Jovita OŽENECKIENĖ
Pirmadienį, 14 valandą 3 minutės, Vilniaus tarptautiniame oro uoste nusileido iš Maskvos į Frankfurtą prie Maino skridęs Vokietijos aviakompanijos "Lufthansa" laineris "Boeing 737-300". Vieną tokį lėktuvą eksploatuoja ir Lietuvos avialinijos. Tai geriausias lietuvių išsinuomotas lėktuvas, dažniausiai skrendantis iš Vilniaus į Amsterdamą ir Londoną.
Vokiečių lėktuvas Lietuvą praskrenda 10 kilometrų aukštyje, 800 kilometrų per valandą greičiu. Šį kartą jame buvo 98 keleiviai, 2 pilotai ir 4 stiuardai. Skrendant virš Lietuvos lėktuvo keleiviai pajuto dūmų kvapą. Kapitonas kreipėsi į Vilniaus regioninio skrydžių valdymo centrą ir paprašė leidimo nusileisti. Toks leidimas buvo duotas ir lėktuvas sėkmingai nusileido Vilniaus oro uoste. Čia jo laukė gaisrinės ir medikų automobiliai, tačiau jų pagalbos neprireikė. Keleiviai skubiai paliko saloną ir naktį praleido Vilniuje.
Atskridę iš Frankfurto specialistai nustatė, kad lėktuve sugedo oro kondicionavimo sistema, ir čia pat ją suremontavo. Po paros lėktuvas be keleivių (taisyklės draudžia tuoj po incidento skraidinti keleivius) išskrido į Vokietiją. Keleiviai kelionės tikslą pasiekė kitais lėktuvais.
Paskutinį kartą incidentas Vilniaus oro uoste įvyko liepos 16 dieną. Tada "Lietuvos avialinijoms" priklausantis SAAB 2000 atskridęs iš Helsinkio tūpė su vienu išjungtu varikliu. Beje, paskutiniai LAL incidentai susiję su SAAB 2000. Gegužės mėnesį šiam lėktuvui atskridus iš Amsterdamo prietaisai rodė, kad neišsiskleidė priekinė važiuoklė, nors iš tikrųjų ji buvo savo vietoje. Lėktuvas saugiai nutūpė. Pernai dėl panašaus incidento šio tipo lietuvių lėktuvas sugrįžo iš Maskvos ir vizualiai įsitikinus, kad važiuoklė išsiskleidusi, nusileido Vilniuje.
Svetimi lėktuvai avariniu būdu Vilniuje leidžiasi labai retai. Tik senbuviai prisimena, kad sovietų laikais Vilniuje buvo nutūpęs "Aeroflot" laineris Tu-154, skridęs iš Ciuricho į Maskvą, mat buvo gautas melagingas pranešimas, kad lėktuvas užminuotas. Dėl pablogėjusios keleivių sveikatos Vilniuje leidosi Lenkijos aviakompanijai priklausantis Il-18, Austrijos lėktuvas MD-83.
Šiomis dienomis ir daugiau lėktuvų tūpė priverstinai. Kanados aviakompanijai "Air Transat" priklausančiai "Airbus A 330" skrendant virš Atlanto vandenyno išsijungė varikliai. Visa laimė, kad lėktuvas buvo netoli Azorų salų. 18 minučių laineris sklendė, bet į aerodromą pataikė. "Kilo didžiulė panika, žmonės rėkė, - prisiminė vienas iš keleivių. - Mes labai greitai leidomės, salonas išsihermetizavo ir visas lėktuvas drebėjo. Stebuklas, kad mes likome gyvi".
Pasiekus nusileidimo taką nuo smūgio trūko degalų bakai, žibalas išsiliejo ir kilo gaisras. Keleiviai buvo skubiai evakuoti per visus avarinius išėjimus. 10 jų nugabenta į ligoninę, o dar 40 pirmoji pagalba buvo suteikta oro uoste.
Sugedus varikliui Kongo aviakompanijai "Agefreco Air" priklausantis lėktuvas An-28 aerodromo nepasiekė ir nukrito į mišką. Žuvo 7 lėktuvu skridę žmonės. Tarp jų - 2 rusų lakūnai, 3 metų mergaitė.
Mažiausiai trys žmonės žuvo ir 16 (kitais duomenimis, beveik 40) buvo sužeista trečiadienį Ispanijoje per lėktuvo katastrofą prie Malagos, praneša dpa-Reuters-ELTA.
Anot Ispanijos aviacijos tarnybos, pilnas regioninės aviakompanijos "Binter Mideterraneo" lėktuvas CN-235, artėdamas prie Malagos oro uosto, nukrito ant autostrados. Preliminariais duomenimis, nelaimė įvyko sugedus lėktuvo varikliui. Prieš avarinį nusileidimą pilotas pranešė, jog yra priverstas skubiai leistis.
Ispanijos gamintojo CASA lėktuvas su 44 keleiviais ir trimis įgulos nariais grįžo iš Ispanijos anklavo Šiaurės Afrikoje Meliljos. Nemažai aukų gelbėtojams teko vaduoti iš sulamdyto lėktuvo nuolaužų. Labiausiai nukentėjo pilotai ir lėktuvo priekinėje dalyje sėdėję keleiviai, nes lėktuvas nosimi įsirėžė į žemę.
"Binter Mideterraneo" priklauso Ispanijos nacionalinei aviakompanijai "Iberia".
Malagos oro uostas yra pagrindinis Ispanijos pietinėje pakrantėje ir daugiausia keleivių čia užregistruojama kaip tik rugpjūčio mėnesiais.