Paradoksas: kuo daugiau mėginama kovoti su eismo taisyklių pažeidėjais, kuo daugiau rengiama saugaus eismo mėnesių, kuo dažniau tikrinamas vairuotojų blaivumas, tuo daugiau įvyksta eismo nelaimių, tuo daugiau žūsta žmonių. 2004 metais Lietuva pagal eismo nelaimių aukų skaičių vienam milijonui gyventojų tarp Europos Sąjungos (ES) valstybių buvo antroje vietoje. Mus lenkia tik kaimynė Latvija. ES yra iškėlusi uždavinį - iki 2010 metų perpus sumažinti žūstančiųjų eismo nelaimėse skaičių. Centralizuotos Europos nelaimių keliuose duomenų bazės duomenimis, 2004 metais vienam milijonui Lietuvos gyventojų teko 216 avarijose žuvusių žmonių. Tuo tarpu ES vidurkis - 95 žmonės. Norint įvykdyti ES užduotį, Lietuvai per tą patį laiką reikėtų išgelbėti nuo žūties keliuose maždaug keturis kartus daugiau gyventojų. Deja, atrodo, kad tai neįmanoma, nes norai sumažinti avaringumą kol kas duoda tik neigiamus rezultatus - avaringumas didėja.
Statistikos duomenimis pagrindiniai avarijų kaltininkai yra neblaivūs vairuotojai ir greičio viršytojai. Jau kuris laikas, negalėdama kitaip sudrausminti neblaivių vairuotojų, Lietuvos policija imasi kraštutinių priemonių - stabdo eismą ir tikrina vairuotojų blaivumą. Ir nors apie tokias akcijas pranešama iš anksto, tačiau neblaivių vairuotojų vis sugaunama. Štai gruodžio viduryje vieną dieną per 3 valandas pareigūnai patikrino 5 776 transporto priemones ir nustatė 78 neblaivius vairuotojus. Iš jų 28, būdami neblaivūs, vežė keleivius. Vieną lapkričio vakarą per panašų reidą išaiškinti 154 neblaivūs vairuotojai. Tai rodo, kad situacija keliuose grėsminga, o ką reikėtų daryti - niekas nežino. Kai kurių eismo saugumo specialistų nuomone, kad girtų vairuotojų daugėja didelę dalį kaltės turi prisiimti visuomenė. Policija retai sulaukia telefonų skambučių, informuojančių pareigūnus apie girtus vairuotojus. Pavyzdžiui, Vokietijoje tai yra įprastas reiškinys. Pas mus daugeliui, ypač jaunimui, o ir nesusitupėjusiems seniams, sėsti girtam už vairo yra net savotiškas didvyriškumas. O jei girtas įkliūva ir yra nubaudžiamas - tai jau stichinė nelaimė visai šeimai. Vietoj to, kad girtuoklis būtų bent pasmerktas, visomis išgalėmis ieškoma pinigų baudai susimokėti, kad jis ir toliau galėtų važinėti. Baudos Lietuvoje iš tikro nemažos. Neblaivus vairuotojas gali būti nubaustas iki 5 tūkst. litų. Susisiekimo ministerijos užsakymu atliktas visuomenės nuomonės tyrimas parodė, kad 43 proc. apklaustųjų mano, jog baudos yra teisingos, o trečdalis galvoja, kad jos, už vairavimą išgėrus, turėtų būti dar didesnės. Tačiau su tomis baudomis yra kita problema. Net pats vidaus reikalų ministras Gintaras Furmanavičius jau ne kartą sakė, kad dėl augančio avarijų skaičiaus daug kaltės tenka korumpuotiems policininkams. Ne vienas pažeidėjas išsisuka sumokėjęs tiesiai į delną kelių policininkui dvigubai mažesnį kyšį nei bauda. Paprastai taip elgiasi turtingesni šalies piliečiai, turintys piniginėje ne vieną šimtinę. Paėmęs kyšį ir paleidęs tokį vairuotoją, pareigūnas sukelia grėsmę žmonių saugumui. Vidaus reikalų ministras sakė, kad Eismo priežiūros tarnyba turi parengusi programą, kaip kovoti su pareigūnų savivale, tačiau į kovą kviečia įsijungti ir visuomenę. Žmonės turėtų informuoti ir apie girtus vairuotojus, ir apie nesąžiningus pareigūnus.
Alkoholį vartojančius vairuotojus žada paauklėti ir Seimas. Jau užregistruotos Baudžiamojo kodekso pataisos, kuriose numatyta už vairavimą neblaiviam taikyti ir baudžiamąją atsakomybę. Latviai pasielgė dar griežčiau - iš ne kartą girto už vairo sulaikyto vairuotojo konfiskuoja automobilį.
BNS ir "Akistatos" informacija