“Taisau prastus spektaklius” - toks skelbimas galėtų pasirodyti laikraščiuose šalia “Buitinės technikos” skyriaus. Bet nepasirodo ir tai jau ne pokštas, o nebemaloni kasdienybė. Kultūros ministerija arba fondai patvirtina lyg ir neblogą projektą, ketinimai geri, dalyviai taip pat nekeltų abejonių, tačiau rezultatas būna - kaip visada.
Ar galima kaip nors nuo to apsidrausti? Tarptautinio kino forumo “Vilniaus pavasaris” ar daugelio teatrų spektaklių pavyzdžiai rodo, kad to dar nemokame.
Peržiūrėjus aibes filmų, spektaklių premjerų, imi galvoti apie apsisaugojimo nuo fiasko mechanizmus. Kaip taisyti jau realizuotą kūrinį - ne naujiena, tai gali daryti daugelis. O kaip nuspėti nelaimę ir jos išvengti - futurologija ir ekstrasensoriniai sugebėjimai tam nepadės. Tačiau galima aptikti keletą dėsnių.
Pirma, filmo scenarijuje vis dėlto reikia, kad būtų nurodyti visiškai konkretūs herojų veiksmai, o ne “susvetimėjimas”, “blaškymasis”, “nelaimingos meilės ir savo vietos pasaulyje paieškos”. Jei tik pamatai tokį sakinį - mesk į šalį visą projektą. Dovilės Gasiūnaitės filmas “Kas miega šalia tavęs” tarp keleto kritikų susilaukė gausybės interpretacijų ir ne dėl to, kad kūrinyje nepaliaujamai vertųsi prasmių klodai, o dėl prasmių miglotumo: ar ji (herojė, ne Gasiūnaitė) pabudo šalia to paties vyro, ar šalia kito? Ji ieško meilės ar šiaip dirba prostitute? Jei autorei tokie neaiškumai ir buvo jos siekiamybė, tegul ji eina į parduotuves ir kasdien perkasi nežinia ką, derina nežinia su kuo ir valgo nežinia kaip.
Ką autorius norėjo kūriniu pasakyti - tai nerūpi niekam nei iki kūrinio, nei juo labiau po jo. Arba - tegul autorius sau ir kitiems apie tai ir kalba, tik neprašo pinigų už tai. Pagaliau jei tokių projektų su nurodymais, “kaip skaityti kūrinį”, pasirodys pernelyg daug - galima būtų surengti “neišleistų kūrinių vakarą”. Akivaizdi sakytinio žanro perprodukcija be patalpų jam sandėliuoti.
Ekspertai turėtų atkreipti dėmesį ir į projektus, kuriuose pagrindinis projekto aprašymas būna kūrėjų pavardės. Kad ir žymių, garsių. Bet jei šalia nieko nėra, tai gali būti tikras: kūrėjas seniai įtikėjęs, kad jo vardas dirba jam. Tai terorizavimas vardu, prizais, gyvenimo pasiekimais. Lietuviškai išvertus, skambėtų: “Na, kaip tu neduosi man, kuris esu danguje? Kuris esu apdovanotas ir ten, ir ten, garsinu Lietuvą visur... ir t.t.”. Todėl pradžiai geriausia būtų atrinkti projektus anonimiškai, o tik po to, svarstant atrinktuosius, atskleisti jų vardus. Tada būtų labai smagu pažiūrėti, kas buvo atmesti.
Kitas dėsnis: projektų vertintojams reikėtų atsisakyti ideologijos “susilaikymas - dorybė”. Į projektus turėtų būti įtraukta bent 5 000 Lt sąmata “naktinėms išlaidoms” ar “sublimacijai išlaisvinti”. Nes darosi visai neįdomu, kai režisierius menkiausią užuominą išvysto iki erotinio uragano, kurio pjesės traktuotei vargu ar reikia, o spektaklio aktoriai, po nakties neišsikrovę, gestikuliuoja ir energingai spurda, lyg iš negyvenamos salos po metų celibato sugrįžę. Būtų numatytos “sublimacinės” išlaidos - nuslinktų debesis nuo smegenų ir nepažaboto temperamento, ir spektaklis ar filmas gal pasirodytų visai padorus kūrinys, o neprimintų vizito pas seksopatologą, kuriuo žiūrovas neretai ir pasijunta.
Dar vienas pasiūlymas. Tarp anonimiškai atrinktųjų reikia gilintis į kitus projektų veiksnius. Pirma - ar nedalyvauja filme ar spektaklyje pagrindinio kūrėjo žmona? Vyras? Meilužis? Mylimas žmogus visada yra gražus, tačiau asmenybė, neatskirta nuo šeimyninių aplinkybių, grasina kūrinį paversti ne menu, bet geriausiu atveju muilo opera. Kūrėjas vyras dažnai neskiria žmonos scenoje nuo jos virtuvėje, o šalia jos esantį kitą aktorių traktuoja kaip skalbimo mašiną ar šaldytuvą.
Jau nekalbu apie kitus kūrėjų ryšius su jų kūriniais, priežastis, dėl kurių atsiranda tas kūrinys scenoje, niekaip nevirstantis normalesne ganykla akims ar mintims. Tačiau tam ekspertai jau turėtų samdytis seklių biurus ar pasikonsultuoti su paraiškas pateikusiųjų gydytojais bei mokesčių inspektoriais. Brangu? Tačiau kas brangiau - ar samdytis seklius, ar nuimti spektaklį premjeros išvakarėse, kai pasiūti visi kostiumai ir sukaltos dekoracijos? Štai taip ir gimsta pretendentai į “Sezono bambas” http://www.omni.lt/index.php?base/z_94351.
Jūsų - [email protected]