Rusų naikintuvo "Su-27" katastrofos vietą Šakių rajone kasinėjantys Lietuvos kariai tarp nuolaužų surado patranką, dėžę su šoviniais, dvi raketas "oras-oras", dar pusę raketos, "juodąją dėžę", taip pat krūvą radioaktyvaus metalo. Tuo tarpu rusai lietuviams pirmadienį įteikė notą, kurioje sakoma, kad lėktuvo nuolaužos ir lakūnas nepriklauso Lietuvos jurisdikcijai. "Tai maždaug reikštų, kad Rusija reikalauja teisės pažeidinėti Lietuvos sieną, mėtyti čia raketas, ir po to ramiai ir netrukdomai pasitraukti, - žurnalistams sakė Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos sekretorius Albinas Januška. - Paprašytas konkrečiai nurodyti, kokiomis tarptautinėmis teisės normomis remiasi notos autoriai, to padaryti Rusijos diplomatas negalėjo".
Lietuva taip pat pareiškė protestą dėl prasidėjusios propagandinės kampanijos, siekiančios diskredituoti Lietuvos, kaip NATO valstybės, įvaizdį. Seimo Pirmininkas Artūras Paulauskas siūlo Rusijai nedidinti įtampos, nes priešingu atveju, dvišaliai santykiai glai atšalti. Pasak A. Paulausko, baudžiamoji byla yra prokuratūros reikalas, ir tik ji gali atsakyti į iškilusius klausimus.
Guliveris pyksta
Iš tikro rusų spaudoje nemažai Lietuvą niekinančių straipsnių. Daugelis visuomenės informavimo priemonių nepastebi Lietuvos geranoriškumo, siekimo kuo greičiau ir objektyviau išsiaiškinti visas šio incidento aplinkybes. Atvirkščiai, kai kurie Rusijos politologai ir deputatai netgi siūlo jėga atsiimti naikintuvą. "Mūsų kaimynai pripažįsta tik vieną įstatymą - jėgą, tai politologo Aleksandro Dugino žodžiai. - Kodėl nepasinaudoti Amerikos patirtimi, kuri, gindama savo piliečius, skelbia ultimatumus, įveda ekonomines sankcijas ir, jeigu reikia, net svetimoje teritorijoje panaudoja karinį desantą". Jam antrina Valstybinės Dūmos deputatas, gerai mums pažįstamas Viktoras Alksnis: "Pats laikas baigti žaisti su Pabaltiju. Ir imtis griežtų priemonių, pavyzdžiui, atšaukti ambasadorių. O Dūmoje turime kelti klausimą, kodėl Vilnius ir Klaipėda priklauso Lietuvai, o ne Rusijai?"
"Kiekvienam Guliveriui norisi sutraiškyti piktąjį nykštuką... - rašo maskviškė "Komsomolskaja pravda". - Štai ir Rusija vėl žvairuoja į lietuvišką karliką, samprotaudama, kaip savo lakūną išgelbėti ir nykštuko neįžeisti. Vaikantis dviejų kiškių, koks bus rezultatas - labai neaišku... Gaila vaikino, nuskridusio į Lietuvą. Jį susigrąžinti būtina. Bet ne gąsdinimais, šantažu, deputatų pašūkavimais, o protingų juristų ir diplomatų darbu. Antraip lakūno gelbėjimas gali pavirsti eiliniu gėdingu politiniu balaganu, kur abi pusės viso pasaulio juokui spjaudysis viena ant kitos. Kad Rusija - didi šalis, besirūpinanti savo tėvynainiais, valdžią turi rodyti visą laiką, o ne protarpiais. Ir tada vargu, ar koks nors nykštukas išdrįs areštuoti Rusijos armijos majorą".
Ta proga rusų laikraščiai primena, kad ir kitose šalyse už grotų yra ne vienas šios šalies pilietis. Nigerijoje teismo laukia 12 rusų jūreivių. Australijoje už brakonieriavimą irgi buvo sulaikyti 6 rusų jūreiviai. Ispanijoje jau 6 metai kali 12 rusų. Jie buvo nuteisti už tai, kad jų laivu Kolumbijos mafija bandė pervežti 7 tonas kokaino.
