Lietuvos pašonėje Rusija ketina ne tik išgauti naftą, bet ir turėti nuosavą naftos terminalą. Jis bus pradėtas statyti dar šiais metais šalia Kaliningrado srityje esančios gyvenvietės Jantarnyj, rašo uostamiesčio dienraštis "Vakarų ekspresas".
Kaliningrado srities gubernatoriaus pavaduotojas Olegas Šlykas pirmadienį pareiškė, jog šiuo metu šiuo klausimu vyksta derybos tarp srities administracijos ir vienos Rusijos naftos kompanijos. Planuojamo statyti naftos terminalo šeimininko jis neįvardijo, motyvuodamas tuo, kad tai esanti komercinė paslaptis.
Šiuo metu Kaliningrado srityje antrinė koncerno "LUKoil" kompanija "LUKoil-Kaliningradmorneft" tęsia darbus telkinyje "D-6", esančiame Baltijos jūroje. Nepaisant protestų įvairiais lygiais, planų išgauti naftą vos už keliasdešimties kilometrų nuo Nidos "Lukoil" neatsisakė.
Uostamiesčio bendrovės "Klaipėdos nafta" generalinis direktorius Jurgis Aušra naujo naftos terminalo statybą tapatina su dar vienu pavojaus signalu.
Anot jo, sulig kiekviena diena konkurencija tarp naftos krova besiverčiančių bendrovių sparčiai didėja. O rusiško naftos terminalo atsiradimas kaimyninėje Kaliningrado srityje situaciją dar labiau komplikuos.
J.Aušros teigimu, Rusijoje ekonomika dažnai virsta politika, ypač naftos versle, kai rusiškos žalios naftos paklausa vis auga. Rusijos verslininkai tai žino ir kuo toliau, tuo labiau atsisako naftos produktų tranzito per Baltijos šalis. AB "Klaipėdos nafta" vadovo manymu, aplinkybės gali pasikeisti tik peržiūrėjus gabenimo tarifus.
Bendrovės vadovas įsitikinęs, kad šioje situacijoje neįmanoma apsieiti be specialių Lietuvos valdžios susitarimų su Rusija. Kitaip lietuviškos įmonės tiesiog iškris iš konkurencinės kovos.
Žinia apie naujo terminalo statybą antradienį pasiekė ir Kaliningrado srities visuomeninę ekologinę grupę "Ekozaščita". Jos atstovas spaudai Aleksejus Milovanovas dienraščiui teigė, jog "Ekozaščita" yra labai susirūpinusi dėl to, kad Kaliningrado sritį norima paversti tikra naftos verslove.
"Kokias išvadas dėl ekologinio saugumo mums bepateiktų gubernatoriaus administracija, apie jokio terminalo atsiradimą pasirinktoje vietoje negalima būti nė kalbų. Juk ties gyvenviete Jantarnyj nėra jokios įlankos. Šioje vietoje - atviras išėjimas į Baltijos jūrą", - piktinosi pašnekovas.
A.Milovanovui įtartinas pasirodė ir faktas, kad apie naujo naftos terminalo statybą informacinei agentūrai "Regnum" pasakęs gubernatoriaus pavaduotojas vengia įvardyti, koks komercinis subjektas ruošiasi tuo užsiimti.
"Kiekvieno naujo objekto atsiradimas tiesiogiai susijęs su mažesniu ar didesniu poveikiu aplinkai bei galima žala gamtai. Todėl tokioje situacijoje neprotinga kalbėti nei apie komercines, nei apie valstybines paslaptis", - sakė A.Milovanovas.
"Ekozaščita" neatmeta galimybės, kad naftos terminalą statyti ir tokiu būdu savo verslą Kaliningrado srityje plėsti sumanė koncernas "LUKoil".
Prieš šios kompanijos antrinę bendrovę "Kaliningradmorneft", sėkmingai tęsiančią pasiruošimą eksploatuoti naftos gavybos platformą "D-6", "Ekozaščita" ne kartą kovojo teismuose. Tačiau visas bylas dėl galimo ekologinio "D-6" pavojingumo gamtos puoselėtojai pralaimėjo. Artimiausiu metu "Ekozaščita" kreipsis į Rusijos Aukščiausiąjį teismą, tačiau šįkart apskųs ne "Kaliningradmorneft", o Vyriausybės, leidusios šiai bendrovei užsiimti naftos gavyba Baltijos jūroje, veiksmus.
Pasak A.Milovanovo, "LUKoil", antrą pagal dydį Rusijoje naftos kompaniją, labai sunku įveikti dėl galingo dezinformacijos srauto.
"Prieš kelerius metus Kaliningrado srityje "LUKoil" pradėjo didžiulę reklaminę kampaniją. Užsakomųjų straipsnių ir reportažų dėka jiems pavyko įtikinti visuomenę, kad "D-6" yra ypač saugus projektas. Be šių žingsnių, "Lukoil" įsigijo ir vieną didžiausių žiniasklaidos priemonių mūsų regione - laikraštį "Kaliningradskaja pravda" bei nuolat rengia įvairias labdaros akcijas. Pinigų ir dovanų dalybų metu lyg tarp kitko primenama, kad naftos gavybos platformos atsiradimas - vos ne Dievo dovana Kaliningrado srities gyventojams, - aiškino ekologinės grupės "Ekozaščita" atstovas spaudai.
BNS