porą metų jis, Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos vyresnysis inspektorius, išėjo į tarnybinę pensiją. Bičiulių teigimu, prieš kelerius metus Linas, viešėdamas Marijampolėje, čia iš naujo atrado savo giminaičius ir, būdamas itin aktyvus parašiutų sporto entuziastas, Suvalkijoje, turinčioje garsų aeroklubą ir pulką patyrusių parašiutininkų, pradėjo lankytis vis dažniau, o nuo 2004-ųjų tapo Marijampolės aeroklubo, vienijančio ne tik marijampoliečius, nariu.

REKLAMA
REKLAMA

Per Valstybės dieną Marijampolės aeroklubo teritorijoje, Sasnavos aerodrome, buvo daug oreivių: parašiutininkai ruošėsi pagerbti po valandos vyksiančių naujojo Marijampolės futbolo stadiono atidarymo iškilmių dalyvius - atskraidinti simbolinę įkurtuvių juostą. Kartu tai buvo gera proga pasitreniruoti artėjančiam čempionatui.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Po 18 valandos į padanges buvo išskraidintas Linas Logminas. Parašiutininkas išsiruošė 416-ajam savo šuoliui. Ant žemės likę klubo nariai susižavėję stebėjo itin modernų ir brangų, tik šiais metais pagamintą iššokusio Lino parašiutą ir sekė kiekvieną sportininko judesį. Anot Marijampolės aeroklubo vadovo Alvydo Danilaičio, meteorologinės sąlygos buvo geros, vadinamojo greitaeigio Lino parašiuto kupolas išsiskleidė tvarkingai - parašiutininkas leidosi iš 3000 metrų aukščio, pagrindinį parašiutą išskleisdė 1100 metrų aukštyje. Sklendimo metu ore buvo atliekami saugūs, leistini viražai. Manoma, kad parašiutininkas apmaudžią klaidą padarė priartėjęs prie žemės, kai numatytą stataus kampo posūkį atliko neleistinai žemame aukštyje ir dar prieš vėją. Esą jis nespėjo "išsilyginti", atgauti pusiausvyros, kai ore buvo pasviręs ant šono, ir, praradęs reikiamą laiką išlyginti kupolą bei pristabdyti leidimosi greitį, klubo draugų akivaizdoje stipriai trenkėsi į žemę.

REKLAMA

A. Danilaitis teigė, jog paprastai tokie kryčiai baigiasi didesnėmis ar mažesnėmis traumomis, o parašiutininkų žūtys - retenybė. Tačiau L. Logminas nuo stipraus smūgio čia pat patyrė mirtinus sužalojimus - nei draugai, nei atskubėję medikai, gaivinę apie pusvalandį, jo nebeišgelbėjo. Kryčio vietoje teliko kūno išmušta duobė...

REKLAMA

Kolegų teigimu, Linas buvo prityręs parašiutininkas, pasirinkęs vieną pavojingiausių parašiutizmo rūšių. Panašius pratimus jis buvo daręs ne kartą. Kodėl sportininkas padarė klaidą, belieka spėlioti.

L. Logminas, pastaruoju metu užsiėmęs krovinių gabenimo verslu, turėjo šeimą, augino du paauglius vaikus. Marijampolės aeroklubo nariai pasakojo, kad savo atžalas Linas jau bandė "užkrėsti" aerodromo dvasia.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Aistruolį pražudė skraidyklė

Marijampolės aeroklubas gyvuoja 31 metus. A. Danilaičio teigimu, klubui priklausančiame Sasnavos aerodrome parašiutininkas čia žuvo pirmą kartą. Tačiau kitokių taip pat skaudžių nelaimių čia būta.

2005-ųjų gegužės viduryje Sasnavos aerodrome žuvo Marijampolės aeroklubo narys marijampolietis Vytautas Prūsaitis (49 m.), laikytas geriausiu skraidyklių pilotu šiame klube. V. Prūsaitis, bene 3 metus turėjęs licenciją skraidyti savadarbe skraidykle, tądien ja skraidė su aeroklubo vadovu A. Danilaičiu. Dvivietę motorizuotą skraidyklę pilotavo jos savininkas, o Alvydas sėdėjo už jo. Abu vyrai tądien į orą buvo pakilę kelis kartus, tad vakarinis skrydis turėjo būti paskutinis.

REKLAMA

Lemtingąjį kartą skraidyklė buvo pakilusi į maždaug 100 metrų aukštį ir oreiviai ketino atlikti manevrą. Tačiau staiga aparatą kilstelėjo vėjo gūsis ir jis tapo nevaldomas. Pilotui pavyko šiek tiek pakeisti situaciją, tačiau jau buvo per vėlu - iki žemės buvo likę apie 20 metrų. Tokio aukščio nepakako sėkmingai nusileisti. Nesuvaldytos skraidyklės sparnas užkabino pievą ir aparatas priekiu rėžėsi į žemę. Savadarbė skraidyklė sulūžo - ant žemės liko įspausta duobė. Pilotas V. Prūsaitis žuvo. A. Danilaitis liko gyvas, bet neišvengė rimtų sužalojimų - lūžo koja, ranka, buvo stipriai sumušti vidaus organai, plyšę plaučiai.