Misija pavyko
Tarptautinį atgarsį sukėlusį pavojingą incidentą Lietuvoje tiria dvi komisijos. Tiriamos kelios įvykio versijos. Krašto apsaugos ministras Gediminas Kirkilas teigia, kad Lietuvos tyrėjai tebesilaiko versijos, jog Rusijos naikintuvas į Lietuvą įskrido ir sudužo dėl navigacinės sistemos gedimo. Kita versija, apie kurią oficialūs asmenys nekalba, tai esą Rusijos lėktuvas į Lietuvos teritoriją įskrido tyčia ir čia vykdė žvalgybinę misiją. Tokią versiją sustiprina tas faktas, kad iš Sankt Peterburgo į Kaliningradą skridusių karinių lėktuvų grupėje buvo ir žvalgybinis lėktuvas "A-50", kuris per atstumą galėjo stebėti, kaip Lietuvoje esančios radiolokacinės sistemos užpelinguoja įsibrovėlį, kaip greitai suveikia apsaugos sistema.
Rusija laikosi versijos, kad lėktuvas išklydo iš kurso ir sudužo dėl gedimo. Laikraštis "Novyje izvestije" kaip vieną iš katastrofos priežasčių nurodo tai, kad Rusijos lėktuvų grupė skrido "neteisinga" formuote. "Pirmuoju skrido žvalgybinis lėktuvas "A-50". Už jo du bombonešiai "Su-24", toliau naikintuvų "Mig-29" pora ir grupę užbaigė dar du naikintuvai "Su-27". Visiškai nelogiška rikiuotė. "A-50" - pats šiuolaikiškiausias lėktuvas, kurio ekipaže šturmanai nuolat stebi kursą. Naikintuve viską turi atlikti vienas pilotas, o ir navigaciniai prietaisai jame daug paprastesni. Todėl "A-50" turėjo skristi viduryje, kad galėtų stebėti tiek priekyje, tiek užpakalyje skrendančius lėktuvus. Po to, kai virš Baltijos jūros lėktuvai įskrido į debesis, vienas iš naikintuvų nuklydo nuo grupės ir pasiklydo".
Tačiau kai kurie lakūnai spaudoje yra pareiškę, kad "Su-27" navigacinė aparatūra yra labai patikima, o avariją patyręs pilotas Valerijus Trojanovas - vienas iš geriausių Rusijos lakūnų. "Tokių Rusijoje tik trisdešimt", - sakė jo kolegos. Dar daugiau - BNS pranešė, kad Lietuvoje nukritusio naikintuvo pilotas V. Trojanovas vos ne etatinis sienos pažeidėjas. Baltarusijos nacionalinė televizija ONT pernai rodė reportažą apie gynybos sistemos pajėgų pratybas. Per šias pratybas du Baltarusijos naikintuvai pasivijo ir nutupdė tariamą šalies oro erdvės pažeidėją. Jo vaidmenį atliko Rusijos naikintuvo pilotas V. Trojanovas.
Spragos gynyboje
Dirbančios komisijos dar negreitai išsiaiškins katastrofos priežastis, tačiau jau dabar aišku, kad incidentas parodė NATO oro policijos darbo spragas. Kaip sakė Seimo narė Vida Marija Čigriejienė, teigimas, kad NATO mus saugo ir gina, tėra deklaracija, bet ne realybė. Nors krašto apsaugai skiriamos didžiulės lėšos, bet priešlėktuvinės apsaugos faktiškai nėra. Šiuo metu Baltijos šalių erdvę saugo Zokniuose dislokuotas Vokietijos kontingentas su senais reaktyviniais naikintuvais "F4 Phantom". Jie nė iš tolo neprilygsta "Su-27", kurie per 15 minučių perskrenda visą Lietuvą. Jie gali pasiekti 2 500 kilometrų per valandą greitį. Kad pakiltų į orą, "Phantomams" prireikė 8 minučių. Norint tinkamai sutikti priešą, reikėtų nuolat skraidyti ore, o tai yra per brangu ir vargu, ar dabar reikalinga. Pasak Krašto apsaugos ministro, Lietuva pasiryžusi kelti klausimą dėl didesnio saugumo lygio, nes dabar įsitikinta, kad gali užskristi ir ginkluoti lėktuvai.