REKLAMA

Žuvęs V. Prūsaitis buvo verslininkas, bendrovės savininkas, automobilių lenktynių sportininkas. Drąsuolis ne kartą buvo patekęs į sudėtingas situacijas ir ore, ir ant žemės, bet vis tiek rizikuodavo. Anot Vytauto kolegų, jis labiausiai mėgdavo pakilti artinantis lietui ir pasigalynėti su kintančiomis oro srovėmis, o tuomet sekundžių tikslumu pabėgti nuo lietaus ir spėti nusileisti aerodrome.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vytautas buvo pats pagaminęs skraidyklės važiuoklę, pritaikęs variklį, sparną ir atlikęs 440 sėkmingų skrydžių. 2002 metais per treniruotę vėjo gūsiui sumaitojus skraidyklės sparną, Vytautas nukrito ir patyrė sunkią stuburo traumą, bet tai jo neatbaidė nuo ekstremalaus pomėgio - po gydymo ir reabilitacijos jis vėl remontavo ir tobulino skraidyklę, svajojo vėl skraidyti ir svajonę įgyvendino. Skaičiuojama, kad V. Prūsaitis, pilotuodamas skraidyklę, iš viso ore išbuvo 128 valandas.

REKLAMA

"Žūtis atbaido tik porą žmonių"

Anot Marijampolės aeroklubo istoriją kruopščiai fiksuojančio jo vadovo A. Danilaičio, be jau paminėtų dviejų tragiškų žūčių, klubas yra gedėjęs dėl dar dviejų savo narių netekčių. 2003-iųjų kovą buvo palaidotas marijampolietis Algis Ivanauskas (36 m.), savo pirmąjį naujojo sezono šuolį tuokart nuvykęs atlikti į Pociūnų aerodromą (Prienų r.). Algis, iš lėktuvo iššokęs 3 kilometrų aukštyje, neišsiskleidus parašiutui, nukrito ant žemės ir iškart žuvo. Jam, parašiutų sportu užsiimdavusiam tik savaitgaliais, lemtingas tapo bene 70-asis jo gyvenimo šuolis. Įdomi detalė - marijampolietis žuvo leisdamasis iš kolegos pasiskolintu parašiutu, nes savasis tądien po dviejų pirmųjų šuolių buvo įplyšęs.

REKLAMA

Tame pačiame Pociūnų aerodrome 1981-aisiais žuvo ir marijampolietis parašiutininkas Jonas Domarkas. Tuo metu jis buvo būtinosios karinės tarnybos karys, užvaldytas padangių aistros. Paskutinis jam buvo 1200-asis šuolis parašiutu.

- Kolegų tragiška žūtis atbaido tik keletą žmonių - tuos, kuriems padangė dar nėra gyvenimo dopingas, - sakė jau per 30 metų padanges profesionaliai "tyrinėjantis" parašiutų sporto asas Alvydas Danilaitis (45 m.), Marijampolės aeroklubo vadovas, kurio sąskaitoje - per 3300 šuolių parašiutu. - Taip buvo ir po Jono, ir po Algio, ir po Vytauto mirtinų nelaimių. Pasitraukia tik mažiau patyrusieji, nusprendę toliau gyventi "tik ant žemės". Kiti lieka plaukioti savuose vandenyse. Manau, taip bus ir po Lino Logmino žūties. Kol kas manęs nepasiekė jokie klubo narių signalai apie apsisprendimą nebesportuoti ar atsisakymą dalyvauti artėjančiame čempionate.

REKLAMA
REKLAMA

Pats Alvydas, kaip minėta, prieš 3 metus sunkiai traumuotas per nesėkmingą skrydį su V. Prūsaičiu ir po to medikų, anot paties, "kone iš naujo surinktas, suremontuotomis kojomis", irgi nespjovė į padangių žydrynę: sėdėjęs invalido ratukuose, mokęsis iš naujo vaikščioti, jis nesiliovė aktyviai vadovauti klubui, organizuoja įvairius renginius, kelis kartus vėl yra šokęs parašiutu (nors medikai tam nepritaria). "Tik dėl savęs - ne dėl rezultato", - kaip pats sakė.

- Baimės iššokti nėra, nes tai - gyvenimo būdas. Mums, parašiutininkams, baimė yra tada, kai kirba mintis, jog šokinėti nebegalėsime, - sakė Alvydas. - Rizika turi būti protinga - apskaičiuota ir pamatuota. Vis dėlto žūčių mūsų veiklos srityje pastaraisiais metais Lietuvoje būna po dvi tris kasmet. Pavojingiausia būna skraidymo ir šuolių sezono pradžia, kai oreiviams dar trūksta patyrimo, ir sezono pabaiga, kai jau visi būna per daug atsipalaidavę. Padangės žūčių statistiką palyginus su žūtimis šalies keliuose įvykstančiose avarijose, telieka konstatuoti, kad ant žemės - tikras frontas, o virš žemės - saugiau.

Nuotrauka iš asmeninio albumo:

- Linas Logminas, buvęs policininkas, buvo aistringas parašiutininkas

Eugenijaus NAIKELIO nuotr.:

- Matę bičiulio L. Logmino žūtį, prislėgti kolegos tuoj pat pagerbė jo atminimą Tylos minute

REKLAMA

- Po stipraus kryčio į žemę teliko duobė

Laimos GRIGAITYTĖS nuotr.:

- A. Danilaitis sakė, kad Marijampolės aeroklubas neteko jau ketvirtojo šio klubo nario

- Atminimo lentelė žuvusiam kolegai V. Prūsaičiui - pirmoji Marijampolės aerodrome, tačiau dabar jau teks taip pat įamžinti ir žuvusio L. Logmino atminimą

2008 07 09

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų